optellen in visual basic

Status
Niet open voor verdere reacties.

maurits0123

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2010
hee allemaal, ik heb een probleem met het optellen in visual basic 2008.

ik heb een rekenmachine gemaakt, en alles werkt, behalve de plusfunctie, ik heb 2 textboxes waar ik getallen invoer en 1 waar de uitkomst staat, als ik de plus functie gebruik telt hij de getallen niet op, maar zet hij ze naast elkaar, 12+12 word dus geen 24 maar 1212.
hoe moet ik dit aanpakken?

zo? http://www.helpen.be/showthread.php?t=7314

ofzo
Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
Dim var1 As Double = 100.72
Dim var2 As Double = 306.71
Dim som As Double

som = var1 + var2
MessageBox.Show(som)

End Sub

Laatst bewerkt:
nope, werkt niet.
dit is mijn code:

Private Sub btnPlus_Click_1(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnPlus.Click

txtUitkomst = txtGetal1 + txtGetal2

End Sub

Laatst bewerkt:
[cpp]
txtUitkomst = cstr(cint(txtGetal1)+cint(txtGetal2))
[/cpp]

txtUitkomst.Text = Integer.Parse(txtGetal1.Text) + Integer.Parse(txtGetal2.Text)

Zo?

nope, werkt ook niet :(

Volgens mij was het ook iets als:

[cpp]
txtUitkomst.text = cstr(cint(text1.text)+cint(text2.text))
[/cpp]

(Ik werk zelf eigenlijk niet met VB)

edit: txtUitkomst.text vergeten

Laatst bewerkt:
ik geloof je maar het werkte toch niet, ik heb hem gewoon overgenomen vanuit jouw message

ik geloof je maar het werkte toch niet, ik heb hem gewoon overgenomen vanuit jouw message

Welke objecten heeft die in jouw code niet bestaan... dan is het ook niet vreemd dat de code niet naar behoren werkt. :rolleyes:

ik had ze op mijn code toegepast... maarja tis al opgelost dus t maakt niet uit

Waarschijnlijk doe je toch iets fout, test de onderstaande code anders eens:

Code:
dim s1 as string = "5", s2 as string = "10"
dim uitkomst as string

uitkomst = cstr(cint(s1)+cint(s2))
'waarde tonen in textbox/msgbox

tis al gelukt man.....

Dat je al een oplossing hebt dat begrijp ik. Ik wil je alleen laten zien dat de code wel klopt. (wellicht heb je er in de toekomst iets aan)

edit: de oplossing die je momenteel hebt is trouwens niet helemaal correct. Hij werkt wel onder VB, maar in een taal als C(++)/C# zou je een foutmelding krijgen wanneer je van het type int (parseint resulteert in een int) naar het type string (textbox.text) gaat. (in zekere zin zou je kunnen stellen dat het wel gewoon werkt, maar als je het netjes wilt doen zet je het gewoon om naar het juiste datatype door gebruik te maken van cstr(parseint blaat) of convert.tostring(blaat).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan