Optellen is access

Status
Niet open voor verdere reacties.

wizard2000

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2009
Morrege leden,

Ik heb in access div tabellen en formulieren gemaakt.

Een van die formulieren is een formulier met meerdere items.(formulier maken..meerdere items.

En zie ..krijg dus ook meerdere regels te zien.

Echter, nu wil ik onderaan in formulier voettekst diverse kolommen laten optellen...maar het lukt me niet..

Iemand een idee..???

Bijlagen

In de voettekst maak je een onafhankelijk veld. Bij de besturingselementbron zet =Som([Veldnaam]). Maar volgens mij is daar een standaard functie voor vanaf Access 2007.

Als je er een 2k3 versie van maakt, kijk ik ook wel even mee....

Je hebt een verkeerde formule gemaakt. Het moet zo:
=Som([INKOMSTEN KAS])
Overigens zou ik met één formulier maken, waarbij je de selectie op maaand (en het jaar) selecteert vanuit een hoofdformulier. Dat scheelt een hoop werk....

Laatst bewerkt:
Optellen in access

Dank je Michel,

Het werkt...maar even over wat je schreef..(Overigens zou ik met één formulier maken, waarbij je de selectie op maaand (en het jaar) selecteert vanuit een hoofdformulier. Dat scheelt een hoop werk.... )

Ik wil wel ...maar sanp het (nog) niet helemaal.....zou je me een voorzetje kunnen geven....over dat maand en jaar...hoofdformulier.

John..

Dank je Michel,

Het werkt...maar even over wat je schreef..(Overigens zou ik met één formulier maken, waarbij je de selectie op maaand (en het jaar) selecteert vanuit een hoofdformulier. Dat scheelt een hoop werk.... )

Ik wil wel ...maar sanp het (nog) niet helemaal.....zou je me een voorzetje kunnen geven....over dat maand en jaar...hoofdformulier.

John..

Omdat een voorbeeldje meer zegt als een hoop tekst....

Bijlagen

Optellen in access

Bedank voor de reactie,maar..

Krijg alleen maar foutmeldingen...bij jaar selectie.....kasboek bestaat niet
bij maand gebeurd niets..

Ja sorry hoor maar ik ben er geen kei in...hoop wel wat te leren...zo...wat mis ik...of liever gezegd wat zie ik niet...:eek:

Wat doe je dan precies? Mijn voorbeeldje werkt bij mij prima.... Ik heb één tabel gemaakt (tKasboek) en één formulier, dat wordt geopend vanuit het formulier fHoofd. Daar maak je een selectie op jaar en maand, en dan opent het kasboek met de juiste jaar+maandgegevens.

Als je het voorbeeld van Michel in je eigen database opneemt, moet je wel wat in de code aanpassen als objectnamen afwijken. In dit geval de naam van het formulier Kasboek. In het voorbeeld van Michel heet dat formulier fKasboek en zo staat dat ook in de code. Als jouw formulier Kasboek het moet je in de code fKasboek vervangen voor Kasboek.

Optellen in access

Heb fhoofd gestart.....bij jaar keuze naar ontwerp gegaan.
geklikt op niet afhankelijk van jaar.....gebeurtenissen...ingesloten macro....van KASBOEK JANUARI...heb ik fkasboek gemaakt.

alles gesafed..opgestart...jaar keuze.2010.....hij doet het nu.....maand keuze doet het niet ...weet ook niet wat ik hier moet invullen bij gebeurtenis

Ik weet dat het aan mij ligt en niet aan jullie....maar ik kan geen maad keuze maken en kasboen openen.

? john

Er zit helemaal geen macro in.... Daar raak je mij dus kwijt :)

Optellen in access

kan je volgen tot in cbomaand.......en dan houd het op ....in de maandkeuze in fhoofd moet je toch aangeven .....dat hij alleen alle info moet laten zien welk in ingevoerd in de maand..van je keuze....toch.???....en door dan op kasboek te klikken voert men dit commando uit..toch ???..

Het begint nu anders voor mij op Chinees te lijken....

Zie het ver**** niet.......lijkt me tot zover anders wel logische gebeurtenissen...Hmmm

john

De werking is inderdaad als volgt:

- Kies eerst een Jaar. Het jaartal filtert vervolgens de keuzelijst cboMaand.
Code:
SELECT Format([DATUM],"mmmm") AS Maand FROM tKasboek [B][COLOR=navy][COLOR=blue]WHERE (Year([DATUM])=Forms!fHoofd!cboJaar)[/COLOR] [/COLOR][/B]GROUP BY Format([DATUM],"mmmm"), DATUM, Year([DATUM]) ORDER BY tKasboek.DATUM, Year([DATUM]);

Code:
Private Sub cboJaar_AfterUpdate()
    Me.cboMaand = ""
    Me.cboMaand.Requery
End Sub

- Kies nu een maand

De maand wordt, zoals je ziet, gefilterd door de keuzelijst cboJaar

- Klik op de knop Kasboek
Het kasboek formulier krijgt een filtering mee die is gemaakt door cboJaar en cboMaand.

Code:
Private Sub cmdKasboek_Click()
On Error GoTo Err_cmdKasboek_Click
    Dim stDocName As String
    Dim stLinkCriteria As String
    stDocName = "fKasboek"

stLinkCriteria = "Format([DATUM],'mmmm')='" & Me.cboMaand & "' AND Year([DATUM])=" & Me.cboJaar
    DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria
Exit_cmdKasboek_Click:
    Exit Sub
Err_cmdKasboek_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_cmdKasboek_Click

End Sub
En dat zijn zo'n beetje alle truuken die er in zitten...

Optellen in access

Nou ..heb aangepast wat ik kan...en snap....

ff een 2k3 file van gemaakt en hier gepost.....kom er niet uit.

Sorry

JOhn

Bijlagen

Bij mij werkt je voorbeeld goed. Ik selecteer jaar en daarna maand. Vervolgens klik ik op de knop en gaat het formulier met de juiste records open. Geen foutmeldingen dus.

Optellen inaccess

Zie foto.

ik druk op jaar ...dan verschijnt het kasboek.
ik druk op maand...dan verschijnt november...
ik druk op kasboek...en niks

Bijlagen

• naamloos.jpg
    naamloos.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 91
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan