• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen kolom C als kolom B waarde X bevat...

Status
Niet open voor verdere reacties.

fun_surfer

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2001
Beste allemaal, ik ben weer eens aan het stuntelen met een lijst voor opslag van dozen. Ik hoop dat ik de vraag een beetje duidelijk kan formuleren.
Als 'klant 1' 2 locaties heeft toegewezen gekregen met een totaal van 160 dozen en hij heeft er 148 in gebruik, dan staat dit in het bovenste gedeelte van het werkblad. Nu zou ik graag een formule willen invoeren die in kolom 'C' naar debiteurnummer '1' zoekt en vervolgens de gegevens van de desbetreffende klant optelt: die formule zou dus rij 3 en 8 bij elkaar optellen en in kolom 'D' op 148 uitkomen en kolom 'E' op 160. Kolom 'D' en 'E' zijn dus variabel. Het liefste heb ik ook dat hij gelijk de locaties in kolom 'A' aangeeft, maar dit wordt waarschijnlijk wat te gecompliceerd. Het zou straks gaan om een totaal van 5 à 600 locaties verdeeld over + 10 debiteuren.

Het is ietwat moeilijk uitgelegd maar ik hoop dat de vraagstelling duidelijk genoeg is. Ik heb al het één en ander geprobeerd met aantal.als en als maar ik weet eerlijk gezegd ook niet welke formule of formulecombinatie ik hiervoor zou moeten gebruiken...

Alvast bedankt!!!

Laatst bewerkt:
excel

Je zou dat met o.a vert. zoeken kunnen doen, succes

Verticaal zoeken heb ik, maar ik begrijp nog niet hoe ik dit zou moeten toepassen in mijn werkblad: ik wil van overal waar in kolom C een 1 staat, de waarden van zowel kolom D als E opgeteld hebben onderaan (zie bijlage hoofdtopic).
In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken! :thumb:

De makklijkste manier is is de volgende.

zet deze formule in elke cel achter je laaste kolom (f ofzo)

=als('cel in kolom c'=1;'cel kolom d'+'cel kolom e;"")

zet dan in kolom f onderaan autosom

=som(f1:f100) of zoiets

suc6

rtr

Rotrax, jouw formule heb ik gekopiëerd maar mijn werkblad gaf aan dat de formule een fout bevatte. Grote kans dat ik iets niet goed heb ingesteld, maar Hanna, jouw formule werkt perfect! Hardstikke bedankt allebei voor jullie antwoorden! Dit is precies wat ik zocht!

Grtz, fun_surfer :thumb:

=als('cel in kolom c'=1;'cel kolom d'+'cel kolom e;"")

'cel in kolom....'

moet je vervangen voor dé cel in de desbetreffende kolom! :-)

suc6

rtr

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan