Optellen query Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

hecosys

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2002
Beste mensen,

Ik zou graag een query willen optellen... ( waar 1 ervan geen waarde heeft)
Momenteel ben ik bezig met een klein voorraadbeheer en heb d.m.v kruistabellen al een eind gekomen.

Door middel van 2 query's is het mogelijk materialen in- en af te boeken.
De kruistabellen geven aan hoeveel materiaal ik in totaal heb verkocht en in gekocht.

Nu wil ik met een slectiequery beide de getallen van elkaar afhalen, waardoor je de status van de magazijn krijgt. Het werkt alleen als in beide query de betreffende middel aanwezig is.. maar hoe kan ik instellen dat toch alles wordt weergegeven.

Tevens ben ik ook bezig geweest met een begin voorraad erbij toe te voegen.

Is het mogelijk met de Nz functie ??? waardoor er toch een 0 komt te staan en het wordt weergegeven ??

Ik het bestandje erbij toegevoegd, misschine is het veel makkelijker...

http://home.kpn.nl/schol38/voorraad.rar

groetjes.....

Heb je ook een voorbeeld in 2003 format?

Open je query in ontwerpweergave.
Klik rechts op de lijntjes die tussen de tabellen lopen.
Klik nu op "Join-eigenschappen".
Nu opent een venster waarin je het type join in kan stellen.t
Kies voor optie 2 (voor allebei de joins).
Als je de artikelen die en niet ingekocht en niet verkocht zijn niet wilt laten zien moet je criteria toevoegen aan je query.

Beter is het om met 1 tabel te werken waarin je al je voorraadmutaties vastlegt.

Tardis

Laatst bewerkt:
Super bedankt, Tardis !!! ben een stap verder:thumb:

Ik heb "Join-eigenschappen". toegepast en het werkt perfect, maar heb nog problemen met de begin balans..

hoe kan je instellen als in 1 van de 3 tabellen geen getal instaat toch verder rekent?
Ik heb een bijlage toegevoegd voor de beeldvorming..
Als er in de voorraad 40 potjes stonden en ik heb niks aan of verkocht.. moet bij magazijn status ook 40 komen te staan.. maar op dit moment lukt het niet..

volgens mij is het maar een vinkje of en formule en dan werkt !!!

Bijlagen

• probeem magazijn.jpg
    probeem magazijn.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 189
Beste mensen,

Als ik via inkoop en verkoop een 0 erin zet rekent hij pefect verder..
hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de tabel of query standaard een 0 komt te staan als het niet is ingevuld??

Tardis had het over maken van 1 tabel,, maar hoe moet ik dat oplossen..
misschien kan je het aangeven aan de hand van mij bestanden :o

hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de tabel of query standaard een 0 komt te staan als het niet is ingevuld??

Gebruik in je query de Nz funktie om null waarden om te zetten naar een nulwaarde (0).
Het gebruiken van 1 tabel vergt gedegen Access kennis, daar zou ik (nog) niet aan beginnen.

Tardis

Ondertussen was ik al aan het uitproberen en het klopt..
het werkt perfect.

Status magazijn: (Nz([beginhoeveelheid];0))+(Nz([totaal inkoop hoeveelheid];0))-(Nz([totaal verkoop hoeveelheid];0))

Super bedankt voor jullie hulp...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan