optellen subformulieren gaat fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evilsin

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2009
hallo,

Ik ben op het moment bezig met een project waarbij ik een rapport voor een fictief bedrijf moet maken.
Het gaat om een rapport dat de totale loonkosten en artikelkosten laat zien van een monteur.
Ik heb voor dit rapport 2 subrapporten gemaakt, 1 voor de loonkosten en 1 voor de artikelkosten.
maar nu wil ik dus beide kosten optellen voor een totaal en dat geeft een probleem:

beide optellen lukt wel met een expressie namelijk
Code:
=[7_sub_ uitgevoerde_Taken].[Report]![totaaluurloon]+[7_sub_gebruikteArtikelen].[Report]![totaalartikelkosten]

maar het kan ook voorkomen dat er een opdracht is waarbij GEEN artikelen zijn gebruikt. in dat geval is er geen totaalartikelkosten (het rapport geeft dan ook de waarde #Type!).
ik heb het al geprobeerd met een if statement in de expressie namelijk:

Code:
=IIf(IsNull([7_sub_gebruikteArtikelen].[Report]![totaalartikelkosten]); [7_sub_ uitgevoerde_Taken].[Report]![totaaluurloon]; [7_sub_ uitgevoerde_Taken].[Report]![totaaluurloon]+[7_sub_gebruikteArtikelen].[Report]![totaalartikelkosten])

maar hier weer hetzelfde probleem.

Zou iemand mij hier misschien mee kunnen helpen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je gebruikt de verkeerde check:

Code:
Code:
=IIf([7_sub_gebruikteArtikelen].[Report]![totaalartikelkosten] Is Null; [7_sub_ uitgevoerde_Taken].[Report]![totaaluurloon]; [7_sub_ uitgevoerde_Taken].[Report]![totaaluurloon]+[7_sub_gebruikteArtikelen].[Report]![totaalartikelkosten])
Of de Nz functie gebruiken.

ik heb je expressie geprobeerd maar helaas geeft hij nog steeds de waarde #Type!.
Daarnaast heb ik ook de Nz functie geprobeerd maar dan krijg ik de waarde #Grootte! (ik heb de box ook zo groot mogelijk gemaakt maar nog steeds deze waarde)

dit is de Nz functie die ik heb gebruikt
Code:
=Nz([7_sub_ uitgevoerde_Taken].[Report]![totaaluurloon]; 0)+Nz([7_sub_gebruikteArtikelen].[Report]![totaalartikelkosten]; 0)

Laatst bewerkt:
Daarnaast heb ik ook de Nz functie geprobeerd maar dan krijg ik de waarde #Grootte! (ik heb de box ook zo groot mogelijk gemaakt maar nog steeds deze waarde)
De melding heeft niets met de grootte van het tekstvak te maken, maar alles met het veldtype. De formule zou moeten werken, want je gebruikt de Nz functie correct. Ergo: tijd voor een voorbeeldje...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan