• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen van cijfers, negeren van letters

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fileaxx

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
Heren,

Als ik bijvoorbeeld =SOM(A1:A50) invul, dan negeert Excel automatisch de tekst. Mijn formule is iets langer en ingewikkelder en geeft een foutmelding zodra ik tekst invul. Het gaat om de volgende formule:

Code:
=SOMPRODUCT(($G$9:$G$54<>"K")*(H9:H54))+SOMPRODUCT(('Lijst Blad 2'!$G$9:$G$54<>"K")*('Lijst Blad 2'!H9:H54))+SOMPRODUCT(('Lijst Blad 3'!$G$9:$G$54<>"K")*('Lijst Blad 3'!H9:H54))+SOMPRODUCT(('Lijst Blad 4'!$G$9:$G$54<>"K")*'Lijst Blad 4'!H9:H54)

Nu moet het toch mogelijk zijn om de tekst (strings?) te negeren. Wie kan mij helpen? Graag inclusief uitleg zodat ik het snap, hoef ik jullie niet nog een keer lastig te vallen! :rolleyes:

Richard

Hoi Richard,

=SOMPRODUCT(($G$9:$G$54<>"K")*(H9:H54))+SOMPRODUCT(('Lijst Blad 2'!$G$9:$G$54<>"K")*('Lijst Blad 2'!H9:H54))+SOMPRODUCT(('Lijst Blad 3'!$G$9:$G$54<>"K")*('Lijst Blad 3'!H9:H54))+SOMPRODUCT(('Lijst Blad 4'!$G$9:$G$54<>"K")*'Lijst Blad 4'!H9:H54)

Allereerst veel te vaak Somproduct! Je kunt binnen somproduct ook optellen en aftrekken.
=SOMPRODUCT(($G$9:$G$54<>"K")*H9:H54+('Lijst Blad 2'!$G$9:$G$54<>"K")*('Lijst Blad 2'!H9:H54)+('Lijst Blad 3'!$G$9:$G$54<>"K")*('Lijst Blad 3'!H9:H54)+('Lijst Blad 4'!$G$9:$G$54<>"K")*'Lijst Blad 4'!H9:H54)

Met een macro-formule zeg je vervolgens dat als een cel geen getal bevat het een 0 moet zijn. Ik doe het even alleen voor 'Lijst blad4'!:
ALS(ISGETAL('Lijst Blad 4'!H9:H54);'Lijst Blad 4'!H9:H54;0)
Formule nu invoeren met Shift + Ctrl + Enter.

Gr.

Jeroen

Jeroen,

Hier word ik helaas niet veel wijzer van. Waar moet ik dat deel in de formule plaatsen? En de functie Shift + Ctrl + Enter komt me niet bekend voor.

Richard,

Hoi Richard,

De formule:
=SOMPRODUCT(($G$9:$G$54<>"K")*ALS(ISGETAL(H9:H54);H9:H54;0)+('Lijst Blad 2'!$G$9:$G$54<>"K")*ALS(ISGETAL('Lijst Blad 4'!H9:H54);'Lijst Blad 2'!H9:H54;0)+('Lijst Blad 3'!$G$9:$G$54<>"K")*ALS(ISGETAL('Lijst Blad 4'!H9:H54);'Lijst Blad 3'!H9:H54;0)+('Lijst Blad 4'!$G$9:$G$54<>"K")*ALS(ISGETAL('Lijst Blad 4'!H9:H54);'Lijst Blad 4'!H9:H54;0)
)
De formule is een zgn. matrix-formule, een zeer krachtig instrument binnen Excel. Lang niet iedereen kent het type formule, maar als je het eenmaal in je vingers hebt, .....

Het invoeren van een matrix-formule is echter afwijkend van een gewone formule.
Zet de formule in de gewenste cel, houd je vingers tegelijk op Shift & Ctrl en druk vervolgens op Enter. Kijk je nu in de Formulebalk (Wittebalk bovenin je scherm war de formules staan) van zie je dat Excel {} om de formule geplaatst heeft.

Als je een matrix-formule kopieert dat mag dat niet naar de eigen cel, er volgt dan een foutmelding.

Wil je meer weten over matrix-formules, zoek dan op dit forum naar matrix en mijn naam. Je zult diverse keren een uitgebreide uitleg vinden.

Gr. Jeroen

Helemaal gelukt! Bedankt!

Ik zal nog verder kijken naar matrixformules, klinkt intressant én handig!

Helemaal gelukt! Bedankt!

Ik zal nog verder kijken naar matrixformules, klinkt intressant én handig!

Is het inderdaad, maar opletten want uitgebreide matrixformules vertragen de berekening van je werkblad wel gevoelig. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan