• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen van gegevens obv criteria en datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

LoriMe

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2013
Hallo,

Ik heb een document waarin ik met verschillende data wil gaan rekenen voor diverse rapportages. Ik loop echter een beetje vast. Ik heb al verschillende dingen op internet gevonden, maar het sluit net allemaal niet aan bij mijn vraag. Daarnaast dacht ik dat ik op de goede weg was door een beetje te spelen met somproduct, maar wanneer ik dit toepaste op de werkelijke data kreeg ik ook nog eens een foutmelding met #N/B die ik niet voldoende kan herleiden om aan te passen.

Ik heb een overzichtje gemaakt met daarin fictieve data welke gecombineerd zou moeten worden. Er moet gekeken worden naar een tijdsperiode, vervolgens naar een mdw en vervolgens obv van 2 criteria.
Daarnaast heb ik in het overzicht ook mijn proeftabelletje toegevoegd welke goed werkte (en tabbladen met een kopie van de data), totdat ik deze toepaste op mijn werkelijke data.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik kom er zelf helaas niet uit. Alvast bedankt voor het meedenken!

Ps. bij het uploaden bleek mijn document boven de 1MB te zijn ondanks minimaal aantal regels. Mijn werkelijke document is gebaseerd op een query van een SQL database en wordt bijgewerkt op verzoek (query uitvoeren). Misschien dat er daar dus ook nog iets mee is waardoor de datum niet herkend wordt ofzo?

Mvg, Lori

Bijlagen

Code:
=SUMPRODUCT(($A$9:$A$1334>=B5)*($A$9:$A$1334<=B6)*(B18:B24))

Het bereik van de rijen moet gelijk zijn dus:
Code:
=SUMPRODUCT(($A$18:$A$24>=B5)*($A$18:$A$24<=B6)*(B18:B24))

of
Code:
=SUMPRODUCT(($A$9:$A$1334>=B5)*($A$9:$A$1334<=B6)*(B9:B1334))

Ik zie inderdaad dat in het tabblad Berekening het bereik niet gelijk is. Ik heb even in mijn document de formules hierop nagekeken en deze zijn verder gelijk.

Toevallig ook nog een tip of ik inderdaad met somproduct door moet gaan of met sommen.als of met heel een andere formule om ervoor te zorgen dat er een optelling is van alle uren obv een tijdsperiode inclusief 3 criteria?

Als ik zie/hoor dat er een oplossing is te verkrijgen via somproduct of/en sommen.als dan denk ik meteen:
Zou het ook niet via een draaitabel kunnen?
Misschien dat je daar nog even naar kunt kijken.

Een draaitabel is daarvoor niet flexibel genoeg, ik moet namelijk nog andere vergelijkingen en berekeningen maken met andere data.

Bij sommen.als lukt het me niet om het criterium datum toe te voegen (kleiner en groter dan) en bij somproduct lukt het me niet om naast datum ook meerdere criteria mee te geven.

Geweldig!

Hiermee kan ik doorgaan met sommen.als en daarin kan ik allerlei criteria opgeven!

Misschien nog een extra mooi leermomentje; het lukt mij niet om bijvoorbeeld te zeggen dat er een vergelijking gemaakt moet worden én met D1 én met D2. Nu los ik dat telkens op door een + toe te voegen en dan opnieuw sommen.als te doen. Dus sommen.als(optelbereik;criteriumbereik;"D1")+sommen.als(optelbereik;criteriumbereik;"D2"). Ik heb al geprobeerd Of er tussen te plaatsen maar dat werkte niet.

Toevallig hier nog een tip voor dan kan ik dat gelijk doorvoeren.

Upload een update bestandje dan weten we waarmee we aan de gang moeten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan