• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen van getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJC001

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2014
Hoi allemaal,

Ik denk dat ik geen hele moeilijke vraag heb maar ik kom er toch niet uit.

Ik heb een lijst met +/- 100 klanten en daarnaast de omzet per artikel.

Ik moet per klant de totaal omzet weten.

Het moet een formule zijn die de totale omzet per klant optelt en dit laat zien in 1 regel.

Zie bijlage voor voorbeeld.

Bijlagen

Kijk eens of je geholpen bent met de som.als functie

Of wat Haije bedoelt.
In F2 en dan doortrekken:
PHP:
=SOM.ALS(A1:A14;E2;B1:B14)
Je kan dus kiezen.

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reactie... Ik denk alleen dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. De kolommen E en F in het voorbeeld bestaan staan niet in het originele bestand. Ik heb dus geen kolom met unieke waarde.

Dus ik heb enkel kolom A en B. De SOM.ALS formule ken ik, maar die kun je niet gebruiken als alle klanten diverse keren voorkomen in een kolom en je geen kolom hebt met unieke waarde. Zoals gezegd gaat het om 100en namen met hele verschillende omschrijvingen.

De draaitabel is een oplossing, bedankt daarvoor. Maar ik zoek een formule. Ik kwam de UNIEK formule tegen maar die wordt niet ondersteund in Excel 2019.

De formule moet dus alle klanten onder elkaar zetten én de omzet van die klanten in de cel daarnaast vermelden.

Lijkt het je dan niet handig om een echt voorbeeld bestand te plaatsen dat wel representatief is?

Waarom het wiel opnieuw (en slechter) uitvinden ?
Gebruik een draaitabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan