• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen van lijst Excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter 3lmo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

3lmo

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2013
Goedemiddag,

Ik heb een Excel vraag. Ik werk met Excel 2003 NL en weet zeker dat er knappe koppen op dit forum zitten die het antwoord op deze vraag weten, maar ik kom er maar niet op.

In de voorbeeldbijlage zie je een lijst van artikelen die verkocht zijn. Sommige artikelen staan er meer dan eens in. Dit houdt in dat ze op verschillende dagen zijn verkocht. Ik wil de aantallen verkopen van ieder artikel in een lijst onderbrengen, zodat ik een top 10 van de meestverkochte artikelen kan maken.

Ik zat te denken aan de aantal.als formule, maar hoe krijg ik Excel ook alweer zover dat hij de getallen in de kolom ernaast bij elkaar optelt?

Alvast dank!

Ivo

Bekijk bijlage Helpmij vraag Excel.xls

Dank voor jullie antwoorden.
@Jean Paul: lijkt me een mooie oplossing. Ik ga hem overnemen in de werkelijke sheet.

Nog één dingetje: zoals ik al vermeldde is die sheet héél wat groter dan de voorbeeldsheet die ik plaatste (bijna 5000 regels met honderden unieke items). Is er binnen het prachtige Excel ook een manier om elke afzonderlijke PLU+Item op te laten sommen? Dat Excel dus eerst een lijst maakt met unieke items, waarna de Vert.Zoeken en SOMPRODUCT formule eroverheen gaan. Kan dat?

Zo niet, dan niet. Dan ga ik gewoon aan de slag met de huidige middelen. Maar mijn ervaring met Excel is dat álles mogelijk lijkt te zijn.

Alvast dank!
Ivo

No worries. Ik heb het al opgelost. Ik heb via Sorteren de unieke waarden laten weergeven. Deze op een rijtje onder elkaar gezet en de bovenstaande formules op losgelaten.

Nogmaals dank voor de hulp. Ik heb nu een keurig overzicht kunnen maken van de meestverkochte producten in een jaar.

Status opgelost!

Groet,
Ivo

Het kan ook in VBA, telkens als je data bijvoegd zal de macro een update lijst maken, indien intresse post dan je lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan