• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen van uren in Excel (formaat xx:xx)

Status
Niet open voor verdere reacties.

zipke1988

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2015
Beste,

Ik ben op zoek naar een manier (celeigenschappen/formule) om uren in formaat xx:xx op te tellen.
Ik weet hoe ik waarden (minuten) kan optellen en hoe ik deze moet omzetten naar uren: 90 min + 30 min = 02:00 Dit lukt perfect.

Mijn gegevens bestaan echter niet uit minuten, maar uit uren. Nl. 01:30 + 00:30 (en dit niet in twee kolommen, maar manuele ingave). Na berekening zou hier dan als antwoord 02:00 moeten komen te staan.
Maar een berekening ingeven in formaat xx:xx gaat uiteraard niet (zo blijkt).

Hoe kan ik dit oplossen? Ik kan niet alle tijdswaarden xx:xx uit het hoofd omzetten naar minuten, om dan nadien via een formule terug de notatie xx:xx te bekomen (te tijdrovend).

Iemand een oplossing?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Je hebt "01:30 + 00:30" in 1 cel staan? En in diezelfde cel moet dan de uitkomst van die som worden geplaatst?

Ik heb op mijn blad papier staan 01:30 en 00:30, dus ik geef in, in de cel =01:30+00:30 en ik moet als uitkomst (in diezelfde cel uiteraard) het antwoord krijgen 02:00.

Dan is het veel makkelijk om in b.v. A1 01:30 in te vullen, in B1 00:30 en in C1 =A1+B1. Excel zal geen idee hebben wat je bedoeld als je =01:30+00:30 in een cel invult.

Dan is het veel makkelijk om in b.v. A1 01:30 in te vullen, in B1 00:30 en in C1 =A1+B1. Excel zal geen idee hebben wat je bedoeld als je =01:30+00:30 in een cel invult.
Inderdaad, dat was dus mijn vraag en dat was ook meteen hetgene dat ik wou voorkomen.

Reden: het zijn niet altijd twee tijden, het kunnen er ook 4 zijn, 5, 6, 7, ... Ik ga geen 20 kolommen vrijhouden voor het geval dat, dan is mijn Excel buiten beeld en heb ik geen overzicht meer.

Maar dus conclusie, het gaat niet?

Niet zondermeer in een standaard Excel werkblad. Middels een userform met een stukje VBA erachter zal het best wel te maken zijn.

Probeer eens:
Code:
="1:30"+"0:30"

Maar zet dan wel eerst de eigenschappen van de cel op "Tijd".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan