Optellen van velden op basis van voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

vaberg

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2011
Beste mensen,

Ik ben een beginner met access en probeer een klantsysteem te maken met facturen, waarbij per factuurregel het btw percentage gekozen wordt (19, 6 of 0 procent). Ik wil niet op iedere regel de btw laten bereken, maar als een totaal waarde onderverdeeld per percentage.

Ik heb het al met een som() geprobeerd, maar kan dan geen voorwaarde opgeven. Kan iemand mij in de goede richting helpen.

Alvast bedankt

Vincent

Begrijp ik dat je de btw op je hoofdformulier wilt laten uitrekenen, en niet in het subformulier bij de verschillende regels? Ik denk dat je dan een twee DSUM formules moet gebruiken, waarin je een critierium maakt op basis van BTW type of waarde.

Ja, per regel geef ik het type hoog, laag of nul en wil deze vervolgens per type opgeteld hebben. Heb je misschien een voorbeeld van een DSUM

Bedankt

Helaas voorlopig niet, want onze systemen liggen plat. Ik kan dus niet bij mijn bestanden :( Maar kijk eens in de Help, daar staat redelijk uitgelegd hoe DSUM werkt. Maar hier staat een voorbeeldje.

Ik heb de DSUM geprobeerd, maar kom hier niet uit. Misschien maak ik het me zelf moeilijker als het is en sta open voor alternatieven.

Ik doe het volgende formulier factuur wordt geopend. Als eerste wordt de klant geselecteerd en een aantal velden wordt automatisch gevuld.

Vervolgens wordt op regel niveau artikelnummer, omschrijving, aantal, prijs per stuk en soort btw opgegeven (hoog, laag, nul). Op regel niveau wordt ook automatisch excl btw berekend door aantal te vermenigvuldigen met prijs per stuk.

Onderaan het formulier wordt automatisch een optelling van het veld excl btw uitgevoerd. zover gaat alles goed.

Omdat er op regelniveau verschillende btw tarieven kunnen staan, wil ik de formulier velden optellen afhankelijk van het soort tarief en weergeven in een veld onderaan het formulier.