Optellen van waardes in verschillende velden

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonp60

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2009
Hallo

Ik gebruik onderstaande code in een rapport om van diverse velden de waardes op te tellen.
Code:
=Som([AantalDeuren]+[AantalRailset]+[AantalSoftclose]+[AantalStofborstel]+[AantalGreepje]+[AantalTubegreep]+[AantalOpsluitwand]+[AantalOnderlat]+[AantalHoekprofielen])

Ik krijg geen uitkomst te zien. Gebruik ik teveel verschillende argumenten voor de functie Som?
Hoe kan ik dit wel getotaliseerd krijgen?

Zitten er velden bij die leeg (Null dus) zijn? In dat geval is je uitkomst ook altijd leeg en zul je bij elk veld Nz([Veldnaam];o) moeten gebruiken. En Som doet in deze formule vermoedelijk helemaal niets.

Laatst bewerkt:
Die zitten er inderdaad tussen. Hoe verwerk ik bijv. Nz([AantalHoekprofielen];0) dan in deze formule?

Ik heb nu dit geprobeerd, maar dan is de foutmelding in het betreffende veld van het rapport: #Fout
Code:
=Som([AantalDeuren] & Nz([AantalDeuren];0)+[AantalRailset] & Nz([AantalRailset];0)+[AantalSoftclose] & Nz([AantalSoftclose];0)+[AantalStofborstel] & Nz([AantalStofborstel];0)+[AantalGreepje] & Nz([AantalGreepje];0)+[AantalTubeGreep] & Nz([AantalTubegreep];0)+[AantalOpsluitwand] & Nz([AantalOpsluitwand];0)+[AantalOnderlat] & Nz([AantalOnderlat];0)+[AantalHoekprofielen] & Nz([AantalHoekprofielen];0))

Zoals ik al zei: Som doet volgens mij niks. En de combinatie van + en & is ook wonderlijk. Probeer 'm eens zo:
Code:
=Nz([AantalDeuren];0) + Nz([AantalDeuren];0) + Nz([AantalRailset];0) + Nz([AantalRailset];0) +  + Nz([AantalSoftclose];0) + Nz([AantalSoftclose];0) +  + Nz([AantalStofborstel];0) + Nz([AantalStofborstel];0) + Nz([AantalGreepje];0) 
+ Nz([AantalGreepje];0) +  + Nz([AantalTubeGreep];0) + Nz([AantalTubegreep];0) + Nz([AantalOpsluitwand];0) + Nz([AantalOpsluitwand];0) + Nz([AantalOnderlat];0) + Nz([AantalOnderlat];0) + Nz([AantalHoekprofielen];0) + Nz([AantalHoekprofielen];0)

Zoals ik al zei: Som doet volgens mij niks. En de combinatie van + en & is ook wonderlijk. Probeer 'm eens zo:
Code:
=Nz([AantalDeuren];0) + Nz([AantalDeuren];0) + Nz([AantalRailset];0) + Nz([AantalRailset];0) +  + Nz([AantalSoftclose];0) + Nz([AantalSoftclose];0) + Nz([AantalStofborstel];0) + Nz([AantalStofborstel];0) + Nz([AantalGreepje];0) 
+ Nz([AantalGreepje];0) + Nz([AantalTubeGreep];0) + Nz([AantalTubegreep];0) + Nz([AantalOpsluitwand];0) + Nz([AantalOpsluitwand];0) + Nz([AantalOnderlat];0) + Nz([AantalOnderlat];0) + Nz([AantalHoekprofielen];0) + Nz([AantalHoekprofielen];0)

Ik heb de formule geprobeerd en er wordt opgeteld tot een totaal van 4. Dit zou 20 moeten zijn. Als je de query uitgevoerd hebt komt het veld aantal deuren 3x voor, omdat 3 records aan de voorwaarde voldoen. Wat ik nu zie is dat volgens mij alleen het laatste record herkend wordt. Hiervan worden de waardes opgeteld en de andere 2 records worden niet berekend.
Met de huidige formule wordt het aantal van het laatste record verdubbeld. Ik heb dit getest en 1 helft van de formule verwijderd. Dan wordt het totaal 2 (laatste record). Herhaal ik de formule 5x dan wordt het totaal 10 (laatste record x 5)
Misschien de velden apart totaliseren en dan deze optellen in één totaalveld?

Ik heb de formule geprobeerd en er wordt opgeteld tot een totaal van 4. Dit zou 20 moeten zijn. Als je de query uitgevoerd hebt komt het veld aantal deuren 3x voor, omdat 3 records aan de voorwaarde voldoen. Wat ik nu zie is dat volgens mij alleen het laatste record herkend wordt. Hiervan worden de waardes opgeteld en de andere 2 records worden niet berekend.
Met de huidige formule wordt het aantal van het laatste record verdubbeld. Ik heb dit getest en 1 helft van de formule verwijderd. Dan wordt het totaal 2 (laatste record). Herhaal ik de formule 5x dan wordt het totaal 10 (laatste record x 5)
Misschien de velden apart totaliseren en dan deze optellen in één totaalveld?

Dat laatste heb ik inmiddels gedaan en het werkt. Ik heb de onderstaande code gebruikt voor de totalisatie van de totaalvelden van de individuele onderdelen:
Code:
=Nz([Tekst151];0)+Nz([Tekst152];0)+Nz([Tekst153];0)+Nz([Tekst154];0)+Nz([Tekst155];0)+Nz([Tekst156];0)+Nz([Tekst157];0)+Nz([Tekst158];0)+Nz([Tekst159];0)+Nz([Tekst160];0)
Misschien dat er een makkelijkere manier is, maar deze werkt.
Bedankt Octafish voor het op weg helpen met de te gebruiken code.

Dat laatste heb ik inmiddels gedaan en het werkt. Ik heb de onderstaande code gebruikt voor de totalisatie van de totaalvelden van de individuele onderdelen:
Code:
=Nz([Tekst151];0)+Nz([Tekst152];0)+Nz([Tekst153];0)+Nz([Tekst154];0)+Nz([Tekst155];0)+Nz([Tekst156];0)+Nz([Tekst157];0)+Nz([Tekst158];0)+Nz([Tekst159];0)+Nz([Tekst160];0)
Misschien dat er een makkelijkere manier is, maar deze werkt.
Bedankt Octafish voor het op weg helpen met de te gebruiken code.

Je hebt zo te zien hetzelfde probleem als ik: dat HelpMij berichten twee keer plaatst :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan