Optellen velden geeft een #Fout

• Onderwerp starter Onderwerp starter Risk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Risk

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2010
Forum,

In mijn database heb ik een aantal velden waarin bedragen staan. Die tel ik op ([veld1]+[veld2]+ etc) Geen probleem. Zet ik er =Som voor dan verschijnt er #Fout. Dat is raar alles klopt (dus niet) maar wel op het oog.

Wie kent dit verschijnsel?? En heeft het opgelost. Ik ben nu via een bypass tot het resultaat gekomen, maar netjes is dat niet.

Ik hoor graag,

Risk

En waar zet je precies SOM voor?

Michel,

=Som([veld1]+[veld2]+ [etc.....])

Zo doe ik het. Mag toch geen probleem zijn om 14 velden zo op te tellen?

Risk

Als je die formule wilt gebruiken, moet je met Excel gaan werken, daar werkt hij. Overigens is hij volkomen zinloos, want het resultaat van ([veld1]+[veld2]+[veld3]) zal altijd (ook in Excel) hetzelfde zijn als SOM([veld1]+[veld2]+[veld3]). De reden? Je optelsom levert één getal op, en daar zet jij SOM omheen. De formule SOM(145) is hetzelfde als 145. Dus de vraag: waarom? lijkt mij op zijn plaats.

Michel je hebt gelijk maar. en misschien was ik niet duidelijk genoeg.

In het formulier (en daarna het rapport) komen de uitkomsten van verschillende recors bij elkaar onder elkaar.

Schade 1 uitkomst\]Schade 2 uitkomst\ enz.

Dan wil je natuurlijk laten zien het totaal van alle schades. Daar gebruik ik dus Som voor. Feitelijk ziet het er uit als een Exel bestand.

Ik heb een kolom met en zonder eigen risico.

De eerste kolom telt zoals omschreven werkt prima. Dan de tweede geeft #Fout. Nog vreemder ook bij kolom 1.

Een ingewikkeld verhaald, maar kan het niet beter omschrijven. Waar het nu fout gaat is mij een raadsel. Oplossing van de echte doe het zelver is geweest om alle Eigen risico's op te tellen en dan via een nieuw veld Uitkomst veld a bij uitkomst veld b op te tellen. Werkt dan weer wel.

Risk

Echt snappen doe ik het niet; SOM gebruik je om de waarden van één veld in een koptekst of voettekst op te tellen. Daar kun je dus geen [Veld1]+[Veld2] constructie voor gebruiken. Wel kan dit: SOM([Veld1])+SOM([Veld2]). Als SOM([Veld1]) een correcte uitkomst oplevert, en SOM([Veld2]) een foutmelding, dan klopt er iets niet met die gegevens. Dus daar zou ik dan eerst naar kijken.

Michel,

Ik heb berekende velden gemaakt en die doen het perfect.

Weer wat meer geleerd.

Dank,
Risk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan