• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen voorgaande negatieve cellen bij huidige cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

miester

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 mei 2016
In de bijlage heb ik een aantal gegevens staan.

In kolom C moet een formule komen die het volgende doet:
Bij een positief saldo uren dient dit aantal te worden uitbetaald
Bij negatieve saldi volgt geen uitbetaling. Deze negatieve saldi worden
verrekend met het eerstvolgende positieve saldo zoals ook in
het voorbeeld staat vermeld. Ik ben er uren mee bezig geweest
maar ik krijg het niet voor elkaar. Het is lastiger dan het lijkt.

Kan iemand me (op weg) helpen om de juiste formule te vinden?
Dat zou super zijn.

Ik heb het bestandje ook als bijlage gepost.
Bekijk bijlage Uren saldo.xlsx

In C3 en kopieren naar beneden

=B3+SOM.ALS(C2:C2;"<0";C2:C2)

mvg
Leo

Aanvulling op probleem optellen voorgaande negatieve bedragen

Hallo Leo,

Bedankt voor je reactie. Je oplossing ziet er goed uit en ik kon er verder mee. Ik heb als proef het voorbeeld uitgebreid en dan blijkt dat als het totaal van de negatieve bedragen hoger is dan het eerstvolgende positieve saldo, het aantal uit te keren uren negatief wordt. Terwijl er dan geen uitkering mag volgen. Ik heb daarom naast jouw kolom nog een extra kolom gezet met daarin formules die hiervoor zorgen. Mocht het veel makkelijker kunnen dan hoor ik het graag. Ik heb het aangepaste overzicht bijgevoegd.

Groeten,
MiesterBekijk bijlage Uren saldo 2.xlsx

Ha Miester,

In de berekening (zoals de formule van Leotaxi dit doet) heb je die negatieve waarde nodig om door te kunnen rekenen.
Als je in het geval een negatieve waarde dit veranderd in 0 dan heeft dit gevolgen voor de regels eronder!

Even 2 snelle opties:
1.) In jou voorbeeld (uren saldo 2) de hele kolom C verbergen (rechts-klik op kolom C---> verbergen), zodat kolom D direct naast kolom B staat.
2.) Met voorwaardelijke opmaak de tekst van alle negatieve waarden wit kleuren! Bekijk bijlage Uren saldo 2 gijs.xlsx

Hallo Gijsbert1,

Bedankt voor je reactie. Hiermee kan ik uit de voeten. Jij en Leotaxi worden vriendelijk bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Miester

Even aan het stoeien geweest met de formule van Leo.
Met deze lukt het ook
PHP:
=B3+SOM.ALS(C2;"<0")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan