• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen wanneer een andere cel overeenkomt, maar meerdere opties zijn goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.

rozebooz

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2012
Goedemiddag,

Ik wil graag een formule maken die optelt wanneer een naastgelegen cel overeenkomt met een cel uit het een validatielijst. (groen aangegeven in het voorbeeld bestand). Waneer de naastgelegen cel niet overeen komt moet hij niet worden meegeteld.

Nu zijn er alleen meerdere opties die wel mogen worden meegeteld. Hoe kan ik meerdere cellen aangeven waarmee overeenkomst kan zijn?

Bijlagen

Onderstaande tekst die in het bestand staat maakt het er niet duidelijker op.
Hier alles optellens van kolom D in maand 3. Enkel als 1 van de Items (die nu dus groen zijn) voorkomt in kolom C.

Dus normaal zijn ze niet groen en/of hebben helemaal geen kleur, en moeten wel geteld worden als ze aanwezig zijn.
Code:
=SOMPRODUCT((--TEKST($B$1:$B$7;"m")=RIJ())*(NIET(ISNB(VERGELIJKEN($C$1:$C$7;Items;0))))*($D$1:$D$7))

HSV ik ben bang dat mijn poging om het duidelijker te maken juist averechts heeft gewerkt. Normaal staan er inderdaad geen kleuren bij. In het voorbeeld duid licht groen nu de inkomsten aan en licht rood de kosten.
"Hier alles optellens van kolom D in maand 3. Enkel als 1 van de Items (die nu dus groen zijn) voorkomt in kolom C." In de cel links hiernaast wilde ik graag de inkomsten van maart opgeteld zien omdat ik hier wat voorbeelden voor had gemaakt. jouw formule werkt hier goed voor (ik heb ipv "Items" een lijst "Inkomsten gemaakt). Nu wil ik ook voor de andere maanden deze formule gebruiken, maar welk gedeelte van de formule moet ik dan aanpassen?

=SOMPRODUCT((--TEKST($B$1:$B$7;"m")=RIJ())*(NIET(ISNB(VERGELIJKEN($C$1:$C$7;Items;0))))*($D$1:$D$7))

Volgens mij bij =RIJ maar kom er niet uit hoe ik dit juist kan aanpassen. Ik dacht "=rij" aanpassen door een cijfer van de gewenste maand, maar dan klopt de formule niet meer.
Nu zie ik dat hij optelt als de maand overeenkomt met de rijnummer. Graag zou ik de formule in een willekeurige cel willen kunnen gebruiken. Is dit mogelijk?

VenA, een draaitabel geeft inderdaad ook een mooi overzicht, maar gezien met de opbouw van mijn werkblad wil ik het eerst proberen op te lossen met een formule. Dank je wel voor je reactie

Als het voorbeeldbestand= aan het werkelijke bestand moet je enkel Items vervangen door Inkomsten gemaakt.

In een willekeurige cel voor maand 1.

Code:
=SOMPRODUCT((--TEKST($B$1:$B$7;"m")=RIJ([COLOR=#0000ff]A1[/COLOR]))*(NIET(ISNB(VERGELIJKEN($C$1:$C$7;Items;0))))*($D$1:$D$7))
De volgende rij wordt A2 en de telling voor februari.

Ik vroeg mij af voor een ander werkblad of de formule ook mogelijk is om A1 A2 en A3 samen te voegen dus voor kwartalen? Zodat het niet een extreem lange formule hier word :) Voor de rest werkt hij super!

Had ik al geschreven dat je beter een draaitabel kan gebruiken:d

Met in items alleen de items die je wil meenemen in de formule dan wordt het per kwartaal bv zo
Code:
=SUMPRODUCT((ROUNDUP(--TEXT($B$2:$B$8;"m")/3;0)=ROW(A1))*(NOT(ISNA(MATCH($C$2:$C$8;Items;0))))*($D$2:$D$8))

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan