• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen zonder oneindige alsformule...

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik hop dat er een simpele oplossing bestaat voor mijn probleem. Ik zou het nu namelijk ook kunnen oplossen maar met een oneindige alsformule.

Ik zoek een formule die mij het volgende zegt (hier dan in woorden): de som van de getallen binnen het aangegeven bereik waarvan de tekst rechts van deze cel (met deze cel bedoel ik dan de cel waarvan het getal moet worden opgeteld, niet de cel waarin de formule moet komen te staan) gelijk is aan de opgegeven tekst.

Bijvoorbeeld:

Stel ik geef volgende dingen in:

In cel C4: 9
In cel D4: A
In cel C5: 8
In cel D5: B
In cel C6: 8
In cel D6: A

En ik selecteer het bereik C4:C6
(of eventueel C4:D6 als dat beter uitkomt voor die formule)
en de opgegeven tekst is: "A" dan is de uitkomst 17 omdat cellen C4 en C6 aan deze voorwaarde voldoen en 9+8 = 17

Bvd

Code:
=SOM.ALS(D4:D6;"A";C4:C6)

Gaarne je vorige vraag op opgelost zetten. Ik neem aan dat deze is opgelost.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ja, die is opgelost, wou ik net gaan doen.

Bedankt voor deze formule, ik zal 'm wel nog moeten gaan optellen want ik had het voorbeeld vereenvoudigd, het werkelijke bereik is C4:L8
maar ik ga het proberen.

Helaas, die formule werkt niet, hij blijft alles optellen ofwel doet ie niets:confused:

Nu is het wel zo dat het voorbeeld van mij hierboven slecht was gekozen. Want A komt per kolom eigenlijk maar 1 keer voor, dus als ik die er snel zou kunnen uithalen en de waarde van de cel er links van zou kunnen invoegen in een formule zou ik dat kunnen herhalen met de 5 kolommen. Bestaat er zo'n formule?

Voorbeeld ter verduidelijking in bijlage

Bijlagen

Helaas, die formule werkt niet, hij blijft alles optellen ofwel doet ie niets:confused:

Nu is het wel zo dat het voorbeeld van mij hierboven slecht was gekozen. Want A komt per kolom eigenlijk maar 1 keer voor, dus als ik die er snel zou kunnen uithalen en de waarde van de cel er links van zou kunnen invoegen in een formule zou ik dat kunnen herhalen met de 5 kolommen. Bestaat er zo'n formule?

Voorbeeld ter verduidelijking in bijlage
Voor cel D10:
Code:
=SOM.ALS(D$3:L$7;C10;C$3:L$7)
vervolgens doortrekken naar beneden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan