• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Socratis

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2007
ik wil in excel voor een scholen competitie in team verband laten uitrekenen wat het behaalde resultaat is van een bepaald team. de gegevens die ik krijg staan in 2 kolomen.
nu wil ik alle resultaten van team 1 bij elkaar opgeteld hebben
team resultaat
1 34,59
2 21,86
4 32,1
5 24,63
6 0
1 0
2 1,10,52
4 0
1 0
6 0
1 0
2 0

Daar kun je de functie som.als voor gebruiken. In de help staat uitgebreid uitgelegd hoe je deze functie kunt gebruiken.

=SOM.ALS($A$1:$A$12;1;$B$1:$B$12)

voor team 1, analoog voor de rest.

Wigi

Laatst bewerkt:
het is niet de bedoeling dat ik dat handmatig ga doen want dat gaat veel tijd kosten om de velden in te vullen

het is niet de bedoeling dat ik dat handmatig ga doen want dat gaat veel tijd kosten om de velden in te vullen

Duh? :eek: :shocked: Een formule invoeren en doorvoeren kost veel tijd?

Voor de 1 tot en met 6 kan je ook nog aparte cellen gebruiken en daarnaar verwijzen.

Laatst bewerkt:
Dan was het beter geweest als je je blad iets handiger had ingedeeld. Dan had je één som formule kunnen gebruiken en die kunnen kopiëren naar de overige teams. Dus bijvoorbeeld:
Code:
Team     Score 1     Score 2     Score 3     Score 4     Som
    1            1               3              0               0             4
    2            2               1              0               1             4
of:
Code:
                Team 1       Team 2
Score 1         12               5
Score 2           0               0
Score 3          10             12
Som               22             17

Wat bedoel je?

de formule van Wigi hoe je alleen maar in de cel te zetten waar je de score van team 1 wilt hebben.
Voor de ander teams doe je het zelfde, alleen verander je de 1 in het midden in een 2...

Als je echt lui bent kun je =SOM.ALS(A:A;RIJ(1:1);B:B) in cel C1 zetten en de formule door trekken naar beneden voor het aantal teams dat je hebt..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan