• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter LdG13
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LdG13

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2016
Optellen in excel gaat met bijv. 'som' of 'aantal.arg'.
Mijn kennis reikt niet zover om de onderstaande rij op te tellen waarbij de o599 t/m rv niet worden mee geteld.
Deze waardes kunnen in de rij random staan. Misschien iemand die mij kan helpen?
g305
303
306
599
x3
x5
x7
o599
bt
z
v
i
rv

plaats een voorbeeldbestand aub Waar je aangeeft hoe je de uitkomst wilt zien

Als bovenstaande waardes in A1 t/m A13 staan kun je gewoon SOM(A1:A13) gebruiken. De functie SOM negeert tekst.

Laatst bewerkt:
Het is handig dat je ook nog even aangeeft WAAROM de uitkomst 5, 6 of 4 is. Ik snap op basis van het voorbeeld niet waar deze getallen vandaan komen of op slaan.

klopt, de vet gedrukte mogen alleen worden opgeteld; dus de cellen met cijfers én de cellen met de letter 'g' gekoppeld aan een willekeurig cijfer (bijv. g210, g599) én cellen met de letter 'x' gekoppeld aan een cijfer. (bij x3, x7).
de overige letters mogen in de rij niet worden meegeteld.
Het totaal is dus het aantallen cellen waar een cijfer in staat, een cijfer met de letter 'g' ervoor en een cel met de letter 'x' ervoor. De overige (en eventuele lege cellen) moeten niet worden meegeteld!

HERSTEL: ik lees dat ik 'rijen' schreef, dit moet 'kolom' zijn. :confused:

Geeft dit de gewenste resultaten?
Code:
B17: =SOMPRODUCT(ISGETAL(B1:B11)+(LINKS(B1:B11;1)="g")+(LINKS(B1:B11;1)="x"))

perfect, dit is wat ik bedoel, vriendelijk bedankt voor de snelle hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan