• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optelling met criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

stephendeman

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2017
Ik probeer, tot mijn grote frustratie, variabelen bij elkaar op te tellen vanuit een export vanuit ons ERP pakket.

We hebben in de export de volgende variabelen:
- Grootboek
- Kostenplaats
- Kostendrager
- Debet / Credit
- Som (van debet credit)

Nu wil ik voor rapportage graag een totaalsom hebben van de combinatie Kostenplaats + Kostendrager van alle data. Ik heb al zitten stoeien met de ALS formule, de SOM of een combinatie maar zonder resultaat.

Ik heb een klein voorbeeldje als bijlage toegevoegd, de lijst is in het echt natuurlijk langer.

Nu hoop ik dat iemand hier mij de heilige formule kan vertellen :rolleyes: wie of wie?

Thanks!

Bijlagen

Je kunt deze eens proberen

Code:
=SUMIFS('Data - Update 0208'!$L$2:$L$11;'Data - Update 0208'!$H$2:$H$11;$A2;'Data - Update 0208'!$I$2:$I$11;$B2)

Een andere manier:
Code:
=SUM('Data - Update 0208'!J2:J11*('Data - Update 0208'!H2:H11=A2)*('Data - Update 0208'!I2:I11=B2))

Voor de Nederlandstalige versie:
Code:
=SOM('Data - Update 0208'!J2:J11*('Data - Update 0208'!H2:H11=A2)*('Data - Update 0208'!I2:I11=B2))

Laatst bewerkt:
Of met een draaitabel; een een paar slicers, zie Blad1

Bijlagen

Hallo,

Of met power query?
Dit verwerkt in het voorbeeld van Haije.
Zie blad1 groene tabelletjes.

Bijlagen

Ik heb het voor nu opgelost met de formule van JEC maar de Slicer is zeker ook een interessante die ik ook nog even ga bestuderen want dit kan gezien de grote hoeveelheid data wellicht meer overzicht bieden.

Thanks voor de antwoorden allemaal :cool::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan