Ik zit met een optimalisatie vraagstuk waarvan ik niet precies weet waar ik moet beginnen.
Om het makkelijk uit te leggen hierbij een voorbeeld:
Ik heb 10 cirkels waarvan sommigen met elkaar verbonden zijn en sommige niet. Ik kan dit bijv. overzichtelijk in een tabel weergeven met 0 (wel verbonden) en 1 (niet verbonden).
Elke cirkel moet van een bepaalde keur voorzien worden (6 opties van kleuren), maar cirkels die met elkaar verbonden zijn mogen niet dezelfde kleur hebben.
Kortom, volgens mij zijn dit de beperkingen:
- cirkels die met elkaar verbonden zijn hebben een 0 in de tabel
- cirkels die niet met elkaar verbonden zijn hebben een 1 in de tabel
- cirkels die met elkaar verbonden zijn mogen niet dezelfde kleur hebben.
Iemand een idee of ik dit in excel op kan lossen (via macro of via een solver) of dat ik dit toch op een andere manier moet oplossen.
Om het lastiger te maken: uiteindelijk moet dit ook werken voor ongeveer 300 cirkels met 14 kleuren. Maar als iemand me op weg kan helpen met de 10 cirkels en 6 kleuren, dan denk ik dat het wel kan uitbreiden naar 300 cirkels met 14 kleuren
Tnx!
Om het makkelijk uit te leggen hierbij een voorbeeld:
Ik heb 10 cirkels waarvan sommigen met elkaar verbonden zijn en sommige niet. Ik kan dit bijv. overzichtelijk in een tabel weergeven met 0 (wel verbonden) en 1 (niet verbonden).
Elke cirkel moet van een bepaalde keur voorzien worden (6 opties van kleuren), maar cirkels die met elkaar verbonden zijn mogen niet dezelfde kleur hebben.
Kortom, volgens mij zijn dit de beperkingen:
- cirkels die met elkaar verbonden zijn hebben een 0 in de tabel
- cirkels die niet met elkaar verbonden zijn hebben een 1 in de tabel
- cirkels die met elkaar verbonden zijn mogen niet dezelfde kleur hebben.
Iemand een idee of ik dit in excel op kan lossen (via macro of via een solver) of dat ik dit toch op een andere manier moet oplossen.
Om het lastiger te maken: uiteindelijk moet dit ook werken voor ongeveer 300 cirkels met 14 kleuren. Maar als iemand me op weg kan helpen met de 10 cirkels en 6 kleuren, dan denk ik dat het wel kan uitbreiden naar 300 cirkels met 14 kleuren
Tnx!