optische zoom

• Onderwerp starter Onderwerp starter jefke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jefke

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2003
hallo, ik ben op zoek naar een goede videocamera met een goede optische zoom. zit echter met een vraag:
er zijn camera's met een optische zoom van 25x en die zijn meestal vrij goedkoop. bij de duurdere (1000€+) heb je plots 'maar' een optische zoom van 10x...

wil dit zeggen dat ik met deze dure camera's niet veel kan inzoomen?

bedankt, ik bedoel wel een video camera.... dus geen digitale fotocamera.

ik kan dus met een goedkoop toestel dichterbij inzoomen dan een duur toestel?

jefke zei:
ik kan dus met een goedkoop toestel dichterbij inzoomen dan een duur toestel?
Het is voor een fabrikant technisch gesproken niet zo moeilijk om een 25 x optische zoom te bouwen voor evenveel geld als een 10 x optische zoom.
En 25 x staat in de specs natuurlijk indrukwekkender dan 10 x.
Uiteraard zit het verschil in de kwaliteit die in dit geval bij de 10 x zoom een stuk hoger zal liggen dan die van de 25 x zoom.
En dat kwaliteitsverschil uit zich bij het relatief goedkope objectief dan meestal in onscherpte aan de beeldranden en zichtbare ton- en kussenvormige vervormingen bij instelling op verschillende brandpuntsafstanden.
Als je daarbij in aanmerking neemt dat je in 98% van de praktijkgevallen meer dan genoeg hebt aan 10 x zoom, zou ik die laatste dus kiezen.

Guus.

Laatst bewerkt:
bedankt, ik heb net een JVC Camcorder MiniDV GR-D239EX besteld. gewoon voor de 25x optische zoom functie.

ik kan deze testen (wordt volgende week aan huis geleverd) en als hij mij niet bevalt kan ik hem terugzenden.
ik film vogels dus moet ik vrij goed kunnen inzoomen, met 25x moet dat wel lukken denk ik al heb ik lang getwijfeld om 1 van 12 x optische zoom aan te schaffen daar deze een beter kwaliteit heeft maar minder ver kan zoomen dus.

wat denken jullie... maak ik een slechte keuze?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan