Opzet van Linux RH 8.0

Status
Niet open voor verdere reacties.

EbOoZ

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2003
Hallo,

Ik werk nu zo'n 3 dagen (jaja) met Linux RH 8.0 maar der is iets wat ik niet helemaal begrijp.

Is het de bedoeling dat je dingens installeert onder root, en vervolgens inlogt met een andere account om daar bijvoorbeeld een eggdrop op te draaien?

Of kan je zoiets als service instellen, zo ja, hoe moet dat dan???

B.v.d. :rolleyes:

Je kan gewoon in de kde of gnome iets installeren, hij komt dan van zelf met de melding, root wachtwoord.

In de terminal, typje je gewoon.

Su
Enter

Wat is dit ook alweer, eggdrop??.

Laatst bewerkt:
Met eggdrop kan je je eigen IRC bot maken.

Mij was geadviseerd dit niet onder root te draaien... vandaar dus mijn vraag.

Lijkt mij zelf logisch dat je je WWW, FTP, Mail, e.d. servers laat draaien onder root (als services) en servers zoals psyBNC en eggdrop onder een "normale" user.

Am I right???

Geplaatst door EbOoZ
Met eggdrop kan je je eigen IRC bot maken.

Mij was geadviseerd dit niet onder root te draaien... vandaar dus mijn vraag.

Lijkt mij zelf logisch dat je je WWW, FTP, Mail, e.d. servers laat draaien onder root (als services) en servers zoals psyBNC en eggdrop onder een "normale" user.

Am I right???

Om veiligheidsredenen is het inderdaad verstandig zo min mogelijk daemons (services) als root te draaien. Om onder linux een programma aan een poort lager dan 1024 te hangen moet het wel met rootrechten uitgevoerd worden. Apache lost dit bijvoorbeeld op door zijn root-rechten daarna weer "weg te geven" en handelt requests meestal af als user "nobody" (uid99)

Kijk dat zijn knappe antwoorden, daar kan je tenminste iets mee :D

M'n website draait standaard op m'n servertje... ook al ben ik niet ingelogd... is dit ook mogelijk met een IRC bouncer en een IRC bot???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan