Ik moet toegeven dat ik ook met prutsen ben begonnen, en maar niet snapte hoe ik een database nu in elkaar moest steken. En die periode heeft ook heel wat langer geduurd dan 2 maanden

. Maar vroeger (als iemand je op je fouten wijst) of later (als dat niet gebeurt) kom je er achter dat het zo allemaal niet werkt. Een database is
geen Excel spreadsheet waar je gelijk aan kan gaan werken, laat staan een Word document waar je gelijk met je eindproduct bezig bent.
Voordat je een database gaat maken, moet je toch echt weten
wat een database nu eigenlijk behelst, en waaraan hij moet voldoen. Dat Microsoft het nodig vindt om alle programma's zo laagdrempelig mogelijk te maken, is in het geval van Access dus een hele foute aanpak. Het is een programma voor mensen die weten wat ze doen. Ik snij prima plakken van mijn salamiworsten af, maar dat maakt mij niet geschikt voor open hart operaties! OK, een been amputeren zal nog wel lukken. Maar voor het fijnzinniger snijwerk volg ik toch liever eerst een cursus

.
Bij een database
moet je voor jezelf een beeld hebben van de informatiestromen die je wilt beheren. Je
moet dus weten wat er uit moet komen, en wat je nodig hebt om het er in te stoppen. Als je daar niet eerst over nadenkt, krijg je broddelwerk.
Idem voor deze database, ik maak tabellen en formulieren zoals ik het in gedachte had, wanneer deze niet het resultaat geven zoals ik het wou dan verwijder ik deze en begin opnieuw, al doende leert men.
En dat kost dus uiteindelijk veel meer tijd dan dat je eerst voor jezelf op papier zet wat je nu wilt. Bovendien begin je dan, als je gaat bouwen, gelijk goed. Alles steeds maar weggooien en aanpassen zorgt ervoor dat je uiteindelijk met een spaghetti database blijft zitten, die dan wellicht (tijdelijk) goed werkt, maar waar je uiteindelijk toch tegen problemen aan gaat lopen. Als érgens in de computerij de spreuk "Bezint eer gij begint" geldt, dan is het bij databases ontwerpen!