Opzoek kolom die waarden in tabel moet vullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johan195611

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jul 2015
Dit is een leuk item voor access nerds, denk ik.
Ik ben bezig een database te bouwen voor een koor.
In tabel 1 heb ik dan staan naam koorlid, de stem (Opzoekveld dat de stemmen uit een andere tabel haalt), straat, postcode, plaatsnaam
Er zijn echter meerdere koorleden die in dezelfde straat wonen.
Om niet elke keer dezelfde gegevens in te toetsen wil ik dit oplossen
door een tabel 2 te maken met postcode en straatnaam.
De bedoeling is dat als je in tabel 1 de postcode in toetst, de straatnaam uit tabel 2
wordt opgehaald en in tabel 1 wordt weergegeven in het daarvoor bestemde veld.

Ik weet dat zoiets moet kunnen, maar niet hoe. De registratie bij internetwinkels en ook bij dit forum werken op die
manier.

Heeft iemand een idee hoe je dit kunt maken?

Allereerst natuurlijk welkom bij HelpMij.
Om gelijk een misverstand uit de weg te werken: Access ontwikkelaars zijn geen nerds :). Dat is puntje 1; punt 2 is dat je een paar (beginners)foutjes lijkt te (gaan) maken. Dus die pakken we er ook gelijk maar bij.
In tabel 1 heb ik dan staan naam koorlid, de stem (Opzoekveld dat de stemmen uit een andere tabel haalt)
Niet doen; in een tabel wil je altijd kunnen zien wat je daarin opslaat. Gebruik je in tabellen keuzelijsten, dan doe je dat niet. En ooit (meestal vroeger als later) ga je daarmee in de problemen komen. Vervang in je tabellen dus je keuzelijsten door tekstvakken (simpel aan te passen). Waarom? Keuzelijsten gebruik je op formulieren, verder niet.
Enige uitzondering: keuzelijsten die je baseert op <Lijst met waarden>. Een veld als <geslacht> (die ik overigens mis in jouw voorbeeld) kent maar een paar opties, en die typ je dan dus beter zelf in. Daar ga je geen tabel voor maken.

Waarom een veld <Geslacht>? Omdat zangstemmen worden toegewezen op basis van geslacht. Een man zul je niet zo snel als sopraan willen vastleggen. Toch?
En dan kom je gelijk bij de reden waarom je keuzelijsten op formulieren zet: op een formulier kun je keuzelijsten afhankelijk maken. Dat is in tabellen onmogelijk. Dus op je formulier kies je bij een zanger een geslacht, en de keuzelijst met Stemmen toont dan alle opties voor dat geslacht. Moet je dat natuurlijk ook wel in je tabel Zangstem hebben neergezet. Maar dat zal toch wel?

Tweede punt (en dan kom ik bij je vraag uit)
De bedoeling is dat als je in tabel 1 de postcode in toetst, de straatnaam uit tabel 2 wordt opgehaald en in tabel 1 wordt weergegeven in het daarvoor bestemde veld.
Als je met postcodes gaat werken, dan is het voldoende als je bij de zangers de postcode opslaat en het huisnummer. Op basis daarvan weet je namelijk altijd het adres. Je slaat het adres dus verder niet op. Ook dit doe je op een formulier waarin je een postcodetabel gebruikt om postcodes op te zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan