Opzoek naar een 'Storage Tower'?

• Onderwerp starter Onderwerp starter SSK
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SSK

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2009
Hallo
Ik ben op zoek naar een soort computer kast die alleen bedoelt is om harde schijven in te doen, die je vervolgens met je PC of netwerk verbind zodat je veel meer opslag ruimte hebt.

Ik wil namelijk meer opslag ruimte voor mijn onbewerkte video's. Mijn pc is al vol met harde schijven en ik wou graag meer ruimte. Zou op zich allemaal externe harde schijuven kunnen kopen maar dat ziet er niet mooi uit en dan heb ik een hoop stekkers.
Ik weet hier niet zoveel over. Ik las dat ik misschien ook een server kast zou kunnen gebruiken.

Graag zou ik jullie kennis en ervaring hierover willen horen.

Alvast bedankt

Ik heb geen (direct) advies voor je, maar wel een paar zaken rondom je vraag:
1. Via netwerk kopieren/openen van bestanden is altijd langzamer dan op een externe via USB/Firewire aangesloten schijf of een (extra) ingebouwde harde schijf.
2. Onafhankelijk welk soort extra opslagmedium je gebruikt, kijk na of je op die schijf dan met NTFS (of, bij eigen beheer door het opslagmedium) NTFS of een ander partitioneringssysteem wordt gebruikt dat je toestaat bestanden van groter dan 4 GB / bestand in te zetten. FAT32 heeft die beperking van max. 4 GB / bestand, dus die komt niet in aanmerking bij je keuze.
2. Zorg er dan voor dat er minstens enige vorm van 'redundantie' is ingebouwd, zodat bij uitval van een harde schijf je niet alles in 1x kwijt bent. Je zult dus een apparaat moeten nemen waarbij mirroring (=Raid-1) of Striping with parity (=Raid5) wordt gebruikt.
Raid 1 vereist 2 schijven, Raid5 minstens 3. Minste 'overhead' van de redundantie is bij Raid5, want dan wordt de ruimte van 1 schijf 'opgeofferd' voor herstelmogelijkheden als 1 harde schijf ermee ophoudt. Afhankelijk hoeveel schijven je in Raid-5 set onderbrengt 'daalt' de overhead van 33,3% bij 3 schijven naar minder dan 33,3% bij inzet van méér dan 3 schijven. Bij Raid-1 is de 'overhead' altijd 50%, dus met 2 schijven in Raid-1 wordt 1 schijf gebruikt als 'redundantie' voor het geval een van de schijven de geest geeft.
3. als je besluit een netwerk-geschikt opslagmedium aan te schaffen: Gegeven de grote omvang van de bestanden die jij gebruikt/bewerkt zul je op je netwerk gebruik moeten maken van apparatuur die 1000 mbit /s ethernet gebruikt. Dat zal dan vanaf jouw pc t/m het netwerkapparaat aanwezig moeten zijn, dus:
a. Je pc moet een 1000 mbit /s ethernet adapter hebben
b. De router of switch waar je je pc op aansluit moet 1000 mbit /s ethernet snelheid ondersteunen
c. Het netwerkgeschikt opslagmedium moet zelf ook 1000 mbit / s ethernet snelheid ondersteunen.
Alternatief kun je bijv. een 1000 mbit / s ethernet netwerkkaart rechtstreeks via een cross-kabel verbinden met het netwerkgeschikt opslagmedium voor een apart 1-op-1 opslag-netwerkje. Er is dan geen switch/router nodig met megabit snelheid, en je kunt dan voor verbinding met Internet en thuisnetwerk een andere netwerkkaart gebruiken die (gegeven de huidige Internetsnelheden) maar 100 mbit /s hoeft te zijn of een draadloze netwerkkaart.

Er zijn verder nog (dure) mogelijkheden met (o.a.) glasfiber aangesloten opslagkabinetten of opslagkabinetten die via SCSI-adapters extern op je pc kunnen worden aangesloten. Natuurlijk moet je pc dan beschikken over resp. een glasfiber 'netwerkkaart' resp. een snelle SCSI insteekkaart. Ik vermoed dat dit soort oplossingen je bedoeling en (financiële) bereik te boven gaan.

Dit is een hele mond vol, maar hopelijk helpt het je bij je beslissing.
Natuurlijk zou het leuk zijn als anderen hier op het forum je voorzien van enkele goede concrete suggesties over welk apparaat aan te schaffen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
heel erg bedankt voor de snelle reacties :D

Ik zat inderdaad te zoeken naar iets zoals ErpCity's link.

Ik weet het fijne er niet van, maar ik wou zo'n soort ding en dast ik die met een eSATA kabel aan me main desktop computer aansluit

Voor mijn netwerk met kabel heb ik volgens mij wel 1 Gbit al zou ik dat wel even moeten controleren. Heb dit moederbord begin zomer 2009 nieuw gekocht dus ik denk het wel.

Ik heb nog nooit gehad dat ik een harde schijf heb gemolt of dat ie er mee is gestopt dus ik denk dat ik geen RAIID zal gebruiken, omdat het allemaal veel duurder wordt dan.

Ik zou graag willen weten of deze soort behuizingen ook nog een speciale naam hebben zodat ik makkelijker naar prijzen en sorten kan zoeken.
Dit is het zelfde soort iets als ErtCity liet zien neem ik aan
http://www.interngeheugen.com/prod/49833/Addonics-STMPC-B-Storage-Tower-for-Mini-PC-Black.html
Dit is het meest ideale voor mij denk ik:
http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=12437
Het is een behuizing voor 8 SATA schijven die ik dan kan verbinden doormiddel van een eSATA kabel met mijn desktop als ik het goed heb begrepen.

Maar ik weet dus nog niet waar ik zo'n ding in de 'buurt' zou kunnen krijgen. (Behalve
Drobo)

EDIT: misschien dat het antwoord zelf al heb gevonden
ik denk dat ik opzoek ben naar DAS 'Direct Attached Storage' en dan wel een 8 bay DAS voor 8 SATA schijven met een eSATA aansluiting

Laatst bewerkt:
Voor mijn netwerk met kabel heb ik volgens mij wel 1 Gbit al zou ik dat wel even moeten controleren. Heb dit moederbord begin zomer 2009 nieuw gekocht dus ik denk het wel.

Ik heb nog nooit gehad dat ik een harde schijf heb gemolt of dat ie er mee is gestopt dus ik denk dat ik geen RAIID zal gebruiken, omdat het allemaal veel duurder wordt dan.

EDIT: misschien dat het antwoord zelf al heb gevonden
ik denk dat ik opzoek ben naar DAS 'Direct Attached Storage' en dan wel een 8 bay DAS voor 8 SATA schijven met een eSATA aansluiting

Even algemeen op wat hierboven staat:
1 Gbit zal best wel op je moederbord zitten, maar misschien niet op een tussenliggend apparaat zoals een switch of router en ook op het 'ontvangende apparaat' moet GBit ethernet aanwezig zijn.

Ik zou NOOIT een opslagkabinet nemen zonder enige vorm van bescherming tegen uitval als daar (zoals in jouw geval) nuttige data op komt te staan. De ellende is gewoon te groot als je (bijv) 8x1 TB aan data kwijt bent door het uitvallen van 1 schijf...

Verder klinkt het inderdaad dat je op zoek bent naar een DAS voor eSata (laatste paragraaf). Ik kan je daar geen advies in geven, maar dat had ik al aangegeven.
Hopelijk heeft iemand daaromtrent een aanbeveling.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan