• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opzoeken gegevens uit ander bestand en optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaalbartje

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2020
Hoi,

Ik wil gegevens op laten tellen uit een ander (heel groot bestand).
Er zijn dan een aantal variabelen.
Variabele 1: afdeling (dit is een vaste naam)
Variabele 2: datum
Variabele 3: dienstcode

De dienstcode staat er vaak 3x per dag in per persoon. Deze is namelijk in 3 stukken gehakt, 7:30-12:00 werk, half uur pauze en dan 12:30 tot 16:00 werken. Deze zou tot 1 gereduceerd mogen worden in de tellingen maar kan ook achter af door deze door 3 te delen.

Het gaat dan bv om code D:35.

In de bijlage heb ik een fictief bestand gemaakt. Tabblad Vpl.afd.Test is het tabblad waarin de waarden opgeteld moeten worden. Dit dus per dienstcode

Blad 2 is eigenlijk een ander bestand waarin de data staat.

De twee gele blokken in tabblad Vpl.Afd. Test zijn de waarden die als resultaat terug gegeven moeten worden zodat je weet wat het resultaat wordt.

Wie kan mij helpen met het maken van deze formule?

Bijlagen

Code:
=AANTALLEN.ALS(Blad2!$D$2:$D$13;'Vpl.afd. Test'!B$1;Blad2!$AA$2:$AA$13;'Vpl.afd. Test'!$A2)/3

Deze in B2 en doortrekken?

Hoi JVeer,

Ja, werkt prima.
Ik probeer hem iets aan te passen om de naam van het blad dynamisch te houden met. Teven te laten verwijzen naar het externe bestand. Maar het wil niet helemaal vlotten.
Code:
=AANTALLEN.ALS(INDIRECT("[Harmony.xlsx]"&"$A$1&!$D:$D;B$1");INDIRECT("[Harmony.xlsx]"&"$A$1&!$AA:$AA");$A2;$A2)/3

Wat doe ik hier nu fout?

Dat is moeiljk te zeggen zonder het bestand

het bestand is precies opgebouwd zoals Blad2 was en heet Harmony.xlsx. Ik verwijs echter naar de hele rijd waarin jij na aanleiding van het voorbeeld bestand verwijst naar specifieke cellen. Dat werkt prima.
Maar ik zit vooral met de dynamische naamgeving van de tabbladen. De naam staat altijd in A1 van Vpl.afd. Test
Dus hij moet verwijzen naar [Harmony.xlsx]A1:rijxxxx

Probeer deze eens

Code:
=AANTALLEN.ALS(INDIRECT("[Harmony.xlsx]"&$A$1&"!$D$2:$D$13");B$1;INDIRECT("[Harmony.xlsx]"&$A$1&"!$AA$2:$AA$13");$A2)/3

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan