• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opzoeken in exel van artikelnummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

knuffelsdb

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2011
beste,

Weet niet zeker of deze vraag als gesteld is en er al een oplossing voor is maar ik ben een leek in deze materie :o en waag mijn kans om dit op te lossen.

Heb dus een excel bestand met artikelnummers en prijzen (2 kolommen dus) er in... een 14000 ongeveer. :eek:
Nu wil ik het zoeken vergemakkelijken want heel deze enorm lange lijst af scrollen is niet te doen. Ik weet dat je dit ook kunt doen via "bewerken en zoeken". (dit heb ik al opgezocht)
Maar kan je dit niet via een formule doen ?
Zodat je juist in een vak het artikelnummer moet typen en dat je dan het gevraagde artikelnummer en prijs ziet als oplossing.

In kolom B staat de artikelnummer
In kolom C de bijhorende prijs.

Alvast bedankt.
Graag indien mogelijk een verstaanbare versie :d want ik ben hier geen held in :o

mvg,

Beste knufflelsdb,

Als eerste van harte welkom op Helpmij.nl.
Als ik je vraag zo lees zou ik zeggen dat je bij VERT.ZOEKEN uitkomt of misschien bij INDEX/VERGELIJKEN. Wat ik je adviseer is om een vraag altijd te voorzien van een zo realistisch mogelijk voorbeeld bestand. (wel ontdaan van gevoelige info)

Bij F1 (excel help) vindt je eventueel meer info terug over VERT.ZOEKEN, INDEX en VERGELIJKEN. Mocht je er niet uitkomen dan zie ik graag je vragen tegemoed.

Succes,

Bekijk bijlage artikelnummers exel.xlsAlvast bedankt.

Hierbij het exel bestand.
Heb wel de artikelnummers en prijzen aangepast. (voor de gevoelige info ;) )
Zo heb je al een idee.
Het exel bestand dat ik heb is dus met veel veel meer artikelnummers en prijzen maar wel in dezelfde kolommen.
Het nadeel bij "VERT.ZOEKEN uitkomt of misschien bij INDEX/VERGELIJKEN" dat ik niet snap wat ik precies moet ingeven :o . Ik weet het en vindt hetzelf erg.

Alvast bedankt.

knuffelsdb,

In E2 -HR150TE
In F2 de onderstaande formule.
Code:
=VERT.ZOEKEN(E2;B3:C100;2;0)

Laatst bewerkt:
Vergeet niet om de bereiken aan te passen naar de juiste.

Succes,

Met de eerste gaat het geweldig maar als ik in jou voorbeeld "bij te zoeken" bij artikel K6 in vul krijg ik #N/B ?
Is dit normaal ?

Dat is alleen normaal als K6 niet voorkomt in het rijtje artikelnummers
Dat zou te ondervangen zijn met =als(isnb(formule);"";formule) maar als nadeel dat excel nu 2x moet gaan kijken of het art.nr voorkomt en het bestand dus iets kan vertragen. #NB staat overigens voor "Niet Bepaald" en geeft alleen aan dat deze waarde niet gevonden is.

Laatst bewerkt:
Ik zag dat K6 wel in het rijtje voorkwam, de #NB wordt echter veroorzaakt door de 5(!) spaties die achter het art.nr. staan in kolom B. Haal deze 5 spaties weg en het werkt.

Succes,

Werkt dus nu perfect :thumb::D
Alvast bedankt en tot laters.

Top forum trouwens. :thumb:
Zal dit bericht afsluiten.

gr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan