• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opzoeken op basis van diverse criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaviddeV1990

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2011
Ik ben opzoek naar een formule die op basis van diverse criteria een uitkomst geeft. De criteria staan in het tabblad "Uitkomst" en bestaan uit filiaal, artikel en datum. Datum en filiaal zijn niet zo'n probleem. Het artikel wel. De naam van het artikel correspondeert met een artikelnummer (zie tabblad 'Artikel'). Het artikelnummer correspondeert daarnaast weer met een streepjescode (zie tabblad 'Codes'). In het tabblad 'Verkopen' staan de verkopen, maar deze verkopen maken gebruik van de streepjescode. Hoe kan ik een uitkomst krijgen als de artikelnaam pas via een artikelnummer en vervolgens via een streepjescode te zien is in het bestand 'Verkopen'? Ik hoop dat het zo duidelijk is!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
David de Vogel

Bekijk bijlage Example.xlsx

Dit is een oplossing (zie de gele cellen)

Code:
=SOMPRODUCT((Verkopen!$A$2:$A$40=Uitkomst!B1)*(Verkopen!$B$2:$B$40=Uitkomst!B3)*(Verkopen!$C$2:$C$40=Uitkomst!C2)*(Verkopen!$D$2:$D$40))

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Zelf zou ik kiezen voor een draaitabel uit het tabblad verkopen (zie bijlage).

Bijlagen

'Zoeken' is een leuke functie, maar pas op; data moet oplopend gesorteerd zijn (zie de HELP van Excel).
Test het eens met andere artikelen.
Onderstaande is wel langer, maar volgens mij correcter, indien ik het goed heb getest.
Code:
=SOMPRODUCT((Verkopen!$A$2:$A$40=Uitkomst!B1)*(Verkopen!$C$2:$C$40=INDEX(Codes!$A$2:$A$10;VERGELIJKEN(INDEX(Artikel!$A$2:$A$10;VERGELIJKEN(Uitkomst!B2;Artikel!$B$2:$B$10;0);1);Codes!B2:B10;0)))*(Verkopen!$B$2:$B$40=Uitkomst!B3)*(Verkopen!$D$2:$D$40))

Bijlagen

Bedankt voor de vele antwoorden. De oplossing van Oeldere heeft niet mijn voorkeur gezien het toevoegen van een extra tabblad terwijl ik alles het liefst zo compact mogelijk maak. Ook de draaitabel voldoet helaas niet. Met GETPIVOTDATA is hier wel wellicht wel wat mogelijk, maar met echt nog ruwere gegevens gaat het denk ik uiteindelijk makkelijker.

Valentin ook bedankt voor je antwoord. Lookup voldoet in mijn geval denk ik wel, maar gezien de eis van lookup dat data oplopend gesorteerd moet zijn vind ik het toch gevaarlijk om deze functie te gebruiken.

Het antwoord van HSV komt daarom het meest in de buurt. Lange formules maakt niet zoveel uit, zolang ze maar werken. :) Het enige wat ik me nog afvraag, is het ook mogelijk met SUMIFS? SUMPRODUCT is immers al wat ouder, en voor zover ik heb begrepen werkt deze functie ook trager dan SUMIFS.

Bedankt in ieder geval!

David

Sommen.als werkt natuurlijk niet in Excel 2003, dus zal het een foutwaarde geven als je het bv. gaat mailen naar iemand met Excel 2003.

Bijlagen

@DaviddeV1990

Je hebt de data nu allemaal op verschillende tabbladen staan.

Probeer (in de toekomst) de data op 1 tabblad te verzamelen.

Hiermee wordt het veel eenvoudiger om de data te werken.

Daarnaast voorkomt het kans op fouten.

Lange formules

Uiteraard heb je van Harry een mooi werkende formule gekregen.

Begrijp je deze formule?

Indien je deze formule niet begrijpt, blijft het moeilijk om de formule zelf te onderhouden.

Code:
Met GETPIVOTDATA is hier wel wellicht wel wat mogelijk

Is dit een formule / macro / excel functionaliteit?

Wil je uitleggen wat je hier mee bedoelt?

Laatst bewerkt:
Bedankt HSV!

@DaviddeV1990

Je hebt de data nu allemaal op verschillende tabbladen staan.

Probeer (in de toekomst) de data op 1 tabblad te verzamelen.

Hiermee wordt het veel eenvoudiger om de data te werken.

Daarnaast voorkomt het kans op fouten.

Heb ik helaas zelf geen invloed op. ;)

Lange formules

Uiteraard heb je van Harry een mooi werkende formule gekregen.

Begrijp je deze formule?

Indien je deze formule niet begrijpt, blijft het moeilijk om de formule zelf te onderhouden.
Ik begrijp de formule, maar onthouden terwijl ik 'm bijna nooit gebruik zal moeilijk zijn. Maar zolang hij werkt is het prima.

Code:
Met GETPIVOTDATA is hier wel wellicht wel wat mogelijk

Is dit een formule / macro / excel functionaliteit?

Wil je uitleggen wat je hier mee bedoelt?

Met de formule GETPIVOTDATA kun je informatie uit een pivottable halen. Het is echter makkelijker om de gegevens in hun meest ruwe vorm te hebben omdat je dan met enigzins simpele zoekfuncties kunt werken.

Ik schrijf in mijn tekst onderhouden; jij maakt hier van onthouden.

Dit maakt een groot verschil.

Is je vraag opgelost, zet je de vraag dan ook op opgelost.

Heb je (aanvullende) vragen, laat het gewoon even weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan