opzoeken van reeds bestaande waarden bij invoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

bramdelfosse

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2006
beste,
ik ben niet zo goed in databases ontwikkelen, zeker niet in het leggen van relatiesetc.
nu, ik probeer het wel...
in probeer een kleine database te maken met "adressen" - "eigenaars" en "meldingen".
Per adres kunnen er meerdere meldingen gebeuren, telkens door een andere eigenaar. Elke melding kan echter wel slechts gebeuren door één eigenaar.
Eén eigenaar kan op zijn beurt wel verschillende meldingen maken voor verschillende panden.

Met die eigenaars zit ik een beetje in de knoei. Ik wil graag dat als er een melding ingegeven wordt en de eigenaar wordt ingegeven, er meteen ( via drop down aanvulling of zo) gezocht wordt op de naam van de eigenaar, zodat deze geen twee keer kan voorkomen in de lijst.

Klinkt ingewikkeld, maar ik denk dat het principe niet zo nieuw is...

Bijlagen

Je bent wel heel erg aan het breien geslagen met een dubbel genest formulier; waarom zou je dat willen doen?

euhm...
omdat ik in 1 opslag wil kunnen zien welk adres, welke (laatste) melding, en welke eigenaar dit deed.
Gezien ik daarvoor 3 tabellen had, dacht ik idem voor formulieren... maar misschien is dat niet zo logisch dus...

Er zit een logisch verband tussen de gegevens, en dat moet je vooral ook in de formulieren terug laten komen. Op basis van Adres weet je welke meldingen er zijn, dus in een subformulier kun je al die gegevens laten zien. Omgekeerd kun je op een formulier op basis van Eigenaren een subformulier laten zien met meldingen en adressen. Alles op één formulier zou ik niet doen, maar kan wel. In dat geval heb je één formulier en kun je bijvoorbeeld in de koptekst keuzelijsten maken om te filteren op ofwel adres ofwel melding ofwel eigenaar.

maar mij lukt het nu niet om unieke eigenaars te maken. Telkens ik nu een eigenaar aanmaak is dat een nieuwe record die verwijst naar een melding, maar zo krijg ik meerdere keren dezelfde eigenaar...

Dan werk je met de verkeerde tabel(len). In de tabel [Eigenaar] mag elke persoon maar één keer voorkomen. Hetzelfde geldt voor [Adres]. In [Aangifte] leg je combinaties van de 2 tabellen vast, dus daar mag een eigenaar wél meerdere keren voorkomen. Maar op basis van het unieke record uit de tabel [Eigenaar].

inderdaad, maar daar zie ik net niet van hoe ik dat praktisch moet doen, ik zit te wortelen met die relaties en zoals mn database er nu uit ziet (zoals mn bijlage) voer ik nog steeds meerdere eigenaars in (en kan ik niet zoeken of hij reeds bestaat...)

Je zou de tabel [Aangifte] als basis moeten nemen (eventueel een query daarop) voor je formulier. Voor de velden EigenaarID en AdresID maak je keuzelijsten met invoervak. Die baseer je op de respectievelijke tabellen waar de personen en adressen uniek zijn. Je ziet dus elke eigenaar altijd maar één keer in die keuzelijst, en elk adres ook. Als een eigenaar niet bestaat, kun je er voor kiezen om die vanuit de keuzelijst aan te maken door ofwel een record gelijk toe te voegen, ofwel een formulier (frmEigenaar) te openen waarin je gelijk alles invult dat ingevuld moet worden. In beide gevallen gebruik je de nieuwe naam als bron voor het nieuwe record. Dat doe je met de eigenschap <Bij niet in lijst> van de keuzelijsten te gebruiken.
Voorkomen dat iemand dubbel wordt opgevoerd is bijna niet te voorkomen, maar het moet wel heel gek lopen als je een persoon op die manier opzoekt en hem niet vindt.

ok, ik probeer wat je daar schrijft even te vertalen naar een database om uit te vogelen wat je bedoelt. Ik wis even alles van formulieren en begin opnieuw. Tot zo

Dat ziet er inderdaad al logischer opgebouwd uit, de eigenschap 'bij niet in lijst' kende ik niet.
Het automatisch aanvullen bij ingeven lukt me wel niet...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Een beetje geduld misstaat niet; niet alleen werken de meeste mensen er zo af en toe nog wat bij, als Barcelona voetbalt heb je grote kans dat de computer niet aan gaat :).

heheh, mea culpa :-)
ben niet zo voetbalminded... sorry! en hopelijk hebben de goeie gewonnen ;-)

Als (de) Messi(ah) speelt, is mijn avond doorgaans altijd goed :D.
Zal er vandaag of vanavond even naar kijken. Overdag wordt qua tijd een beetje lastig.

T lukt me nog steeds niet. ik krijg na te enteren wel mijn formulier (maar nog niet op de laatste record) maar het automatisch aanvullen wil nog niet lukken.

Ik zit nu even naar je laatste versie (kamer4) te kijken. Daar heb je bij de keuzelijst Adres verkeerde keuzes staan. Zo is de afhankelijke kolom verkeerd (moet 1 zijn) en heb je het veld ID niet verborgen, zodat je dat ook niet kunt gebruiken in de NotInList procedure. Daarnaast probeer je het met een macro, en dat is natuurlijk vragen om ellende :).
Maar je hebt blijkbaar al een variant die wat verder is?

ehm nee :-) het verder zijn was vooral dat ik n formulier (adres) kreeg als hij t niet kende... maar echt wereldschokkend is zoiets niet natuurlijk

vierkant... als ik t ene probeer lijkt t andere niet meer te lukken. vierkantvierkantvierkant

Ik verbaas me nog een beetje over de tabel [Eigenaar]; daar zitten naar mijn gevoel vreemde velden in. Wat doet het veld AangifteID daar bijvoorbeeld? En al die adresgegevens? Daar heb je toch een aparte tabel [Adres] voor?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan