SimonDonders
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 16 dec 2014
- Berichten
- 3
Beste iedereen,
Een vraag van een totalen nieuweling op acces gebied.
Voor een school opdracht (HBO logisitiek 1ste jaars) hebben wij de opdracht een bedrijf op te zetten welke lego torens verkoopt.
Deze torens bestaan uit grondstoffen 11 soorten ( lego blokjes) welke ingekocht moeten worden.
Dit inkopen kan gebeuren bij 4 verschillende leveranciers met elk hun eigen prijs.
Nu heb ik in excel de benodigde schema's gemaakt maar zou ik graag het stapje verder zetten en een formulier in acces opzetten welke een inkoop order produceert en deze in een bestand zet zodat naderhand te zien is hoe ons bedrijf het heeft gedaan.
Stap 1 om het formulier op te zetten met de voor mij benodigde invulmogelijkheden en het feit dat deze terug komt in een bestand is gelukt.
Wat ik nu graag zou realiseren is nadat de order is aangemaakt en dus de gekozen leverancier bekent is hij de totalen inkoopwaarde van de orde uitrekent.
Wat ik heb gedaan is:
een tabel aangemaakt met de gegevens van de grondstoffen zoals hieronder
Grondstof a leverancier 1 3,00
Grondstof b leverancier 1 2,00
Grondstof c leverancier 1 1,00
Grondstof d leverancier 1 2,00
Grondstof e leverancier 1 3,00
Grondstof a leverancier 2 1,00
Grondstof b leverancier 2 2,00
Grondstof c leverancier 2 3,00
Grondstof d leverancier 2 1,00
Grondstof e leverancier 2 1,00
etc
Ik heb ervoor gezorgd dat de leverancier welke is gekozen in het forumulier terug komt in het bestand waar hij de orders optelt zodat deze als criteria kan dienen.
Nu krijg ik het alleen niet voor elkaar om hierin verwerkt te krijgen dat access de prijs van grondstof A voor mij opzoekt in de bovenste tabel met de criteria's ( leverancier en grondstof naam) en deze voor mij wegzet in onderstaande tabel.
Om de totalen inkoopwaarde van een orde te kunnen bereken heb ik simpel een bereken veld gepakt en de expressie ( formule) grondstof aantal* prijs + etc gedaan
wat er dus concreet terug moet komen in het bestand zijn
Datum Leverancier grondstof aantal a prijs grondstof a gekozen leverancier etc totalen inkoopwaarde
gelukt gelukt gelukt ? gelukt
Ik hoop dat jullie me de goede richting op kunnen wijzen.
Excuses voor de zinsopbouw en/of spelfouten dit is helaas niet mijn sterkste punt.
Met vriendelijke groet,
Simon Donders
Een vraag van een totalen nieuweling op acces gebied.
Voor een school opdracht (HBO logisitiek 1ste jaars) hebben wij de opdracht een bedrijf op te zetten welke lego torens verkoopt.
Deze torens bestaan uit grondstoffen 11 soorten ( lego blokjes) welke ingekocht moeten worden.
Dit inkopen kan gebeuren bij 4 verschillende leveranciers met elk hun eigen prijs.
Nu heb ik in excel de benodigde schema's gemaakt maar zou ik graag het stapje verder zetten en een formulier in acces opzetten welke een inkoop order produceert en deze in een bestand zet zodat naderhand te zien is hoe ons bedrijf het heeft gedaan.
Stap 1 om het formulier op te zetten met de voor mij benodigde invulmogelijkheden en het feit dat deze terug komt in een bestand is gelukt.
Wat ik nu graag zou realiseren is nadat de order is aangemaakt en dus de gekozen leverancier bekent is hij de totalen inkoopwaarde van de orde uitrekent.
Wat ik heb gedaan is:
een tabel aangemaakt met de gegevens van de grondstoffen zoals hieronder
Grondstof a leverancier 1 3,00
Grondstof b leverancier 1 2,00
Grondstof c leverancier 1 1,00
Grondstof d leverancier 1 2,00
Grondstof e leverancier 1 3,00
Grondstof a leverancier 2 1,00
Grondstof b leverancier 2 2,00
Grondstof c leverancier 2 3,00
Grondstof d leverancier 2 1,00
Grondstof e leverancier 2 1,00
etc
Ik heb ervoor gezorgd dat de leverancier welke is gekozen in het forumulier terug komt in het bestand waar hij de orders optelt zodat deze als criteria kan dienen.
Nu krijg ik het alleen niet voor elkaar om hierin verwerkt te krijgen dat access de prijs van grondstof A voor mij opzoekt in de bovenste tabel met de criteria's ( leverancier en grondstof naam) en deze voor mij wegzet in onderstaande tabel.
Om de totalen inkoopwaarde van een orde te kunnen bereken heb ik simpel een bereken veld gepakt en de expressie ( formule) grondstof aantal* prijs + etc gedaan
wat er dus concreet terug moet komen in het bestand zijn
Datum Leverancier grondstof aantal a prijs grondstof a gekozen leverancier etc totalen inkoopwaarde
gelukt gelukt gelukt ? gelukt
Ik hoop dat jullie me de goede richting op kunnen wijzen.
Excuses voor de zinsopbouw en/of spelfouten dit is helaas niet mijn sterkste punt.
Met vriendelijke groet,
Simon Donders