• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaalbartje

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2020
Hoi,

Ik ben op zoek naar een goede formule om het volgende op te zoeken.
Per dag zijn er 3 diensten. Dag, avond en nacht. Bij elke dienst is er een norm (lees aan personeel).
Ook kennen we 3 soorten periodes rustig (R), gemiddeld (G) en druk (D). Deze zijn bepaald en staan in een wat onhandige tabel. Deze kan aangepast worden indien nodig. Is wat werk maar kan.
Ik zou dus op basis van de weekdag (gehaald uit de datum), de periode de norm per dienst willen opzoeken.
Deze komen dan in B28, B30, B32 in het voorbeeld.

Voor mij zijn dit even teveel variabelen om in formule te zetten. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Leer steeds meer maar zijn nog veel grenzen :)

Alvast bedankt!

Bijlagen

Voor B28:
Code:
=SOMPRODUCT(($A$39:$A$59=TEKST(B$1;"dddd"))*($B$39:$B$59=B$26)*($D$39:$D$59))
Rij 27 is overbodig.

Ik heb in bijlage het rooster wat versimpeld, veel minder kolommen nodig.

Bijlagen

In cel B28:
Code:
=SOM(($A$39:$A$59=TEKST(B$1;"[$-413]dddd"))*($B$39:$B$59=B$26)*($E$39:$E$59))
bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER (matrix-formule).
[$-413] zorgt ervoor dat je dagnaam naar het nederlands wordt gezet.

Laatst bewerkt:
@AlexCEL: ja klopt die is overbodig. Daarmee was ik aan het puzzelen om het werkend te krijgen.
Super om de tabel te vereenvoudigen. Werkt goed. Tnx

@alphamax: top dat je de huidige tabel intact gehouden hebt. Nu heb ik 2 opties :). Hij werkt goed.

Super blij mee!

Aan jou om het beste van 2 werelden te gebruiken ;-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan