marcelj
Gebruiker
- Lid geworden
- 19 apr 2004
- Berichten
- 144
Medio mei 2005 heb ik een PC besteld bij het volgende bedrijf:
Orange ICT
De Corantijn 43-j
1689 AN Zwaag
Tel: 0229-295563
E-mail: info@orangeict.nl
Contact-persoon: de heer Jacco Komeyn.
De componenten in de te bouwen PC moesten grotendeels gelijk zijn aan een eerder door genoemd bedrijf voor mij gebouwde PC (welke levering overigens ook niet helemaal zonder problemen is verlopen).
De componenten bestonden o.a. uit een ASUS P4C800 DeLuxe moederboard, een grafische kaart van nVidia, twee harde schijven van Western Digital, een DVD-writer van Plextor en verder uiteraard muis, toetsenbord en ook nog een speakerset. En een door mij aan te leveren DVD-reader. Verder zonder Operating Systeem, deze zou ik zelf installeren.
Op 20 juni kon ik het apparaat ophalen. Er zat echter geen nVidia grafische kaart in zoals gevraagd, maar een ATI Radeon. Hier ben ik vòòr de 20ste wel door Orange over gebeld en ben daar in goed vertrouwen op dat moment mee accoord gegaan. Thuisgekomen ben ik er meteen mee aan de gang gegaan.
Het eerste probleem waar ik tegenaan liep, was, dat de PC niet vanaf DVD wilde opstarten, een vereiste om een OS te kunnen installeren.
Ben vervolgens in de BIOS gaan kijken en zag, dat het systeem maar één van de twee DVD's herkende.
De systeemkast open gemaakt en de fysieke aansluiting van de DVD's vergeleken met die van de door Orange eerder geleverde PC. Dit was totaal anders. Zelf deze aansluiting aangepast aan die van de eerste PC (PC A).
Hierna kon ik inderdaad PC B vanaf DVD opstarten.
Wat mij echter was opgevallen bij het openmaken van de kast, was dat de aansluitingen van de harde schijven er bij wijze van spreken al uit vielen, als je er alleen maar naar keek.
In ieder geval, ik kon gaan installeren. Dacht ik. Wat ik ook probeerde, niets lukte. Tijdens de installaties, van zowel WindowsXP als Windows 2000 volop foutmeldingen. Als het me dan eindelijk lukte om een installatie, met foutmeldingen af te ronden, was het eindresultaat, dat bij het gebruik van het systeem hij spontaan, op willekeurige momenten, opnieuw ging opstarten.
Omdat ik de PC dus op geen enkele manier aan de praat kreeg, heb ik 'm na een dag of twee drie terug gebracht en de problemen uitgelegd.
Op de melding, dat de PC niet vanaf DVD wilde opstarten werd nauwelijks gereageerd. Op mijn klacht, dat de DVD-apparaten bij veelvuldig gebruik zo extreem warm werden, en zelfs de schijfjes warmer dan ik ooit gevoeld heb, kreeg ik alleen maar te horen, dat dit geen kwaad kon en niets bijzonders was. Ik heb dit in PC A gecontroleerd, maar daar doet deze hitte-ontwikkeling zich absoluut niet voor, ook niet na lang gebruik.
Ik kreeg alleen maar het voorstel, dat Orange de Windows-installatie zou doen.
Ik moest dan echter wel anderhalf uur arbeidsloon betalen, zo'n €57,--.
Onder druk van de problemen ben ik daar mee accoord gegaan.
Rond 28 juni (ongeveer) kon ik de PC weer ophalen. Vragend naar de oorzaak kreeg ik te horen, dat de grafische kaart het probleem van spontaan opnieuw opstarten had veroorzaakt. Dit was opgelost door er tijdens de installatie een andere grafische kaart in te zetten en deze na de installatie weer te vervangen door de ATI Radeon. Dit leek mij nou niet bepaald de meest elegante oplossing, zeker niet als ik in de toekomst alles weer, om wat voor reden dan ook, opnieuw schoon op wil zetten. "Nou, dat is toch geen probleem, dan koop je een goedkoop kaartje voor tijdens de installatie" kreeg ik te horen. Ik heb op dat moment heel duidelijk laten blijken, dat mijn voorkeur nog steeds uitging naar een nVidia grafische kaart.
Maar goed, ik heb de €57,-- betaald en ben met de PC naar huis gegaan.
De volgende avond vol goede moed het ding aangezet en hij startte inderdaad op. Na een uurtje of twee begon hij echter weer spontaan te herstarten.
De volgende dag verder gegaan met te proberen het orgel aan de praat te krijgen, maar dit resulteerde alleen maar in het helemaal niet meer willen opstarten, althans, tijdens het opstarten begint ie opnieuw op te starten.
Tijdens al deze perikelen kwam ik er ook achter, dat niet het door mij bestelde moederboard in de PC zat, de ASUS P4c800 DeLuxe, maar een variant daarvan, de ASUS P4C800 E DeLuxe. Dit gevoegd bij het feit, dat ik ook al niet de door mij gevraagde nVidia grafische kaart had, maakte me nou niet echt blij.
De Orange verklaring voor het andere type moederboard was, dat het door mij gevraagde type niet meer leverbaar was. Onderzoek mijnerzijds, op het net, leerde me, dat de P4C800 DeLuxe nog volop verkrijgbaar is. Op het voorstel van mijn kant, om zelf het door mij gewenste type aan te leveren, werd totaal niet gereageerd.
De oorspronkelijke (onveranderde) Orange installatie veiliggesteld en weer, waarschijnlijk tegen beter weten in, zelf allerlei dingen geprobeerd.
Alles helaas zonder het gewenste resultaat. Uiteindelijk de Orange installatie weer teruggezet, deze bleef nog steeds constant opnieuw opstarten, en de 4de of 5de juli de PC maar weer teruggebracht.
Op vrijdag 8 juli rond 13.00 uur langs Orange gegaan. Mijn contact-persoon, de heer Jacco Komeyn, was helaas niet aanwezig. Gebeld door z'n collega de afspraak gemaakt, dat ik eind van de middag opnieuw langs zou komen.
Zo gezegd, zo gedaan. Nou, dat was geen succes.
Een oorzaak van de problemen is niet gevonden, ze hebben er iets, ik weet niet wat, op geïnstalleerd en dat een paar dagen lang getest. Hoe????
Geen enkel probleem tegen gekomen, ook tijdens de installatie niet. Dus ze begrijpen niet, wat mijn probleem dan is. En het feit, dat ik voor een succesvolle installatie eerst even een andere grafische kaart erin moet zetten, zou voor de heer Jacco Komeyn geen enkel probleem zijn. Nou, voor mij wel, onder zulke condities zou ik de betreffende PC nooit gekocht hebben.
Tijdens dit gesprek kreeg ik ook nog te horen, dat ze een goed werkend systeem hadden afgeleverd, maar dat ie vervolgens niet van DVD wilde booten, omdat ik met de aansluiting van de DVD's had zitten klooien.
Dat vond ik helemaal de bloody limit: ik heb de aansluitingen veranderd, omdat het ding niet wilde booten.
Ik heb vervolgens gesteld, dat ik een wat dan heet non-pre-installed PC heb besteld met bepaalde componenten, een PC, welke ik verder zelf zou kunnen optuigen zoals ik dat zelf wil. En dat ik dus alsnog een PC wil hebben met de door mij gevraagde componenten en waar ik zelf zonder problemen mee aan de gang kan. En dat ik, omdat ik onder druk van de problemen die €57,-- betaald heb, dit bedrag terug wil hebben.
Ik kreeg te horen, dat ik dat bedrag absoluut niet terug zou krijgen en dat de PC geen problemen heeft en dat ik 'm mee kon nemen zoals ie er nu stond.
Dit heb ik geweigerd en na nog een tijdje verbaal stoeien heb ik gezegd, dat ik deze PC niet meer wilde, dat ik een PC wil zoals door mij besteld en waar ik zonder problemen mee kan werken. En omdat klaarblijkelijk niet door Orange aan deze wens kan (of wil) worden voldaan, ik dus de aanschafprijs van €1637,44 en de onterecht betaalde €57,-- terug wilde hebben.
Ik kreeg van de heer Jacco Komeyn te horen, dat dit absoluut onmogelijk is.
Ik heb vervolgens aangevoerd, dat ik bij PC A wel voor de pre-installatie betaald heb, maar omdat deze niet goed door Orange gedaan was (XP-Home geïnstalleerd i.p.v. de door mij betaalde XP-Pro), deze alsnog door mijzelf gedaan moest worden, en ik nooit om restitutie van het bedrag voor installatie heb gevraagd.
Op dit argument werd totaal niet gereageerd, het leek wel, alsof de heer Komeyn het niet hoorde.
De PC staat nog bij Orange, als ik 'm wel meeneem, zou dat geïnterpreteerd kunnen worden, dat ik met de koop accoord ga. Mijn geld hebben ze ook nog, dus ik heb eigenlijk niets.
Om helemaal volledig te zijn wil ik ook nog even in het kort de problemen van PC A opsommen:
-geleverd met 120GB harde schijf i.p.v. de bestelde 160GB.
-pre-installed met XP-Home i.p.v. XP-Pro, waar voor betaald was; moest Pro dus alsnog zelf installeren. Totaal geen voorstel in de trant van “breng de PC maar terug, dan zetten we alsnog Pro erop". Nee, ik kon alleen de Home CD komen ruilen voor een Pro-CD en moest het verder zelf maar uitzoeken.
-de twee ledjes, 1 voor systeem aan en 1 voor schijf-activiteit, werkten geen van beiden. De PC hiervoor teruggebracht. Na het weer ophalen bleek slechts een van de twee ledjes te werken. Dus PC nog een keer terug moeten brengen.
-De geleverde monitor bleek niet in te stellen; gevraagd om support kreeg ik te horen, dat ik zelf met IIyama moest bellen. Geen enkel support van OrangeICT hierbij. Zelf dus met IIyama gebeld en kreeg daar te horen, dat dit wel degelijk via OrangICT afgehandeld moest worden.
Slechts een keer heb ik een positieve ervaring met OrangeICT gehad.
Ik wilde na ongeveer een jaar het geheugen in PC A verdubbelen. Het in de PC aanwezige type bleek echter niet meer leverbaar. OrangeICT heeft toen het dus bijna een jaar gebruikte geheugen van PC A terug genomen en omgeruild voor het nieuwere type (wel met bijbetaling overigens), zodat ik dus na de uitbreiding geheugen van hetzelfde type in de PC heb. Dit vond ik grote klasse, helaas is dit echter de enige keer geweest, dat ik bij Orange iets ervaren heb, dat naar echte support riekt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om niet helemaal met lege handen te komen zitten, heb ik op 11 juli de PC toch maar opgehaald. Was rond 15:30 uur bij Orange, Jacco Komeyn was niet aanwezig.
Hij werd gebeld en gaf mij te verstaan, dat hij om 17:15 uur weer op de zaak zou zijn en dat ik dus rond dat tijdstip de PC kon komen ophalen. Mijn argument, dat ik mijn PC wilde meenemen werd afgedaan met "Om kwart over vijf ben ik er weer, dan kunt u de PC zien draaien en meenemen, einde discussie." Nou niet bepaald klantvriendelijk!!!!
Maar goed, de PC dus toch maar opgehaald.
Op 12 juli opgestart (de door Orange uitgevoerde XP-Pro installatie). Als eerste wilde ik via Windows help kijken, of ik via Windows kan partitioneren. Help startte wel, maar na even zoeken, zat het systeem volkomen vast. Zelfs Ctrl-Alt-Del deed niets. Dus harde reset.
Nog een keer geprobeerd, zelfde resultaat.
Via allerlei omwegen de Orange-installatie veiliggesteld en toch maar weer zelf begonnen met de XP-installatie. Geen foutmeldingen deze keer, de installatie verliep zonder problemen, terwijl toch de ATI grafische kaart in het systeem zat. Na de installatie de VGA driver geïnstalleerd, werkt zonder problemen.
Vervolgens XP-updates ophalen, bijna zonder problemen. Een keer tijdens ophalen spontane reboot, een keer tijdens werken met Verkenner spontane reboot, en verder zo nu en dan tijdens update-installaties foutmeldingen, die ik bij eerdere identieke acties nog nooit gehad heb, dus er zit iets niet helemaal goed in het systeem.
Vervolgens begonnen met W2000-installatie, met de ATI-kaart in het systeem.
Ook hier na de installatie de VGA-driver geïnstalleerd, ook nu weer zonder noemenswaardige problemen.
Als Orange geen probleem heeft kunnen vinden, hoe kan het dan, dat ik na de eerste keer ophalen van de PC geen enkele installatie voor elkaar krijg (zeker vijf/zes keer geprobeerd, XP zowel als W2000), allerlei foutmeldingen, spontane reboots, reboots tijdens de reboot) en na de tweede keer ophalen beduidend minder problemen heb, al is het dan nog niet helemaal probleemloos?????
En hoe zit het met dat verhaal over de ATI-kaart, die de reboots zou veroorzaken????
Mijn indruk, maar ik ben een hardware-leek, is, dat het moederboard niet helemaal tof is. Ook W2000 eindigt soms met een blauw scherm.
-----------------------------------------------------------------
De XP-installatie is toch niet helemaal okselfris. Ten eerste komt er geen geluid uit m'n boxen en ten tweede heb ik zo af en toe een spontane reboot, zonder dat het systeem zwaar belast is.
De rest van de week geprobeerd geluid uit het orgel te krijgen, is echter helaas niet gelukt.
Op zondag 17 juli besloten, om maar weer eens helemaal opnieuw te beginnen.
Om 11:00 uur begonnen en zo'n twaalf uur later maar opgegeven.
De ene keer tijdens de installatie foutmeldingen over DiskDrive, CD-Romdrive, Battery niet gevonden, of foutmeldingen over USB.
Als ik wat verder kom, loopt de installatie van SP2 fout (kan catalogus-bestanden niet installeren), of Outlook Express wil niet starten, foutmelding op msimn.exe.
's-Avonds om een uur of negen me schrap gezet voor een allerlaatste poging.
-installatie XP-Pro SP1a: geen enkele foutmelding, installatie lijkt voorspoedig te verlopen.
-install & run Intel Chipset Software Installation Utility V7.2.1.1003
-in device manager staan de volgende devices met een gele vraagteken:
---Media Audio Controller
---monitor adapter
---SCSI & RAID
---Iets met SM-Bus of zo
---Ethernet Controller
-update Fasttrak Raid driver
-update ATI adapter driver
-update IIyama monitor driver
-installeer Soundmax V3630 (de nieuwste van het net)
-na reboot staat alleen bij Ethernet-controller nog een vraagteken.
Save backup 1 gemaakt naar andere schijf.
-speakerset aangesloten: heb geluid!!!!!
-Wireless adapter software geïnstalleerd en vervolgens adapter fysiek in het systeem gezet.
-install SP2 vanaf CD; loopt fout met melding: kan catalogusbestanden niet installeren.
Backup 1 teruggehaald, maar eerst wireless adapter er weer uit.
-speakers opnieuw
-wireless software opnieuw
Save backup 2 gemaakt naar andere schijf.
-adapter fysieke er weer in
-netwerk (wireless) geconfigureerd
-Outlook Express (start nu zonder problemen op) geconfigureerd.
-IE en OE kunnen geen verbinding krijgen met het net; alles nog een keer gecontroleerd, kan in m'n config geen fouten ontdekken.
Backup 2 teruggezet.
-systeem start niet meer op, blijft rebooten.
Backup 2 nog een keer teruggezet
-systeem blijft nog steeds rebooten; systeem een tijdje uitgezet, maar bij opstarten blijft ie rebooten.
-wireless adapter er maar weer uit en backup 1 teruggehaald
PC start nu weer op, maar:
--monitor-settings zijn teruggezet naar 800x600.
--monitor-adapter naar VGA-save
--beeldscherm terug naar Standaard Beeldscherm
Bij Apparatenbeheer staan de volgende devices met een gele uitroepteken:
--beeldscherm-adapter
--de Intel 3.20GHz processor (tweemaal)
--microcode update apparaat
--en alles bij USB controllers
Ik geef het even op.
Op 20 juli, dus een maand na aanschaf, met de PC naar VOS-Electronics gegaan, ironisch genoeg qua bedrijf een buurman van OrangeICT.
Wat die mensen gedaan hebben, ongelooflijk. Wat een service.
Ik mocht de PC daar neerzetten en de installatie uitvoeren. Als het fout zou lopen, zou een van de VOS-mensen komen kijken.
Nou, de installatie is in de voorgaande vijftien keer nog nooit zo snel fout gelopen als deze keer. Na de eerste reboot behorend bij de install, maar nog voor het punt van “apparaten instellen” ging het systeem rebooten. Na de reboot de melding “Setup wordt herstart” en op het zelfde punt weer een reboot. Weer herstart en weer reboot.
Wat toen volgde, kan ik eigenlijk nog nauwelijks geloven. Omdat ze geen moederbord voorradig hadden, waar alle componenten van mijn PC op konden worden aangesloten, hebben de VOS-mensen een eigen systeem gestript en vanuit mijn PC overgezet: processor, grafische kaart, beide harddisks, beide DVD apparaten, geheugen, floppy drive. Maw, mijn PC met alleen een ander moederbord.
En ik mocht me weer gaan uitleven met de installatie. Ik vind dit werkelijk grandioos, ik heb er geen woorden voor.
Goed, de installatie opnieuw gestart. Vlekkeloos, geen enkele foutmelding, geen enkele niet bij de install behorende reboot, kortom, geen enkel probleem. SP2 er op gezet, weer geen enkel probleem. Vervolgens zorgden ze voor een Internet-aansluiting en heb ik alle essentiële en optionele updates opgehaald en installed. Ook nu weer geen enkel probleem. Paar keer gereboot, geen probleem. Onder W2000 een backup gemaakt van deze XP-versie, de C-schijf schoongepoetst, met Verkenner de backup teruggezet en XP weer opgestart. Lopen als een trein.
Een beetje gespeeld met het systeem, no problemas.
Helaas (voor mij) blijkt, dat VOS-Electronics het MOBO niet rechtstreeks bij ASUS om kon ruilen, dat moet via de distributeur. En aangezien VOS niet dezelfde distributeur heeft als Orange, is deze weg dus ook afgesneden. Ik zal dus toch terug moeten naar Orange, maar ben bang, dat ik daar niet veel zal bereiken.
-------------------------------------------------------------------------
Op 22 juli geprobeerd de heer Komeyn mee te krijgen naar VOS in een poging, hem er van te overtuigen, dat er wel degelijk een probleem met de PC is. De heer Komeyn weigerde dit met de woorden: Als u zo nodig door VOS uw PC uit elkaar laat halen, moet u dat zelf weten, maar ik ga niet mee”.
Mijn argumenten, dat hij dan met eigen ogen kon zien, dat het moederbord wel degelijk niet goed werkt, haalden niets uit. “Als het moederbord niet goed werkt, kunt u toch ermee terug komen, dan zorgen wij voor een ander moederbord”, was zijn reactie. Toen ontplofte ik zowat. Dat is dus precies, wat ik al ruim een maand aan het proberen ben.
De hierop volgende discussie is nou niet bepaald in de beste harmonie verlopen en zal ik hier ook maar niet weergeven. Het eindigde eigenlijk met dat hij me de zaak uit wilde zetten.
Op mijn voorstel (op aanraden van VOS), om aan VOS de gegevens van het moederbord door te geven, zodat VOS zou kunnen proberen het bord om te ruilen, werd gereageerd met: “Daar begin ik niet aan, ik heb niets met VOS te maken. U bent toch naar VOS gegaan.”
Om toch nog wat aan de PC te hebben, heb ik VOS gevraagd, voor een ander moederbord te zorgen en deze dan in te bouwen, zodat ik in ieder geval een werkende PC heb. Uiteraard (maar helaas) gaat dit me wel weer extra geld kosten, zo’n kleine €200, –.
Al met al wordt het zo wel een erg dure PC. Dit alles had niet hoeven gebeuren, als OrangeICT goede support had gegeven en de heer Komeyn zich wat klantvriendelijker had opgesteld. Misschien is een cursus “Communicatieve vaardigheden” voor hem geen weggegooid geld.
Op 25 juli bij Orange langs geweest om te vragen, of ik het niet goed werkende moederbord weer bij hun in kon leveren en m’n geld terug kon krijgen. Ongelooflijk maar waar, dat kon. Had ik niet verwacht.
Vrijdag 29 juli met het moederbord van VOS naar Orange, kon echter onverrichter zake terug, want het moest helemaal compleet zijn, tot aan de doos toe. Omdat VOS echter het nieuwe bord nog niet binnen had, was dat een probleem
Maandag 1 augustus met het bord, in de doos van en met de toebehoren van het nieuwe bord, alweer bij Orange langs. En zowaar, ik kreeg zo’n €140,– terug. Eindelijk toch gelukt. Nou nog een goed werkende PC.
Op 3 augustus ‘s-middags naar VOS-Electronics. M’n PC stond daar nog ontmanteld, ze waren er nog volop mee bezig. Ondanks het nieuwe mobo bleef het orgel problemen geven. Alle mogelijke hardware-componenten werden vervangen door andere om het probleem te lokaliseren. Aan het eind van de middag bleek, dat m’n 160GB systeemschijf niet helemaal tof was. VOS gaat zorgen voor vervanging van de disk. Dat noem ik nou klantenservice: GROTE KLASSE.
De PC mee naar huis genomen om te gaan kijken, of alles nu wel goed werkt.
10 augustus: Afgelopen week bezig geweest met installeren van WXP en W2000. De installaties op zich gaan goed, zonder ook maar één enkele foutmelding, maar het geheel werkt toch niet lekker:
-bij opstarten XP foutmelding over Generic host for Win32 Services (of zoiets).
-Verkenner komt bij opstarten meteen met foutmelding.
-proberen te openen van een TXT-bestand resulteert in een blauw scherm.
Ook W2000 werkt niet stabiel. Mijn verdenking gaat uit naar de grafische kaart een ATI Radeon/Mobility 9250, ik denk, dat die niet goed matched met het MOBO, een ASUS P4P800-E De Luxe.
‘s-Middags maar weer naar VOS om dit te bespreken. Kreeg zo een andere kaart mee (nVidia) om het daarmee te proberen. Alweer GROTE KLASSE.
14 augustus:
De nVidia kaart is wel een verbetering: geen verkenner- of IE foutmeldingen meer, TXT-bestanden zijn normaal te openen, de Generic Host melding doet zich ook niet meer voor.
Maar helaas, het systeem is nog steeds niet stabiel: bij het installeren van software (Kerio Firewall, Avast Virusscanner, Adobe Reader 7, Ad-Aware Personal, Spybot Search & Destroy) blauwe schermen. Opnieuw proberen en dan lukt het meestal wel, maar dat is natuurlijk geen werken zo.
Het hele ritueel geprobeerd met een andere muis (een mens moet toch wat), maar dat hielp niet.
Vervolgens de fysieke verbindingen naar de USB en Firewire poorten in het front-paneel maar eens losgetrokken, en zie daar, het installeren van de software ging fluitend: geen blauwe schermen meer.
Maar nog steeds is het systeem niet stabiel. Na een reboot verscheen er toch weer een “Generic Host” foutmelding en bij het switchen tussen twee gebruikers kreeg ik de melding dat Windows zich van een ernstige fout had hersteld.
Op 16 augustus de PC maar weer bij VOS gebracht, want in ieder geval zit er iets fout bij de front-aansluitingen of de bedrading daar naartoe.
Op 18 augustus overleg gehad met VOS, het systeem blijft blauwe schermen geven. Hoe nu verder?
Voorstel van VOS: ander moederbord (Intel), twee andere schijven (Maxtor), ander geheugen (Dane-Electric), andere systeemkast. Intel moederbord impliceert wel ook aan aparte firewire kaart. Omdat we er anders niet uitkomen, het Orange-systeem is niet aan de praat te krijgen, ben ik hier mee accoord gegaan.
Op 19 augustus het “nieuwe” systeem bij VOS opgehaald, ga vanaf maandag kijken of ik nu wel verder kom.
Alle inzet van VOS, die ik nog steeds werkelijk fantastisch vind, en alle nieuwe hardware componenten kost me wel zo’n €250,– extra. Zeker niet veel als je bedenkt, wat VOS allemaal voor me gedaan heeft, maar het maakt mijn computer zo wel erg duur, inmiddels ruim €2000,– en ik vind, dat ik die €250,– eigenlijk op Orange zou moeten kunnen verhalen.
Inmiddels ben ik twee weken verder (2 sept) en ben een gelukkig mens. Ik heb een werkende PC, waar ik zonder problemen Windows en allerlei applicaties op heb kunnen installeren. Geen enkel blauw scherm, geen enkele foutmelding, geen enkele onterechte reboot. Ik heb ook m’n oorspronkelijke Corsair geheugen er weer in gezet en het systeem werkt vlekkeloos.
Conclusie:
- Wil je een hoop problemen zonder service: ga naar
----- Orange ICT
----- De Corantijn 43-j
----- 1689 AN Zwaag
----- Tel: 0229-295563
----- E-mail: info@orangeict.nl
----- Contact-persoon: de heer Jacco Komeyn.
- Wil je geen problemen en GOEDE service: ga naar
----- VOS-Electronics
----- De Corantijn 43
----- 1689 AN Zwaag
----- Website http://www.vos-electronics.com/ E-mailadres wilco@vos-electronics.com
----- Telefoonnummer +31 (0)229-285030
======================================================
Marcel de Jong
Orange ICT
De Corantijn 43-j
1689 AN Zwaag
Tel: 0229-295563
E-mail: info@orangeict.nl
Contact-persoon: de heer Jacco Komeyn.
De componenten in de te bouwen PC moesten grotendeels gelijk zijn aan een eerder door genoemd bedrijf voor mij gebouwde PC (welke levering overigens ook niet helemaal zonder problemen is verlopen).
De componenten bestonden o.a. uit een ASUS P4C800 DeLuxe moederboard, een grafische kaart van nVidia, twee harde schijven van Western Digital, een DVD-writer van Plextor en verder uiteraard muis, toetsenbord en ook nog een speakerset. En een door mij aan te leveren DVD-reader. Verder zonder Operating Systeem, deze zou ik zelf installeren.
Op 20 juni kon ik het apparaat ophalen. Er zat echter geen nVidia grafische kaart in zoals gevraagd, maar een ATI Radeon. Hier ben ik vòòr de 20ste wel door Orange over gebeld en ben daar in goed vertrouwen op dat moment mee accoord gegaan. Thuisgekomen ben ik er meteen mee aan de gang gegaan.
Het eerste probleem waar ik tegenaan liep, was, dat de PC niet vanaf DVD wilde opstarten, een vereiste om een OS te kunnen installeren.
Ben vervolgens in de BIOS gaan kijken en zag, dat het systeem maar één van de twee DVD's herkende.
De systeemkast open gemaakt en de fysieke aansluiting van de DVD's vergeleken met die van de door Orange eerder geleverde PC. Dit was totaal anders. Zelf deze aansluiting aangepast aan die van de eerste PC (PC A).
Hierna kon ik inderdaad PC B vanaf DVD opstarten.
Wat mij echter was opgevallen bij het openmaken van de kast, was dat de aansluitingen van de harde schijven er bij wijze van spreken al uit vielen, als je er alleen maar naar keek.
In ieder geval, ik kon gaan installeren. Dacht ik. Wat ik ook probeerde, niets lukte. Tijdens de installaties, van zowel WindowsXP als Windows 2000 volop foutmeldingen. Als het me dan eindelijk lukte om een installatie, met foutmeldingen af te ronden, was het eindresultaat, dat bij het gebruik van het systeem hij spontaan, op willekeurige momenten, opnieuw ging opstarten.
Omdat ik de PC dus op geen enkele manier aan de praat kreeg, heb ik 'm na een dag of twee drie terug gebracht en de problemen uitgelegd.
Op de melding, dat de PC niet vanaf DVD wilde opstarten werd nauwelijks gereageerd. Op mijn klacht, dat de DVD-apparaten bij veelvuldig gebruik zo extreem warm werden, en zelfs de schijfjes warmer dan ik ooit gevoeld heb, kreeg ik alleen maar te horen, dat dit geen kwaad kon en niets bijzonders was. Ik heb dit in PC A gecontroleerd, maar daar doet deze hitte-ontwikkeling zich absoluut niet voor, ook niet na lang gebruik.
Ik kreeg alleen maar het voorstel, dat Orange de Windows-installatie zou doen.
Ik moest dan echter wel anderhalf uur arbeidsloon betalen, zo'n €57,--.
Onder druk van de problemen ben ik daar mee accoord gegaan.
Rond 28 juni (ongeveer) kon ik de PC weer ophalen. Vragend naar de oorzaak kreeg ik te horen, dat de grafische kaart het probleem van spontaan opnieuw opstarten had veroorzaakt. Dit was opgelost door er tijdens de installatie een andere grafische kaart in te zetten en deze na de installatie weer te vervangen door de ATI Radeon. Dit leek mij nou niet bepaald de meest elegante oplossing, zeker niet als ik in de toekomst alles weer, om wat voor reden dan ook, opnieuw schoon op wil zetten. "Nou, dat is toch geen probleem, dan koop je een goedkoop kaartje voor tijdens de installatie" kreeg ik te horen. Ik heb op dat moment heel duidelijk laten blijken, dat mijn voorkeur nog steeds uitging naar een nVidia grafische kaart.
Maar goed, ik heb de €57,-- betaald en ben met de PC naar huis gegaan.
De volgende avond vol goede moed het ding aangezet en hij startte inderdaad op. Na een uurtje of twee begon hij echter weer spontaan te herstarten.
De volgende dag verder gegaan met te proberen het orgel aan de praat te krijgen, maar dit resulteerde alleen maar in het helemaal niet meer willen opstarten, althans, tijdens het opstarten begint ie opnieuw op te starten.
Tijdens al deze perikelen kwam ik er ook achter, dat niet het door mij bestelde moederboard in de PC zat, de ASUS P4c800 DeLuxe, maar een variant daarvan, de ASUS P4C800 E DeLuxe. Dit gevoegd bij het feit, dat ik ook al niet de door mij gevraagde nVidia grafische kaart had, maakte me nou niet echt blij.
De Orange verklaring voor het andere type moederboard was, dat het door mij gevraagde type niet meer leverbaar was. Onderzoek mijnerzijds, op het net, leerde me, dat de P4C800 DeLuxe nog volop verkrijgbaar is. Op het voorstel van mijn kant, om zelf het door mij gewenste type aan te leveren, werd totaal niet gereageerd.
De oorspronkelijke (onveranderde) Orange installatie veiliggesteld en weer, waarschijnlijk tegen beter weten in, zelf allerlei dingen geprobeerd.
Alles helaas zonder het gewenste resultaat. Uiteindelijk de Orange installatie weer teruggezet, deze bleef nog steeds constant opnieuw opstarten, en de 4de of 5de juli de PC maar weer teruggebracht.
Op vrijdag 8 juli rond 13.00 uur langs Orange gegaan. Mijn contact-persoon, de heer Jacco Komeyn, was helaas niet aanwezig. Gebeld door z'n collega de afspraak gemaakt, dat ik eind van de middag opnieuw langs zou komen.
Zo gezegd, zo gedaan. Nou, dat was geen succes.
Een oorzaak van de problemen is niet gevonden, ze hebben er iets, ik weet niet wat, op geïnstalleerd en dat een paar dagen lang getest. Hoe????
Geen enkel probleem tegen gekomen, ook tijdens de installatie niet. Dus ze begrijpen niet, wat mijn probleem dan is. En het feit, dat ik voor een succesvolle installatie eerst even een andere grafische kaart erin moet zetten, zou voor de heer Jacco Komeyn geen enkel probleem zijn. Nou, voor mij wel, onder zulke condities zou ik de betreffende PC nooit gekocht hebben.
Tijdens dit gesprek kreeg ik ook nog te horen, dat ze een goed werkend systeem hadden afgeleverd, maar dat ie vervolgens niet van DVD wilde booten, omdat ik met de aansluiting van de DVD's had zitten klooien.
Dat vond ik helemaal de bloody limit: ik heb de aansluitingen veranderd, omdat het ding niet wilde booten.
Ik heb vervolgens gesteld, dat ik een wat dan heet non-pre-installed PC heb besteld met bepaalde componenten, een PC, welke ik verder zelf zou kunnen optuigen zoals ik dat zelf wil. En dat ik dus alsnog een PC wil hebben met de door mij gevraagde componenten en waar ik zelf zonder problemen mee aan de gang kan. En dat ik, omdat ik onder druk van de problemen die €57,-- betaald heb, dit bedrag terug wil hebben.
Ik kreeg te horen, dat ik dat bedrag absoluut niet terug zou krijgen en dat de PC geen problemen heeft en dat ik 'm mee kon nemen zoals ie er nu stond.
Dit heb ik geweigerd en na nog een tijdje verbaal stoeien heb ik gezegd, dat ik deze PC niet meer wilde, dat ik een PC wil zoals door mij besteld en waar ik zonder problemen mee kan werken. En omdat klaarblijkelijk niet door Orange aan deze wens kan (of wil) worden voldaan, ik dus de aanschafprijs van €1637,44 en de onterecht betaalde €57,-- terug wilde hebben.
Ik kreeg van de heer Jacco Komeyn te horen, dat dit absoluut onmogelijk is.
Ik heb vervolgens aangevoerd, dat ik bij PC A wel voor de pre-installatie betaald heb, maar omdat deze niet goed door Orange gedaan was (XP-Home geïnstalleerd i.p.v. de door mij betaalde XP-Pro), deze alsnog door mijzelf gedaan moest worden, en ik nooit om restitutie van het bedrag voor installatie heb gevraagd.
Op dit argument werd totaal niet gereageerd, het leek wel, alsof de heer Komeyn het niet hoorde.
De PC staat nog bij Orange, als ik 'm wel meeneem, zou dat geïnterpreteerd kunnen worden, dat ik met de koop accoord ga. Mijn geld hebben ze ook nog, dus ik heb eigenlijk niets.
Om helemaal volledig te zijn wil ik ook nog even in het kort de problemen van PC A opsommen:
-geleverd met 120GB harde schijf i.p.v. de bestelde 160GB.
-pre-installed met XP-Home i.p.v. XP-Pro, waar voor betaald was; moest Pro dus alsnog zelf installeren. Totaal geen voorstel in de trant van “breng de PC maar terug, dan zetten we alsnog Pro erop". Nee, ik kon alleen de Home CD komen ruilen voor een Pro-CD en moest het verder zelf maar uitzoeken.
-de twee ledjes, 1 voor systeem aan en 1 voor schijf-activiteit, werkten geen van beiden. De PC hiervoor teruggebracht. Na het weer ophalen bleek slechts een van de twee ledjes te werken. Dus PC nog een keer terug moeten brengen.
-De geleverde monitor bleek niet in te stellen; gevraagd om support kreeg ik te horen, dat ik zelf met IIyama moest bellen. Geen enkel support van OrangeICT hierbij. Zelf dus met IIyama gebeld en kreeg daar te horen, dat dit wel degelijk via OrangICT afgehandeld moest worden.
Slechts een keer heb ik een positieve ervaring met OrangeICT gehad.
Ik wilde na ongeveer een jaar het geheugen in PC A verdubbelen. Het in de PC aanwezige type bleek echter niet meer leverbaar. OrangeICT heeft toen het dus bijna een jaar gebruikte geheugen van PC A terug genomen en omgeruild voor het nieuwere type (wel met bijbetaling overigens), zodat ik dus na de uitbreiding geheugen van hetzelfde type in de PC heb. Dit vond ik grote klasse, helaas is dit echter de enige keer geweest, dat ik bij Orange iets ervaren heb, dat naar echte support riekt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om niet helemaal met lege handen te komen zitten, heb ik op 11 juli de PC toch maar opgehaald. Was rond 15:30 uur bij Orange, Jacco Komeyn was niet aanwezig.
Hij werd gebeld en gaf mij te verstaan, dat hij om 17:15 uur weer op de zaak zou zijn en dat ik dus rond dat tijdstip de PC kon komen ophalen. Mijn argument, dat ik mijn PC wilde meenemen werd afgedaan met "Om kwart over vijf ben ik er weer, dan kunt u de PC zien draaien en meenemen, einde discussie." Nou niet bepaald klantvriendelijk!!!!
Maar goed, de PC dus toch maar opgehaald.
Op 12 juli opgestart (de door Orange uitgevoerde XP-Pro installatie). Als eerste wilde ik via Windows help kijken, of ik via Windows kan partitioneren. Help startte wel, maar na even zoeken, zat het systeem volkomen vast. Zelfs Ctrl-Alt-Del deed niets. Dus harde reset.
Nog een keer geprobeerd, zelfde resultaat.
Via allerlei omwegen de Orange-installatie veiliggesteld en toch maar weer zelf begonnen met de XP-installatie. Geen foutmeldingen deze keer, de installatie verliep zonder problemen, terwijl toch de ATI grafische kaart in het systeem zat. Na de installatie de VGA driver geïnstalleerd, werkt zonder problemen.
Vervolgens XP-updates ophalen, bijna zonder problemen. Een keer tijdens ophalen spontane reboot, een keer tijdens werken met Verkenner spontane reboot, en verder zo nu en dan tijdens update-installaties foutmeldingen, die ik bij eerdere identieke acties nog nooit gehad heb, dus er zit iets niet helemaal goed in het systeem.
Vervolgens begonnen met W2000-installatie, met de ATI-kaart in het systeem.
Ook hier na de installatie de VGA-driver geïnstalleerd, ook nu weer zonder noemenswaardige problemen.
Als Orange geen probleem heeft kunnen vinden, hoe kan het dan, dat ik na de eerste keer ophalen van de PC geen enkele installatie voor elkaar krijg (zeker vijf/zes keer geprobeerd, XP zowel als W2000), allerlei foutmeldingen, spontane reboots, reboots tijdens de reboot) en na de tweede keer ophalen beduidend minder problemen heb, al is het dan nog niet helemaal probleemloos?????
En hoe zit het met dat verhaal over de ATI-kaart, die de reboots zou veroorzaken????
Mijn indruk, maar ik ben een hardware-leek, is, dat het moederboard niet helemaal tof is. Ook W2000 eindigt soms met een blauw scherm.
-----------------------------------------------------------------
De XP-installatie is toch niet helemaal okselfris. Ten eerste komt er geen geluid uit m'n boxen en ten tweede heb ik zo af en toe een spontane reboot, zonder dat het systeem zwaar belast is.
De rest van de week geprobeerd geluid uit het orgel te krijgen, is echter helaas niet gelukt.
Op zondag 17 juli besloten, om maar weer eens helemaal opnieuw te beginnen.
Om 11:00 uur begonnen en zo'n twaalf uur later maar opgegeven.
De ene keer tijdens de installatie foutmeldingen over DiskDrive, CD-Romdrive, Battery niet gevonden, of foutmeldingen over USB.
Als ik wat verder kom, loopt de installatie van SP2 fout (kan catalogus-bestanden niet installeren), of Outlook Express wil niet starten, foutmelding op msimn.exe.
's-Avonds om een uur of negen me schrap gezet voor een allerlaatste poging.
-installatie XP-Pro SP1a: geen enkele foutmelding, installatie lijkt voorspoedig te verlopen.
-install & run Intel Chipset Software Installation Utility V7.2.1.1003
-in device manager staan de volgende devices met een gele vraagteken:
---Media Audio Controller
---monitor adapter
---SCSI & RAID
---Iets met SM-Bus of zo
---Ethernet Controller
-update Fasttrak Raid driver
-update ATI adapter driver
-update IIyama monitor driver
-installeer Soundmax V3630 (de nieuwste van het net)
-na reboot staat alleen bij Ethernet-controller nog een vraagteken.
Save backup 1 gemaakt naar andere schijf.
-speakerset aangesloten: heb geluid!!!!!
-Wireless adapter software geïnstalleerd en vervolgens adapter fysiek in het systeem gezet.
-install SP2 vanaf CD; loopt fout met melding: kan catalogusbestanden niet installeren.
Backup 1 teruggehaald, maar eerst wireless adapter er weer uit.
-speakers opnieuw
-wireless software opnieuw
Save backup 2 gemaakt naar andere schijf.
-adapter fysieke er weer in
-netwerk (wireless) geconfigureerd
-Outlook Express (start nu zonder problemen op) geconfigureerd.
-IE en OE kunnen geen verbinding krijgen met het net; alles nog een keer gecontroleerd, kan in m'n config geen fouten ontdekken.
Backup 2 teruggezet.
-systeem start niet meer op, blijft rebooten.
Backup 2 nog een keer teruggezet
-systeem blijft nog steeds rebooten; systeem een tijdje uitgezet, maar bij opstarten blijft ie rebooten.
-wireless adapter er maar weer uit en backup 1 teruggehaald
PC start nu weer op, maar:
--monitor-settings zijn teruggezet naar 800x600.
--monitor-adapter naar VGA-save
--beeldscherm terug naar Standaard Beeldscherm
Bij Apparatenbeheer staan de volgende devices met een gele uitroepteken:
--beeldscherm-adapter
--de Intel 3.20GHz processor (tweemaal)
--microcode update apparaat
--en alles bij USB controllers
Ik geef het even op.
Op 20 juli, dus een maand na aanschaf, met de PC naar VOS-Electronics gegaan, ironisch genoeg qua bedrijf een buurman van OrangeICT.
Wat die mensen gedaan hebben, ongelooflijk. Wat een service.
Ik mocht de PC daar neerzetten en de installatie uitvoeren. Als het fout zou lopen, zou een van de VOS-mensen komen kijken.
Nou, de installatie is in de voorgaande vijftien keer nog nooit zo snel fout gelopen als deze keer. Na de eerste reboot behorend bij de install, maar nog voor het punt van “apparaten instellen” ging het systeem rebooten. Na de reboot de melding “Setup wordt herstart” en op het zelfde punt weer een reboot. Weer herstart en weer reboot.
Wat toen volgde, kan ik eigenlijk nog nauwelijks geloven. Omdat ze geen moederbord voorradig hadden, waar alle componenten van mijn PC op konden worden aangesloten, hebben de VOS-mensen een eigen systeem gestript en vanuit mijn PC overgezet: processor, grafische kaart, beide harddisks, beide DVD apparaten, geheugen, floppy drive. Maw, mijn PC met alleen een ander moederbord.
En ik mocht me weer gaan uitleven met de installatie. Ik vind dit werkelijk grandioos, ik heb er geen woorden voor.
Goed, de installatie opnieuw gestart. Vlekkeloos, geen enkele foutmelding, geen enkele niet bij de install behorende reboot, kortom, geen enkel probleem. SP2 er op gezet, weer geen enkel probleem. Vervolgens zorgden ze voor een Internet-aansluiting en heb ik alle essentiële en optionele updates opgehaald en installed. Ook nu weer geen enkel probleem. Paar keer gereboot, geen probleem. Onder W2000 een backup gemaakt van deze XP-versie, de C-schijf schoongepoetst, met Verkenner de backup teruggezet en XP weer opgestart. Lopen als een trein.
Een beetje gespeeld met het systeem, no problemas.
Helaas (voor mij) blijkt, dat VOS-Electronics het MOBO niet rechtstreeks bij ASUS om kon ruilen, dat moet via de distributeur. En aangezien VOS niet dezelfde distributeur heeft als Orange, is deze weg dus ook afgesneden. Ik zal dus toch terug moeten naar Orange, maar ben bang, dat ik daar niet veel zal bereiken.
-------------------------------------------------------------------------
Op 22 juli geprobeerd de heer Komeyn mee te krijgen naar VOS in een poging, hem er van te overtuigen, dat er wel degelijk een probleem met de PC is. De heer Komeyn weigerde dit met de woorden: Als u zo nodig door VOS uw PC uit elkaar laat halen, moet u dat zelf weten, maar ik ga niet mee”.
Mijn argumenten, dat hij dan met eigen ogen kon zien, dat het moederbord wel degelijk niet goed werkt, haalden niets uit. “Als het moederbord niet goed werkt, kunt u toch ermee terug komen, dan zorgen wij voor een ander moederbord”, was zijn reactie. Toen ontplofte ik zowat. Dat is dus precies, wat ik al ruim een maand aan het proberen ben.
De hierop volgende discussie is nou niet bepaald in de beste harmonie verlopen en zal ik hier ook maar niet weergeven. Het eindigde eigenlijk met dat hij me de zaak uit wilde zetten.
Op mijn voorstel (op aanraden van VOS), om aan VOS de gegevens van het moederbord door te geven, zodat VOS zou kunnen proberen het bord om te ruilen, werd gereageerd met: “Daar begin ik niet aan, ik heb niets met VOS te maken. U bent toch naar VOS gegaan.”
Om toch nog wat aan de PC te hebben, heb ik VOS gevraagd, voor een ander moederbord te zorgen en deze dan in te bouwen, zodat ik in ieder geval een werkende PC heb. Uiteraard (maar helaas) gaat dit me wel weer extra geld kosten, zo’n kleine €200, –.
Al met al wordt het zo wel een erg dure PC. Dit alles had niet hoeven gebeuren, als OrangeICT goede support had gegeven en de heer Komeyn zich wat klantvriendelijker had opgesteld. Misschien is een cursus “Communicatieve vaardigheden” voor hem geen weggegooid geld.
Op 25 juli bij Orange langs geweest om te vragen, of ik het niet goed werkende moederbord weer bij hun in kon leveren en m’n geld terug kon krijgen. Ongelooflijk maar waar, dat kon. Had ik niet verwacht.
Vrijdag 29 juli met het moederbord van VOS naar Orange, kon echter onverrichter zake terug, want het moest helemaal compleet zijn, tot aan de doos toe. Omdat VOS echter het nieuwe bord nog niet binnen had, was dat een probleem
Maandag 1 augustus met het bord, in de doos van en met de toebehoren van het nieuwe bord, alweer bij Orange langs. En zowaar, ik kreeg zo’n €140,– terug. Eindelijk toch gelukt. Nou nog een goed werkende PC.
Op 3 augustus ‘s-middags naar VOS-Electronics. M’n PC stond daar nog ontmanteld, ze waren er nog volop mee bezig. Ondanks het nieuwe mobo bleef het orgel problemen geven. Alle mogelijke hardware-componenten werden vervangen door andere om het probleem te lokaliseren. Aan het eind van de middag bleek, dat m’n 160GB systeemschijf niet helemaal tof was. VOS gaat zorgen voor vervanging van de disk. Dat noem ik nou klantenservice: GROTE KLASSE.
De PC mee naar huis genomen om te gaan kijken, of alles nu wel goed werkt.
10 augustus: Afgelopen week bezig geweest met installeren van WXP en W2000. De installaties op zich gaan goed, zonder ook maar één enkele foutmelding, maar het geheel werkt toch niet lekker:
-bij opstarten XP foutmelding over Generic host for Win32 Services (of zoiets).
-Verkenner komt bij opstarten meteen met foutmelding.
-proberen te openen van een TXT-bestand resulteert in een blauw scherm.
Ook W2000 werkt niet stabiel. Mijn verdenking gaat uit naar de grafische kaart een ATI Radeon/Mobility 9250, ik denk, dat die niet goed matched met het MOBO, een ASUS P4P800-E De Luxe.
‘s-Middags maar weer naar VOS om dit te bespreken. Kreeg zo een andere kaart mee (nVidia) om het daarmee te proberen. Alweer GROTE KLASSE.
14 augustus:
De nVidia kaart is wel een verbetering: geen verkenner- of IE foutmeldingen meer, TXT-bestanden zijn normaal te openen, de Generic Host melding doet zich ook niet meer voor.
Maar helaas, het systeem is nog steeds niet stabiel: bij het installeren van software (Kerio Firewall, Avast Virusscanner, Adobe Reader 7, Ad-Aware Personal, Spybot Search & Destroy) blauwe schermen. Opnieuw proberen en dan lukt het meestal wel, maar dat is natuurlijk geen werken zo.
Het hele ritueel geprobeerd met een andere muis (een mens moet toch wat), maar dat hielp niet.
Vervolgens de fysieke verbindingen naar de USB en Firewire poorten in het front-paneel maar eens losgetrokken, en zie daar, het installeren van de software ging fluitend: geen blauwe schermen meer.
Maar nog steeds is het systeem niet stabiel. Na een reboot verscheen er toch weer een “Generic Host” foutmelding en bij het switchen tussen twee gebruikers kreeg ik de melding dat Windows zich van een ernstige fout had hersteld.
Op 16 augustus de PC maar weer bij VOS gebracht, want in ieder geval zit er iets fout bij de front-aansluitingen of de bedrading daar naartoe.
Op 18 augustus overleg gehad met VOS, het systeem blijft blauwe schermen geven. Hoe nu verder?
Voorstel van VOS: ander moederbord (Intel), twee andere schijven (Maxtor), ander geheugen (Dane-Electric), andere systeemkast. Intel moederbord impliceert wel ook aan aparte firewire kaart. Omdat we er anders niet uitkomen, het Orange-systeem is niet aan de praat te krijgen, ben ik hier mee accoord gegaan.
Op 19 augustus het “nieuwe” systeem bij VOS opgehaald, ga vanaf maandag kijken of ik nu wel verder kom.
Alle inzet van VOS, die ik nog steeds werkelijk fantastisch vind, en alle nieuwe hardware componenten kost me wel zo’n €250,– extra. Zeker niet veel als je bedenkt, wat VOS allemaal voor me gedaan heeft, maar het maakt mijn computer zo wel erg duur, inmiddels ruim €2000,– en ik vind, dat ik die €250,– eigenlijk op Orange zou moeten kunnen verhalen.
Inmiddels ben ik twee weken verder (2 sept) en ben een gelukkig mens. Ik heb een werkende PC, waar ik zonder problemen Windows en allerlei applicaties op heb kunnen installeren. Geen enkel blauw scherm, geen enkele foutmelding, geen enkele onterechte reboot. Ik heb ook m’n oorspronkelijke Corsair geheugen er weer in gezet en het systeem werkt vlekkeloos.
Conclusie:
- Wil je een hoop problemen zonder service: ga naar
----- Orange ICT
----- De Corantijn 43-j
----- 1689 AN Zwaag
----- Tel: 0229-295563
----- E-mail: info@orangeict.nl
----- Contact-persoon: de heer Jacco Komeyn.
- Wil je geen problemen en GOEDE service: ga naar
----- VOS-Electronics
----- De Corantijn 43
----- 1689 AN Zwaag
----- Website http://www.vos-electronics.com/ E-mailadres wilco@vos-electronics.com
----- Telefoonnummer +31 (0)229-285030
======================================================
Marcel de Jong