• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Orderbestanden vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolly01

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
Ik vergelijk dagelijks 2 orderbestanden in CSV formaat. Het is wenselijk dat deze bestanden evenveel records bevatten met identieke ordernummers in kolom I. Nou komt het wel eens voor dat het aantal records van deze bestanden verschillen. Nou zoek ik naar een manier om het aantal records dat vaker voorkomt in een bestand te isoleren.
Handmatig zoeken naar de bewuste records is monnikenwerk. Er is vast een makkelijkere manier om de kolommen I van beide bestanden te vergelijken op ordernummer en zo de bewuste records te isoleren.

Welke records bevat MAPO meer dan MAPS?

Iemand een idee?

bvd

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In feite gaat het hierom:

Kolommen A en B bevatten 133 dubbele ordernummers. 2 ordernummers zijn niet dubbel.

Met welke formule haal ik de 2 niet dubbele ordernummers eruit?

Bijlagen

Plak dit in kolom C

=VERT.ZOEKEN(A1;Blad1!B$1:B$250;1;ONWAAR)

En sleep cel C1 helemaal naar beneden tot de laatste rij.

Daar waar nu #N/B in kolom C staat, houd in dat de waarde die in kolom A staat niet in kolom B voorkomt.

Die waarde 250 kun je aanpassen als je meer dan 250 rijen hebt.

Of met een hulpkolom met de AANTAL.ALS-functie en een matrixformule haal je deze waarden tevoorschijn.

Bijlagen

De formule van Paintje werkt, als ik hem doortrek dan geeft #N/B in kolom C het juiste ordernummer in kolom A aan.

Harry jouw oplossing is mooier maar volgens mij zou er dan toch CMHQ0646 en
DCJT4662 in cel E2 en E3 moeten staan?

De formule van Paintje werkt, als ik hem doortrek dan geeft #N/B in kolom C het juiste ordernummer in kolom A aan.

Harry jouw oplossing is mooier maar volgens mij zou er dan toch CMHQ0646 en
DCJT4662 in cel E2 en E3 moeten staan?

Ja sorry, je hebt gelijk.
Ik had de verkeerde kolommen met elkaar vergeleken met de aantal.als-functie.
Hierbij staat het goed in het nieuw bestandje.

Bijlagen

Dan mag de vraag nog even op opgelost

Mvg

Rudi

Toch nog een vraagje Harry. Hoe pas ik jouw formules aan zodat ik tot, laten we zeggen max 10001 ordernummers kan vergelijken?

Dat is toch maar een kwestie van de bereiken uit te breiden naar 10001 rijen

Mvg

Rudi

De resultaatformules in kolom E zijn matrixformules, dus bevestigen met Ctrl-Shift-Enter

Mvg

Rudi

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ah ja ik zie het, dan pas komen de accolades erbij.

Bedankt:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan