• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Orderwaarde bepalen via macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Goedenmorgen,

Op mijn werk maken we gebruik van Excel bestellijsten, waarin alle benodigde gegevens staan om orders te plaatsen.

Ik heb e.e.a. in een simpel overzichtje gezet:
Bekijk bijlage Orderwaarde bepalen.xlsx

Wat ik graag zou willen:
Doormiddel van 1 druk op een knop een soort pop-up krijgen, die me verteld wat de verwachte order waarde zou zijn, wanneer ik op basis van de huidige gegevens een order zou plaatsen.

Wat betreft het Excel bestandje hierboven:
Kolom A = het artikelnummer
Kolom B = Onze inkoop prijs
Kolom C = Huidige voorraad
Kolom D = Verkochte aantallen in afgelopen periode
Kolom E = Voorraad min verkochte aantallen --> Dit is wat we moeten bestellen

Kolom G en H zijn fictief, maar zouden dus gebruikt moeten worden om de verwachte orderwaarde te berekenen. In principe zou ik dus een automatische berekening willen toepassen op kolom E, waarin alle negatieve aantallen vermenigvuldigd worden met de inkoopprijs.

Alle benodigde voorraden die hoger zijn dan 0 hoeven nog niet besteld te worden.

De lijsten zijn soms honderden regels lang, terwijl we aan bepaalde minimum orderbedragen moeten voldoen. Door middel van deze knop/functie hoop ik heel snel een indicatie te krijgen van de te plaatsen order.

Ik hoop dat e.e.a. zo duidelijk verwoord is. Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Jelle

Probeer eerst een formule voordat we popups gaan knutselen:
Code:
=-SOMPRODUCT(B2:B11;E2:E11*(E2:E11<0))

Timshel, dat werkt absoluut ook, bedankt voor het meedenken.

Echter, om het '******proof' te maken, zou een pop-up wel mooi zijn. Ik weet niet of dat moeilijk te maken is?

Is in theorie niet moeilijk. Waarschijnlijk volstaat een enkele coderegel VBA.
Punt is alleen, die coderegel is maatwerk. Het moet duidelijk zijn over welk bereik het ordertotaal berekend moet worden. Ik neem aan dat de werkelijkheid afwijkt van je voorbeeld.

ja, die wijkt absoluut af. Maar zo'n code en het bereik krijg ik wel toegepast op mijn documenten, daar heb ik al wel ervaring mee. Echter het schrijven van codes ben ik nog niet zo bekend mee!

Op basis van het voorbeeld wordt het zo:
Code:
Sub Tsh()
    MsgBox [-Sumproduct(B2:B1000,E2:E1000*(E2:E1000<0))]
End Sub
Plak de code in een module en hang hem aan een knop op het werkblad.

okay, daar was ik iets te snel met mijn opmerking dat ik dat wel kon..

De code in een module plakken is natuurlijk geen probleem. Maar hoe koppel ik die module dan aan een knop?

Helemaal duidelijk, en gelukt! Bedankt!

Nu we toch bezig zijn; kan ik er ook wat tekst voor zetten (als in 'De verwachte orderwaarde is € ')?

Code:
Sub Tsh()
    MsgBox "Orderwaarde: €" & [-Sumproduct(B2:B1000,E2:E1000*(E2:E1000<0))], vbInformation, "Meten is weten"
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan