• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ORT / onregelmatigheidstoeslag berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

NickNL

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2014
Hoi allemaal,

Als het mogelijk is zou ik graag de onregelmatigheidstoeslag over gewerkte uren willen berekenen met behulp van excel.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik een beginner ben en weinig begrijp van de gebruikte formules. Met behulp van een ander forum en verschillende youtube filmpje is het me gelukt bijgevoegd excel bestand te maken. Zoals jullie zien worden de gewerkte uren berekend, het aantal gewerkte dagen wordt opgeteld en het totaal aan gewerkte uren wordt berekend.

Zover ik het kan inschatten zijn er wel een aantal moeilijkheden.
- Tijdens een dienst kan iemand in meerdere categorieën vallen, bijvoorbeeld 22%, 44% én 49%.
- Daarnaast werken sommige mensen nachtdiensten waarbij ze beginnen op dag A en eindigen op dag B.

Er zijn een aantal veelvoorkomende scenario's:

1. Iemand werkt dagdiensten en/of nachtdiensten op maandag tot en met donderdag met een doorloop naar een andere doordeweekse dag.
2. Iemand werkt een dagdienst en/of een nachtdienst op vrijdag met een doorloop naar zaterdag.
3. Iemand werkt een dagdienst en/of een nachtdienst op zaterdag met een doorloop naar zondag.
4. Iemand werkt een dagdienst en/of een nachtdienst op zondag met een doorloop naar maandag.

Er zijn ook een aantal minder voorkomende scenario's:
1. Iemand werkt een nachtdienst op een doordeweekse dag met een doorloop naar een feestdag.
2. Iemand werkt een nachtdienst op een feestdag met een doorloop naar een zaterdag.

Is het überhaupt mogelijk om de onregelmatigheidstoeslag te berekenen, rekening houdend met de verschillende scenario's?

Bijlagen

Aan elke dienst kun je een code toekennen (of heeft het misschien al)
Als je eenmalig aan elke code de juiste onregelmatigheid handmatig toekent wordt alles een stuk eenvoudiger.

Er zijn helaas geen vaste diensten, dus een oneindig aantal mogelijkheden.

Jaren geleden heb ik dit eens gemaakt.
Hieruit blijkt dat het vrij gecompliceerd is.

Bijlagen

even een een vraagje
als je op vrijdag invult van 23:00 tot 7:00 wil je dan bij de vrijdag de zaterdag uren zien staan?

en hoe vul je in als je op een dag werkt van 1:00 tot 7:00 en later van 23:00 tot 7:00?

Dat scenario is zolang ik werk nog niet voorgekomen. De vroegste begintijd is 6:00 uur.

Er zijn wel mensen die een dubbele dienst draaien, bijvoorbeeld van 8:00 - 12:00 en 's avonds van 18:45 - 23:00. Dat wordt dan op de volgende manier genoteerd: 8:00 - 16:15 (met daarbij de vermelding dat ze een dubbele dienst hebben gedraaid en de uren hebben samengevoegd).

de tijd van 20:00 tot 23:00 is (ma-vr) overwerk wordt dat dan niet gerekend?
en bij datum staat nu 1 ipv. een echte datum is dat nodig?
ps is vba ook een optie?

Laatst bewerkt:
Ik had het mis!

Alleen de gewerkte uren worden bij twee diensten op een dag (heel vanzelfsprekend) opgeteld: 8,25. De werktijden blijven zoals ze zijn: 8:00 - 12:00 en 18:45 - 23:00. Omdat we op dit moment nog met papieren werkbriefjes werken worden deze dubbele diensten op een ander werkbriefje genoteerd. Dus op werkbriefje A alle diensten van de maand waaronder de dienst van 8:00 - 12:00 en op werkbriefje B alleen de dienst van 18:45 -23:00.

1 t/m 31 leek mij wat overzichtelijker dan bijvoorbeeld 1 november 2014, 2 november 2014, etc.

Om heel eerlijk te zijn weet ik helemaal NIETS van VBA, dus dan zou ik me eerst moeten inlezen denk ik?!

hier een voorbeeld met vba, de fuctie "overlap"is een zelf gemaakte function

ps je moet de gewerkte uren zelf aanpassen
ik zou de 100% uren er ook bij zetten (voor de duidelijkheid)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Sylvester, mijn dank is enorm! Is hier veel tijd in gaan zitten of schud je dit even uit je mouw?

Door die overlap te creëren is het mogelijk dat de medewerkers hun pauze ook meteen kunnen verwerken. Bijvoorbeeld: 8:00 - 17:00 wordt 8:00 - 12:00 en 12:30 - 17:00.

Fantastisch!!

Het is ondertussen één van de specialiteiten aan het worden van Sylvester:thumb:

Beste Sylvester, mijn dank is enorm! Is hier veel tijd in gaan zitten of schud je dit even uit je mouw?

Door die overlap te creëren is het mogelijk dat de medewerkers hun pauze ook meteen kunnen verwerken. Bijvoorbeeld: 8:00 - 17:00 wordt 8:00 - 12:00 en 12:30 - 17:00.

Fantastisch!!

Onee, toch niet! Moet de formule daarvoor worden aangepast? Want nu wordt alleen de eerste begintijd en eindtijd uitgerekend?!

ja dat kan.

ps klopt het dat op za van 8:00 tot 12:00 gewoon 100% uren zijn??

Hahaha, ja. Wie dat ooit verzonnen heeft :P

=SOM(...) gebruiken heeft niet helemaal het gewenste effect.

[XML]=SOM(ALS(EN(E8="";F8="");"";ALS(F8<E8;F8-E8+1;F8-E8)*24)+ALS(EN(G8="";H8="");"";ALS(H8<G8;H8-G8+1;H8-G8)*24))[/XML]

Ja, dat werkt!!

Is het mogelijk om het overzicht wat te vereenvoudigen naar de kolommen: dag, datum, begin tijd, eind tijd, begin tijd, eind tijd, aantal uren, 22%, 38%, 44%, 49%, 60%. Die volgorde komt namelijk het meest overeen met het werkbriefje wat op dit moment gebruikt wordt.

Omdat men maximaal 2 diensten per dag heeft, zijn 3 begin- en eindtijd kolommen niet nodig.

Als dat gelukt is zal ik gaan proberen om het overzicht voor de overige maanden te maken, rekening houdend met o.a. de feestdagen.

En nogmaals Sylvester, je hebt geen idee hoe blij je me hebt gemaakt. Ik heb op verschillende fora geïnformeerd en op verschillende plaatsen kreeg ik te horen dat wat jij hebt gemaakt niet mogelijk is!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan