• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ort uitrekenen voor wisslende diensten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Conimex

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2009
Hallo,
Wie kan mij helpen ik kan een héél klein beetje overweg met excel 2003.
Maar dit groeit boven mijn pet.
Ik wel een staat maken waarmee ik kan zien wat ik over een bepaalde periode aan Ort uren heb gemaakt en wat ik dan moet beuren.
Ik krijg het niet voor elkaar om als ik bv een dienst heb gehad van 5.33 uur t/m 12.59 uur of als de tijd over de 00.00 uur gaat.
Bij ons zijn de ot percentages bv:
ma/vr van 6.00 uur tot 7.00 uur 15%.
ma/vr van 19.00 uur tot 24.00 uur en van 05.30 uur tot 06.00 uur 30%.

bijvoorbaat dank :thumb:

Bijlagen

Conimex , welkom op het forum , ik heb wel een paar vraagjes , je normale uren komen via een Vert.Zoeken , op zich geen probleem , maar hoe ga je die overuren bepalen , je gaat vroeger beginnen , later werken dan het eind uur , waar ga je dat invullen ? om de uren na 00:00 te berekenen is er een formule = (einduur - beginduur + ( einduur < beginuur )) of = ( 01:00 - 17:00 + ( 01:00 < 17:00 )) dat zal als resultaat 16:00 geven .
Ik doe een bestandje bij waar ik vorige maand heb aan meegewerkt . normale werkuren met de optie vroeger te beginnen en later te stoppen , die overuren worden dan apart gerekend , iets zoals jij het wil met de bepaalde periodes heb ik nog niet zolang geleden hier ook op het forum zien langskomen .

Bijlagen

Hallo Daniel,
Bedankt voor je snelle reactie.
De bedoeling is dat in de kolomen met de diverse percentages de gewerkte tijd komt te staan die binnen deze ot uren valt.
Wij hebben individudele ot wat inhoud dat we over verschillende uur blokken verschillende percentages ot hebben.
bv als ik om 05.33 uur moet beginen tot 12.59 heb ik tot 06.00 uur 30% ot en van 06.00 uur tot 07:30 uur 15% en na 07.30 uur tot einde dienst 12.59 uur geen ot.
Om dan in het nog te maken blok uit te rekenen wat de vergoeding is.

Het zijn trouwens geen overuren maar gewone uren.
Mischien ter verduidelijking ik ben buschauffeur van daar die vele verschillende diensten

je bijlage had ik al een keer gezien maar daar kan ik niets mee.

groetjes Gerard

Het zijn trouwens geen overuren maar gewone uren.
Mischien ter verduidelijking ik ben buschauffeur van daar die vele verschillende diensten
groetjes Gerard

Gerard , je hebt de zoekfunctie ( google ) gebruikt :thumb: want mijn bijlage stond op een ander forum ;) . Ik had het al bemerkt dat het in die richting was, buschauffeur met al die diverse diensturen , ik ga in de loop van de dag kijken of er met een formule is MAX is MIN kan gewerkt worden , ooit heb ik voor een klant bij ons de middag pauze dat een chauffeur der stond te wachten moeten uitfilteren en heb ik iets dergelijks toegepast alles voor een bepaald uur en alles na een bepaald uur , bij jouw komt het er dan nog op aan om alles in de juiste percentage kolom te krijgen .

Laatst bewerkt:
Beste Gerard , ik vermoed dat je het best 1 malig alles in een roostertje zet , eventueel met wat hulp van formules of een uurtje met pen en papier en daarna je vertikaal zoeken toepast , zoals ik nu gedaan heb . ik heb ook een voorwaardelijke opmaak gedaan voor de zater- en zondag . Ik heb geprobeerd om via validatie bepaalde periodes vast te zetten maar heb gefaald ( te weinig ervaring :( ) , er zijn teveel verschillende periodes. Aan de weinig reactie van andere helpers die ook heel graag tot een oplossing willen komen ligt het wat voor de hand dat het niet simpel is , maar vanaf morgen zijn er meer helpers met meer ervaring dan mij op dat gebied .

Bijlagen

Hallo Daniel,

Ik kom net binnen ik zie dat je hard aan de gang bent geweest. Ik ga hem eens bekijken en kijken of ik er mee uit de voeten kan.

groetjes Gerard :thumb::thumb:

Hallo Daniel,

Ik kom net binnen ik zie dat je hard aan de gang bent geweest. Ik ga hem eens bekijken en kijken of ik er mee uit de voeten kan.

groetjes Gerard :thumb::thumb:

Zo hard nu ook niet ;) , maar wel lang genoeg om te zien dat het niet simpel zal zijn om alles in de juiste % verdeling te krijgen , vandaar dat ik dan aan het rooster dacht . Ook al wilde ik de foutwaarde afvangen , bij negatieve uren krijg je meestal ############ te zien in een cel , met een bepaalde opmaak kan je negatieve uren laten tevoorschijn komen in de vorm van -2:00 met een cel opmaak :mm , maar het lukte me in jouw bestandje niet :confused:

Laatst bewerkt:
Gerard,

ervanuitgaande dat alleen de gecodeerde diensten voorkomen, zou je eenmalig de tabel waarin je zoekt naar de begin en eindtijd, kunnen uitbreiden met de bijbehorende ort in de kolommen ernaast en middels vert. zoeken in ortlijst de bijbehorende waarden ophalen.
Blijft natuurlijk het probleem als er afgeweken wordt van begin en/of eindtijd.

Groet,

Radar

Gerard,

ervanuitgaande dat alleen de gecodeerde diensten voorkomen, zou je eenmalig de tabel waarin je zoekt naar de begin en eindtijd, kunnen uitbreiden met de bijbehorende ort in de kolommen ernaast en middels vert. zoeken in ortlijst de bijbehorende waarden ophalen.
Blijft natuurlijk het probleem als er afgeweken wordt van begin en/of eindtijd.

Groet,

Radar

Hallo Radar,

Het gaat hier om vaste diensten, het zijn er wel veel maar altijd het zelfde dat wil zeggen 48 verschillende diensten voor de ma/vr en 17 diensten voor de zaterdag en 11 diensten voor de zondag.
Bij ons is het zo dat je bijna alke dag een andere dienst hebt.
En de diensten die beginnen met een "G" zijn gebrokendiensten dan komen we s'morgens in dienst tot een uur of 10 a'11 en komen we s'middags terug tot s'avonds.

groetjes gerard

Laatst bewerkt:
Gerard,

Ik heb even snel een beperkt voorzetje gemaakt met een eenvoudige oplossing, wat je zelf kunt uitbouwen naar andere percentages ort, in eerste instantie in onderste deel van je spreadsheet waar codes staan, (zou je ook gewoon zonder formules kunnen vullen met juiste waarde).
Bovenstaande is een eenmalige actie
Vervolgens in bovenste deel waar werkelijk rooster staat met vert. zoeken de bij de dienst behorende ort laten zoeken; ook hier weer eenmalig formule wegzetten.

Succes verder...

Groet,

Radar

Bijlagen

Gerard,

Ik heb even snel een beperkt voorzetje gemaakt met een eenvoudige oplossing, wat je zelf kunt uitbouwen naar andere percentages ort, in eerste instantie in onderste deel van je spreadsheet waar codes staan, (zou je ook gewoon zonder formules kunnen vullen met juiste waarde).
Bovenstaande is een eenmalige actie
Vervolgens in bovenste deel waar werkelijk rooster staat met vert. zoeken de bij de dienst behorende ort laten zoeken; ook hier weer eenmalig formule wegzetten.

Succes verder...

Groet,

Radar

Hallo Radar,

Sorry voor deze late reactie (familie omstandigheden) bedankt voor dit opzetje maar ik heb nog een vraag hoe gaat het met de late diensten die na 24.00 uur klaar zijn deze zijn 40%.
Nu staat het zo dat de ot na 19.00 uur tot einde dienst dus ook na 24.00 uur op 30%.
De ot tussen 24.00 uur en 05.30 uur op ma/za is 40%.

bijvoorbaat dank

Gerard

Beste Gerard , het zal niet makkelijk zijn om dit allemaal in 1 formule te krijgen die bruikbaar is voor de andere diensturen , ik heb de formule opgesplits ( er zou kunnen gewerkt worden met valideren van formules en dan als.....) maar het moet verstaan baar blijven voor later aanpassingen . Zo heb ik voor de diensten die na midernacht eindigen een stukje bijgezet in de formule en een kleine formule in de kolom 40% , je kan deze niet doortrekken maar alle diensten , wel kopiëren maar die diensten die na middernacht eindigen . Dit had ik ook al eenbeetje in mijn eerste bestandje gedaan .
Kan zijn dat radar hier een betere kijk op heeft om de diverse diensten met hun % tussen bepaalde tijdstippen te splitsen en geen negatieve uren uitkomt zodat er geen ########## in de cel komt te staan en de formule doortrekbaar ( versleepbaar ) is .Eens de formules in de juiste cel staan mag nadien het dienstuur wijzigen de berekening zal zich aanpassen , tenzij er van een dienst die stop om 0:12 een wijziging komt en stop om 23:58 dan zal er een cel ######## aangeven anderson als een dienst die stopte om 23:58 naar 0:12 gaat moet je voor die de formule in de 40% kolom kopiëren .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan