OS X newbie, installatie, etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.

FastFuriousM

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2013
Hallo allemaal,

Ik ben compleet nieuw in de OS X wereld en heb er totaal geen verstand van.

We hebben vanochtend een Apple Laptop gevonden en nu wilden we die net aanzetten, maar er blijkt een wachtwoord op te zitten.
Dus we kunnen niet in de computer zelf komen.

Hoe kunnen we de laptop nu opnieuw installeren en welk OS X hebben we nodig, want er blijken er dus meer dan 1 van te zijn.

Is er hier iemand die er verstand van heeft en mij er stap voor stap doorheen kan loodsen?

Alvast enorm bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

ik zou even wachten met opnieuw installeren.
en eerst een advertentie op bijvoorbeeld internet plaatsen, hij is tenslotte niet van jou.

Inderdaad, eerst kijken of je de eigenaar kan vinden via internet, en breng hem anders langs bij het politiebureau

Ja, ga eerst maar eens naar de politie. En als je 'm mag houden, dan heb je geluk, denk ik. Trouwens, wat voor Apple laptop is het? De gewone MacBook, MacBook Pro/Air of een PowerBook G4, of een iBook?

Vriendelijke groet,
xp2

Nou jah mijn moeder die werkt 's ochtends als schoonmaker op een sportzaaltje en die laptop lag daar al maanden stof op te doen en werd niet gebruikt.
Het is een PowerBook G4 dat weten we al wel ondertussen :-)

Heeft je moeder toestemming om de laptop mee te nemen of is hij gewoon meegenomen?

Op de iBook G4 kan maximaal OS X 10.5.8
Deze is niet meer in de winkel te krijgen, je zult dus opzoek moeten op marktplaats of iets dergelijks.

Oke, een PowerBook G4...

Daar kan ook maximaal 10.5.8 op maar 10.4.11 (Tiger) draait erg goed op een G4'tje. 10.5 (Leopard) wordt denk ik beetje traag aangezien de hardware beetje is verouderd. Met Tiger heb ik zelf heel goede ervaring mee, gewoon prima OS. Mag ik vragen welke OS X versie er nu opstaat?

Vriendelijke groet,
xp2

Er staat nu 10.4 Tiger op, maar nog never nooit mee gewerkt.. dus helemaal nieuw en moet nog helemaal leren daarmee overweg te kunnen... Woutertjuh er was toestemming gegeven om hem mee te nemen.. aangezien hij officieel bij gevonden voorwerpen was terecht gekomen en hij er al maanden lag.

Als je wilt leren werken met Mac OS X, ga eens naar http://macmiep.nl/. Daar vindt je de nodige basisinformatie, en gedetailleerde informatie. Ik heb op die site regelmatig gekeken. Let wel, het is gebaseerd op 10.5 maar het is bijna hetzelfde, alleen worden er ook nieuwe functies besproken. Dus ga maar eens naar die website en kijk maar eens rond.

Let op: er worden ook misschien dingen gezegt over OS X 10.7/10.8, maar daar moet je niet zo op letten.

Vriendelijke groet,
xp2

Wachtwoord is vrij makkelijk te resetten, maar niet aan te raden. Zodra je dan inlogt, krijg je meldingen van de Sleutelhanger (van elk programma die een wachtwoord gebruik) om het wachtwoord op te geven. Dit is dan het oude wachtwoord die je niet weet. Dit kun je wel uitschakelen, door het oude wachtwoord in te voeren :D

Je kunt dus, zekere in deze situatie, beter een schone installatie er op zetten.

Maar let op!

Mac OS X 10.6 of nieuwer gaat niet op de PowerBook draaien omdat de processor er niet mee overweg kan. Dus instaleer 10.4 Tiger of 10.5 Leopard. Die kunnen wel overweg met een PowerPC processor. Ik raad je Tiger aan, want ik heb ook met een G4 gewerkt en 10.5 Leopard wordt traag...

Maar het nadeel is, dat 10.4 niet meer te koop is, dus je zal even een zoektocht moeten doen. Je hoeft niet zoals bij Windows taalpakketten te installeren. Bij het begin van de installatie moet je een taal selecteren. Dus dat is geen probleem.

Groeten, xp2

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan