• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Oud bestand updaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

grietsenwijma

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Wij doen al onze calculaties in excel
Oorspronkelijke calculatie is opgezet in 1999
Door de jaren heen is dit oorspronkelijke bestand steeds aangepast en uitgebreid tot een tegenwoordig erg complex geheel dat op zich best wel goed werkt.
....zij het dat we de indruk hebben dat het wat trager wordt.

één manier om dat aan te pakken is mijn voornemen om de door de jaren heen ontstane spaghettivorming zo veel mogelijk te ontwarren en zaken meer te structureren .

tweede punt is mijn feitelijke vraag:
Door de jaren heen is het programma steeds geconverteerd naar de nieuwere versie van Excel, en tegenwoordig zitten we in 365
Ik heb het gevoel dat die opeenvolgende vertaalslagen door de jaren heen ook hun invloed hebben.

Ik zit met de gedachte te spelen om het hele bestand pagina voor pagina over te kopiëren naar een nieuw blanco "maagdelijk" 365-document en dat vervolgens ook met alle codes te doen.

Flinke klus werk, en ik weet niet of het hier echt beter van gaat worden.

Wie weet hier iets zinvols over te zeggen?

Alvast dank!

Daar is zonder het betreffende document weinig concreets over te zeggen, maar ik neem aan dat je dat document hier niet wilt plaatsen.
Met het kopiëren van de werkbladen en de codemodules naar een maagdelijk document neem je ook alle ellende mee vrees ik.

Wellicht heb ik e.e.a. niet goed geformuleerd

Ik wilde niet de werkbladen kopiëren maar de formules en teksten en zo.

je weet inmiddels wat het programma moet doen.

ik zou helemaal opnieuw en zeer gestructureerd beginnen.

"tegenwoordig erg complex geheel dat op zich best wel goed werkt."

"....zij het dat we de indruk hebben dat het wat trager wordt."

"Ik heb het gevoel dat die opeenvolgende vertaalslagen door de jaren heen ook hun invloed hebben."

Dat gevoel zal wel juist zijn.

"ik weet niet of het hier echt beter van gaat worden."
Vraag me af wie dat wel weet zonder het bestand te kennen.

"Wie weet hier iets zinvols over te zeggen?"
Misschien staat hier nog wat bij.

Zeer onduidelijk geheel. Weten totaal niet waar over het gaat

ik ben akkoord met sylvester, tabula rasa, met een schone lei herbeginnen, gebruik van tabellen etc en nu en dan nog eens over het muurtje spieken hoe je oude versie het deed.

En als het af is zou ik een VBA-testscript maken.
Dit testscript vult de invoer en haalt de uitkomsten uit het oude bestand en slaat dit op
Hetzelfde doet het testscript met het nieuwe bestand.
Daarna kan je ze naast elkaar vergelijken.
De testcase's moet je zo uitzoeken dat alle mogelijkheden doorgerekend worden en ook soms over de grenzen heen gaan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan