Oude Compaq

Status
Niet open voor verdere reacties.

frabans

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2004
Ik heb een oudere compaq Deskpro computer op de kop getikt. Weet iemand hoe ik daar in de bios kom? Ik moet de startprocerure aanpassen naar CD rom.

Ik heb F10 en F1 geprobeerd. Ik zie dan vrij snel een foutmelding 3B-301 keyboard error.
Daarna gaat hij door en komt met de melding Nonm-system-disk.......
Op de harde schijf staat niets meer op.
Ik wil windows instaleren.
Ik heb wel geprobeerd op te starten met een opstartdisk die ik heb. Dat gaat goed, maar dan kan ik windows setup niet starten vanaf de disk omdat dat niet kan opstarten in de dos versie. Wat nu?

www.compaq.nl

Zoek daar op type nummer van de deskpro staan op de zijkant (stikkertje)
Dan kan je daar alle drivers vinden en een diskette downloaden met bios dan kan je er pas in komme.
Is alleen bij de 133mhz tot 233mhz deskpro naar mijn weten.

Nee, die werdemn er toen nog niet bijgeleverd. Maar ik moet toch zo windows kunnen installeren?
Met de opstartdisc en de windows cd?

ja via de diskette kun je dat toch
met opstart diskette opstarten zonder ondersteuning cd rom
A:>format C:
opnieuw opstarten met diskette met ondersteuning cd rom
A:>E:
E:>setup

Nee dat gaat niet want setup alleen geeft de melding dat dat niet uit te voeren is in dos.

Geplaatst door frabans
Nee dat gaat niet want setup alleen geeft de melding dat dat niet uit te voeren is in dos.
Als de uitleg van maikel9 niet werkt, neem ik aan dat je Windows 2000 of XP probeert te installeren.
Je zou dan naar de cd-rom moeten
A:\cd X
Waar bij X de letter van je cd-rom is.
Daar naar de map i386:
X:\cd i386
dan kun je met winnt.exe de setup starten.
X:\i386>winnt

Over je Bios, deze hoort op het begin van je hardeschijf te staan.
De schijf moet volledig leeg zijn en geen partities hebben, dan kun je deze er weer op zetten.:)
Zie voor de F10 setup:
Computer Setup/VP and PC Diagnostics <--klik.

Zorg dat je drie geformateerde floppy's hebt.
Je hebt er twee nodig voor de F10 setup("Bios").
De derde floppy heb je nodig voor de "Personal computer diagnostics(Test en inspect)".

Als de "Bios" weer op je hardeschijf staat, kun je met Fdisk de partitie('s) weer aanmaken.
Zorg dat je altijd de "Non-Dos" partitie laat staan, daar staat namelijk het "Bios".

Welke Compaq Deskpro heb je?
Ik heb zelf hier de Deskpro 6000 staan, prima computertje en volledig SCSI.
Pentium 180mhz en de mogelijkheid om totaal 256MB(8x 23MB) aan EDO-ram te plaatsen.:)

Dit is een deskpro 2000. Ik heb deze erbij om wat te spelen met netwerken. Zelf heb ik een Packard Bell ixtreme 7800 RW. Pentium 3 800. Werkt prima.
Ik wist niet dat de bios informatie op de harde schijf stond. Deze heb ik helemaal leeg gehaald met partition magic. Nu is dus de Bios dan weg. Daar kan ik natuurlijk niet zomaar een andere op zetten. Zou deze nog ergens te vinden zijn? Ik vind het moeilijk om tussen al die informatie de juiste te vinden.

Ik heb de installatie met XP gestart met het commando winnt, hij begint wel, nadat hij de melding gegeven heeft dat hij de smartdrive mist. Maar nadat hij alles gecopieerd heeft, stop de computer en doet niks meer.

Geplaatst door frabans
Nu is dus de Bios dan weg. Daar kan ik natuurlijk niet zomaar een andere op zetten. Zou deze nog ergens te vinden zijn? Ik vind het moeilijk om tussen al die informatie de juiste te vinden.
De link naar de juiste Bios staat in m'n bericht hierboven.;)
Deze Bios is voor de Deskpro serie.

Nou zal WinXp hier niet echt lekker op draaien, daar er waarschijnlijk een Pentium 133mhz in jou Deskpro 2000 zit.
Hoeveel geheugen zit er in jou Deskpro 2000?

Ik heb op die van mij Win2000 geinstalleerd en dat draait prima.

Ik heb inmiddels van een tweede deskpro2000 een harde schijf bemachtigd. Als ik deze omzet moet de bios dus weer in orde zijn. Dan kan ik de tweede schijf als extra gebruiken. Even aan de slag en kijken of het nu wel lukt. Ik moet het wel met xp dpen want 2000 heb ik niet.

Waarom zet je niet gewoon de Bios erop zoals ik aangaf?
Oke, een tweede schijf is altijd handig.
Het Bios erop zetten is minder moeilijk dan je denk.
Het is niet Flashen van het Bios, zoals dat met de moderne moederborden gaat.:)

Als je WInXP draaiend krijgt op die computer, dan zou ik wel alle visuele effecten uitschakelen.
Als je Win98(se) wel hebt, zou ik eerder die erop zetten.
Dat draait een stuk soepeler.

De software gedownload om bios te laden., heb nu 3 floppy's. Ik start met de opstartdisc in dos.
Daarna flop 1 gestart met setup. Dan komt even later de melding:
"Your computer will now restart to finish loadingcomputer setup. press enter to continu"
Als ik enter druk vindt hij dus weer geen systeem disc.
wat doe ik fout.

Als ik dat doe systeem disc. Weer de opstartdisc gebruiken, en dan herhaald zich alles.

Foute tekst. Opnieuw.
Als ik dat doe krijg ik de melding "geen systeem disc"en stopt alles dus.

Geplaatst door frabans
Als ik dat doe systeem disc. Weer de opstartdisc gebruiken, en dan herhaald zich alles.
Dit snap ik ff niet.
Start je nu met de F10 setup floppy op of een gewone opstartfloppy?

Is de hardeschijf ongepartitioneerd?

De harde schijf is ongepartitioneerd. Er staat niks op, ook geen c:\
Als ik opstart met de eerste van de drie disks krijg ik de melding:"ongeldige systeem diskette"
Dus startte ik maar op met de opstartdisk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan