• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

oude data bewaren bij overschrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Xan der

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2009
Als "zelfonderwezen exceller" kwam ik via google al vaak op dit forum het antwoord tegen dat ik zocht totdat ik op het volgende probleem stuitte waar ik niet meer uitkom. Hopelijk kunnen jullie me ook nu weer helpen.:o

Situatie:
3 tabbladen:
blad1: een lijngrafiek
blad2: de data voor in de grafiek
blad3: informatie die vernieuwd wordt (ouderwets met copy paste van een tabblad vanuit een ander bestand)
Ik haal de data van blad2 uit blad3.

Probleem:
Ik wil, zodra de data in blad3 overschreven wordt zorgen dat de data in blad2 bewaard blijft en dat de nieuwe data wordt geplaatst op blad2 in de kolom net naast de vorige. Het doel is dat ik op die manier een "historie" op bouw van de data die in blad3 gestaan heeft zodat ik daar een grafiek van kan maken. Ik kan eventueel een variabele gebruiken om aan te geven bij de hoeveelste overschrijving van blad3 ik ben en dus de hoeveelste kolom ik zou moeten gebruiken.. Ik kan echter géén VBA gebruiken.

Voorbeeld:
beginsituatie:
Blad3:

1 10
2 20
3 30
Blad2:

1 10
2 20
3 30

vervolg:
Blad3 overschreven:

1 15
2 23
3 37
dan blad2:

1 10 15
2 20 23
3 30 37

De enige oplossing die ik tot nu toe gevonden heb is door een variabele "CopyNr" bij te houden door deze handmatig met 1 te verhogen. Rij 1 heb ik dan gebruik om te nummeren van 1 tot 16 (er komen max 16 "vernieuwingen") en vervolgens de kolommen te vullen met een geneste "als" en een kringverwijzing:
Code:
B1 = ALS($A$1=CopyNr ; Blad3!$A$1 ; ALS($A$1>CopyNr ; [B]B1[/B]; ""))

Maar dit is natuurlijk een ontzettend lelijke oplossing die bovendien niet optimaal werkt bij het later ophalen van de data voor de lijngrafiek.

Heeft er iemand een elegantere en goed werkende oplossing voor me?
Mocht een voorbeeldbestandje nog gewenst zijn dan zal ik die alsnog maken (momenteel niet mogelijk).

Alvast bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
Xander

Heeft er iemand een elegantere en goed werkende oplossing voor me?
Mocht een voorbeeldbestandje nog gewenst zijn dan zal ik die alsnog maken (momenteel niet mogelijk).

Qua VBA-code is het zo gepiept maar het is inderdaad wel makkelijk als je een voorbeeldbestand (met fictieve gegevens) bij kan sluiten.
Of mág je geen VBA gebruiken?
Dat begrijp ik een beetje uit je tekst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik kan geen VBA gebruiken om een tweetal redenen
1) totaal geen ervaring mee tot nu toe (maar dat is te verhelpen uiteraard :cool:)
2) ik betwijfel ten zeerste of de pc's waarop het gebruikt gaat worden vba toelaten en aangezien dat een vrij groot aantal is met diverse instellingen wil ik het proberen te vermijden. Ze draaien ook op excel97 wat me al de nodige kopzorgen gekost heeft aangezien ik alles maak in 2007, kleuren kloppen ineens niet meer, voorwaardelijke opmaak is ineens gelimiteerd..etc etc :mad: maar ja dat maakt de uitdaging weer des te groter he :cool::thumb:

Misschien toch nog maar ff snel een voorbeeld in elkaar draaien.

PS: als dropdownmenutjes op die pc's werken betekent dat dan dat VBA automatisch ook zou moeten werken?

Laatst bewerkt:
Het al of niet werken van VBA heeft te maken met de beveiligingsinstelling voor het gebruik van macro's in Excel.
Kijk hiervoor bij Extra >> Macro >> Beveiliging >> tabblad Beveiligingsniveau.

Het al of niet werken van VBA heeft te maken met de beveiligingsinstelling voor het gebruik van macro's in Excel.
Kijk hiervoor bij Extra >> Macro >> Beveiliging >> tabblad Beveiligingsniveau.

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat je dat zo kunt controleren, het is voor mij echter onmogelijk om dit op alle pc's waar het op gebruikt gaat worden te controleren. Wat ik wel zeker weet is dat op al deze pc's gewerkt kan worden met dropdownmenu's. Vandaar mijn vraag of de mogelijkheid van dropdowns automatisch impliceert dat ik ook vba zou kunnen gebruiken.

Ik heb ondertussen even snel alsnog een voorbeeldbestandje in elkaar geknutseld met ook daarin het probleem kort beschreven.

Bijlagen

Om het duidelijker te formuleren
Neen, het gebruik van dropdowns impliceert niet automatisch dat het gebruik van macro's toegelaten is.

ik betwijfel ten zeerste of de pc's waarop het gebruikt gaat worden vba toelaten
Die twijfel heeft alles met jouw kennisnivo te maken en niets met deze PC's. Als jij iets maakt in Excel 97 zal het je vooralsnog niet lukken VBA-code te schrijven die niet op die PC's draait (de VBA-compatibiliteit van de verschillende Excel-versies is groter dan het UI-gedeelte).

Die twijfel heeft alles met jouw kennisnivo te maken en niets met deze PC's. Als jij iets maakt in Excel 97 zal het je vooralsnog niet lukken VBA-code te schrijven die niet op die PC's draait (de VBA-compatibiliteit van de verschillende Excel-versies is groter dan het UI-gedeelte).

Als ik het dus goed begrijp is het dus NIET mogelijk dat op die pc's door een systeembeheerder een blokkade is gezet op het gebruik van macro's / VBA?
ik acht die kans namelijk juist vrij groot... :confused:

Als ik het dus goed begrijp is het dus NIET mogelijk dat op die pc's door een systeembeheerder een blokkade is gezet op het gebruik van macro's / VBA?
ik acht die kans namelijk juist vrij groot... :confused:

Het zijn 2 aparte dingen.
VBA kan inderdaad draaien op de computers, echter veel systeembeheerders blokkeren het gebruik ervan.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Het zijn 2 aparte dingen.
VBA kan inderdaad draaien op de computers, echter veel systeembeheerders blokkeren het gebruik ervan.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dat is dus waar ik inderdaad bang voor ben :)
Dat VBA technisch gezien kan draaien had ik wel begrepen genoeg informatica ervaring om dat nog te snappen ;) Maar práktisch gezien is het dus een ander verhaal vanwege het systeembeheer.

Kunnen jullie iets met het voorbeeldbestand of is het nog niet duidelijk genoeg?

Maar dan heeft het niets te maken met de Excel-versie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan