Oude DAW software installeren op Windows 7 lukt niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter steed
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

steed

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2010
Aan allen en ieder beste wensen voor het nieuwe jaar!

Het mijne is met een probleempje begonnen: ik probeer op m'n nieuwe(re) laptop met Windows 7 een ouder muzieksoftware programma te installeren maar dit lijkt niet te lukken. Voorheen draaide het programma probleemloos op Win XP, maar als ik nu de software vanaf de installatie CD-ROM probeer te installeren krijg ik de melding:

"Vanwege uw internetbeveiligingsinstellingen kunnen een of meer bestanden niet worden geopend."

Windows Firewall, Defender en AVG anti-virusprogramma zijn nochtans uitgeschakeld.

W7 draait op 64 bit (x64) maar ondersteunt ook 32 bit (x86) als ik het goed heb begrepen? Dat is nl. waar het programma onder XP op draaide...

Iemand enig idee waar het probleem zich zou kunnen situeren?

Alvast heel erg bedankt!

moet je zoiets niet uitvoeren in de compatibiliteitsmodus?

Inderdaad, maar daarvoor moet je wel eerst toegang tot het CD-ROM schijfje krijgen...:(

Altijd een lastig probleem...

WXP software kan heel anders zijn vwb interactie met de hardware en het OS dan software die speciaal voor W7 is gemaakt en dat is ook vaak de reden dat oudere software niet zal werken op een W7 machine.
Er zijn verschillende dingen die je zou kunnen proberen:

-Kijk of je software pakket een upgrade/update heeft die het geschikt maakt voor W7.
-Heb je compatability mode geprobeerd. Onder W7 de cd kopiëren naar harddisk zou toch moeten lukken, anders kan de cd stuk zijn?
-Als je WXP moet gebruiken omdat andere oplossingen niet werken, en je W7 heeft geen XP virtualisatie, dan kun je een losse VM installeren. Is wel even werk maar als het werkt dan heb je ook wat! ;-)
Ik doe dit zelf met VirtualBox (is voor mij voldoende) waarop ik mijn oude WXP heb geïnstalleerd met de progjes die alleen daaronder wensen te draaien. Wel onder het motto: als niks meer werkt...
Maar nee hoor dit werkt prima, op voorwaarde dat je hardware een beetje krachtig (is: modern) is, en bij voorkeur met voldoende geheugen (min. 4G).

Laatst bewerkt:
Dit is waar ik ondertussen sta met m'n probleem:

ik heb zowel de beveiliging van de browser als van windows zelf uitgeschakeld bij de poging tot installeren maar dit bracht geen soelaas.

Ik heb de software uiteindelijk toch kunnen installeren - hoera !!- via een andere PC en een USB stick. Om alle gegeven opties (waarvoor mijn dank!) te overlopen: de software zelf wordt al een tijd niet meer ondersteund door de producent waardoor er geen updates/upgrades voor W7 voorhanden zijn.

De compatability mode was idd nodig bij het installeren.

Het programma is dus ge�nstalleerd maar het draait vierkant; veel bijgeluiden, bepaalde functies doen het gewoon niet (zoals de file directory, heel vervelend) en soms krijg ik doodleuk de melding "het programma werkt niet meer" waarna het gewoon weg floept.

@ Solaris: hartelijk dank voor de tip, ik wist niet dat er zoiets bestond als XP virtualisatie! Heb het even opgezocht en blijkbaar wordt dit door Windows zelf ondersteund. Waarschijnlijk bedoel je met "losse VM" (zoals VirtualBox, toch?) een andere producent dan Microsoft? Zijn er voor- en nadelen als je ze beide tegenover elkaar afweegt, MS vs. "een losse VM"?

Nog 's bedankt, ik heb weer wat hoop met deze nieuwe insteek!

De duurdere windows versies schijnen ingebouwde XP virtualisatie te hebben. Helaas ik dus niet! :-)
Maar ik draai "oude" software probleemloos (nou ja, bijna) op een VM (Virtual Machine). Een VM kan inderdaad VirtualBox zijn. Deze bevalt mij wel.
Er zijn ook andere VM's van diverse fabrikanten waaronder MS zelf.
Of je daar zo vrij gebruik van kan/mag maken als van VirtualBox weet ik niet, de policy was heel lang namelijk: kopen dat programma. Alleen om te proberen kon je runtime's downloaden, dat zijn "voorgeinstalleerde" versies van het een en ander en dat is niet echt flexibel. Als er tussen zit wat jij nou net kan gebruiken is het prima, anders heb je nog steeds een probleem.

Nadelen van Virtual Machine software is vooral (maar dat is mijn ervaring) de wat lastige finetuning om alles met elkaar te laten werken, en de hoeveelheid processorpower en geheugen die je nodig hebt. Een moderne snelle pc is wel nodig.

Omwille van flinke beslommeringen pik ik dit draadje nu pas weer op.

Ondertussen heb ik de VM van Windows geïnstalleerd (nogmaals dank voor de tip !).
Mijn probleem blijft echter bestaan: het programma start correct op, alleen "vindt" het de CD-rom niet in de drive die nodig is om te re-authorize'n.

Kan het misschien aan (de software van) mijn disc drive gelegen zijn? Windows verkenner ziet de CD-rom en zijn inhoud wel maar kan er verder niks mee; mappen openen noch set-up uitvoeren.
Het lijkt me vreemd aangezien andere schijfjes wel gewoon worden gelezen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan