Oude desktop upgraden of weggooien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flapwaaier

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Hallo allen,

ik heb hier mijn oude trouwe computertje naast me staan. Deze is al 7 jaar oud. Nu vraag ik me af of ik deze nog kan upgraden om hier nog heerlijk mee te kunnen werken, of toch maar een andere aan moet schaffen.

De specificaties zijn:
Processor: AMD Ahtlon XP 2.2GHz
RAM: 1,00 GB DDR
Moederbord: MICRO-STAR INTERNATIONAL CO. LTD MS-6570E
Video: RADEON 9600 series 256MB
Opslag: 245GB

Wat ik er van denk:
De processor kan wat mij betreft nog wel mee. Deze heeft een goede snelheid en lijkt me dus wel geschikt voor hedendaags gebruik.
Het geheugen moet ik upgraden, liefst naar 4GB.
Het moederbord weet ik niets vanaf
De videokaart moet ik ook upgraden.
Opslag is voldoende.

Nu is dus de vraag: wat ga ik ermee doen? Is het goedkoper om dit beestje te upgraden of zal ik toch maar een nieuw aanschaffen?

Alvast bedankt!

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor een eisen je hebt, werkt het trouwe computertje nog snel of is hij al heel traag geworden? Bovendien, is dit een zelfbouw of een kant-en-klare elektronicawinkel pc zoals een Packard Bell, HP of Compaq? Als het dat laatste is dan is 7 jaar echt het uiterste.

Upgraden zal hier geen zin hebben, de socket van de processor en het moederbord is hopeloos verouderd (AMD socket A). Je zal een nieuwe pc moeten kopen, waar we jou kunnen helpen met deze samenstellen.
Dan moet je wel dit lijstje invullen:
Budget - Hoeveel wil je gaan uitgeven aan de nieuwe computer?
Doel - Wat wil je met de pc gaan doen? Gamen / Beeldbewerking / Videobewerken / Internet+Email / Anders, namelijk...
Omgeving - Wil je een krachtige pc die misschien wat lawaaierig kan zijn (ivm koeling), of geef je liever wat rekenkracht op voor een echt stille pc?
Assemblage - Wil je een kant-en-klaar afgeleverd systeem, of ben je bereid wat kosten te sparen door het zelf in elkaar te zetten?

Besturingssysteem - Welke wil je?
Opties / randapparatuur - Heb je specifieke hardware die in je systeem moét zitten? En heb je misschien hardware van een ouder systeem die je eventueel mee kan nemen naar het nieuwe? Heb je nog andere specifieke wensen voor je nieuwe pc?

Hij is nog snel, maar draait inmiddels wel weer op XP. Windows 7 vond ie toch wat minder plezierig. Het is een zelfbouw pc, die ik en m'n vader destijds samen hebben gesteld.

Ik dacht dat het upgraden wel zou kunnen, maar blijbaar dus niet de moeite (zoals jij zegt). Wat ik ermee wil doen is gamen.
Ik ben verder niet echt opzoek naar een nieuwe pc aangezien ik ook een laptop heb. De gamekwaliteit hierop is echter 3x niks, vandaar dat ik ik ging navragen of ik de oude pc wat game-ready kon maken zodat ik daarop kon gamen.

Budget ligt dus niet echt hoger dan 150/200 euro..

dan kom je niet verder dan cpu+moederbord+geheugen

je kan het wel stapsgewijs doen dat je het over een half jaar een videokaart bij plaatst
maar je zult vrijwel alles moeten upgraden ik weet niet of die Hardeschijf nog een IDE schijf is als dat wel zo is zul je ook die moeten vervangen

Dat kan ook ja. Maar dan weet ik dus nog niet wat ik erin zou moeten plaatsen, qua onderdelen.
Nog tips daarvoor? Goede prijs/kwaliteitverhoudingen, niet te duur uiteraard

klikerdeklik begin hier mee
is trouwens wel handig om te vermelden welke voeding hierin zit

dit kun je alleen zien door op de sticker van de voeding te kijken deze zit aan de binnenkant van de pc kast
even vermelde welk merk en hoeveel wattage hij kan leveren

@Flapwaaier, wat voor een behuizing heb je? Je zou ook een geheel nieuwe pc behalve behuizing en CD/DVD drive kunnen kopen, dan bespaar je toch zo'n €60 - €80. Ik denk dat de voeding bij een upgrade ook vervangen moet worden, dan heb je eigenlijk al bijna alles want als de HDD niet op het moederbord kan worden aangesloten moet die ook. En je videokaart is een AGP kaart en die kan niet op jouw nieuwe moederbord: http://nl.msi.com/product/mb/B75MA-E33.html#/?div=Basic en http://nl.msi.com/product/mb/B75MA-E33.html#?div=Detail
Dan heb je eigenlijk hetzelfde als wat ik in de eerste zin voorstelde.

@ firest0rm: Ik zal zometeen even kijken naar de voeding.

@stormbreaker: Ik weet niet precies wat voor behuizing het is, weet iig wel dat het een vrij grote kast is waar op dit moment nog aardig wat ruimte in is. Het komt er wel op neer dat ie compleet niet moet worden, maar het is niet anders. Omdat ik hem op dit moment niet perse nodig heb bouw ik hem liever beetje voor beetje, zodat ik niet in één keer een lap geld uitgeef.
Ik weet trouwens niet wat voor soort HDD ik heb, waar zie ik dat?

Laatst bewerkt:
TS wil er ook nog op kunnen gamen uiteindelijk...
dan heb je wel wat krachtiger nodig dan een celeron cpu

TS wil er ook nog op kunnen gamen uiteindelijk...
dan heb je wel wat krachtiger nodig dan een celeron cpu

Ligt aan wat voor games.
Deze ivy bridge cpu hoef je niet te onderschatten hoor.
Als hij nu al games speelde op die PC dan kan dat met deze zeker.

Maar laten we dan maar af wachten wat voor games de TS wil spelen. Minecraft of Battlefield 3.

Heb even naar de voeding gekeken, volgens mij is dit 350W.

En ja, ik wil er graag op gamen. Doe dit nu op m'n laptop en dat is niet zo'n succes.
Voornamelijk speel ik games als World of Warcraft en League of Legends. Het draait allemaal wel op de laptop, maar niet in fatsoenlijke kwaliteit (alles super low/uit).

De hardeschijf weet ik nogsteeds niet, ik weet namelijk niet waar ik kan zien wat voor soort schijf het is.

Nieuwe kast heb ik denk ik niet nodig, tis een grote kast waar nu nog zat ruimte in is (heb bijv nog 5 PCI sloten over, moederbord beslaat hele zijkant van de kast (30-40cm)).

Laatst bewerkt:
dan is een celeron geen goede keuzen je zou wellicht nog voor een pentium G800 kunnen gaan

we zullen ook het model van de voeding moeten te weten komen oude voedingen kwamen niet met een extra 4/8 power connector

als dit het geval is dan zul je ook gelijk een nieuwe voeding moeten aanschaffen

klikerdeklik

je kunt met pc wizard zien welke componenten je in de pc hebt zitten
hier te downloaden klikerdeklik

Laatst bewerkt:
Ik ga even spieken en dan even een printscreentje maken, lijkt me wel zo handig.
Alleen eerst even proberen dat pc wizard op te starten, deed het net en heel de pc naaide vast.

EDIT: Die wizard werkt niet. Ik gebruik nu Speccy, heb ik altijd al gedaan. Zal even kijken wat ik kan vinden

Laatst bewerkt:
Nou, de harde schijf is volgens mij een ATA? Het is in ieder geval een 245GB Maxtor Maxtor 6L250R0 (ATA).

Merk voeding is maxpower pl-350

ja dat is nog en oude IDE hardeschijf die gaat niet werken in het nieuwe systeem
die voeding moet ook vervangen worden te weinig ampere op de 12v+ lijn

Denk het wel dan ja. Dan wordt het waarschijnlijk toch beetje bij beetje alles zoeken en kopen.

als je PCIe hebt op dat oude mobo kun je kijken of je eerst eens een grafische kaart kan kopen, die erin plaatsen en dan zou je weer redelijk niet cpu intensive games kunnen spelen. en dan natuurlijk later de rest geleidelijk aan vervangen

waarom dat trollverhaal hierboven?
EDIT: nu is het weg

Laatst bewerkt:
@bfortbattle, ik heb dat al uitgezocht, moederbord heeft een AGP slot en heeft geen PCIe.

das t nadeel van veranderende maten :/
hij moet een setje hebben van voeding+mobo+HDD+cpu+gpu+ram+kast in een keer om hem aan te krijgen dan
hier mee zou hij het makkelijk moeten redden http://azerty.nl/winkelmandje/winke...576423]=1&product[603801]=1&product[439635]=1
zit 1 stick 4gb ram in later gewoon 1tje bijprikken ;)
je kunt eventueel besparen op de gpu maar deze haalt zeker de beste prijs/performance
je zou een 7850 (150 euro) kunnen nemen die ook alles op high aan kan
of een 7770 (100 euro) die alles op mid/low aan kan
je kunt met dit moederbord de processor overclocken
dus als je 550 euro kunt neertellen is dit zeker een goede optie!

ik snap dat je hem in delen gaat kopen maar het is altijd leuker als je er al op kunt spelen en dan later wat dingetjes upgraden

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan