Oude foto's niet meer te openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

downunder

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2010
Beste mensen,
Na controle is gebleken dat veel van mijn oude foto's niet meer te openen zijn. Ik bewaar ze in mappen gesorteerd op jaar van opname op een ext. harde schijf. De schijf is nog prima. Nu komt het.. hoe ouder de mappen, hoe meer (jpg of jpeg) bestanden niet meer te openen zijn. Niet in Photo Viewer van Windows (ik heb 7), maar ook niet in Paint, Photo Gallery en nog wat andere heb ik geprobeerd. Ik heb geen PhotoShop of zo.
Ik dacht eerst aan achteruitval van de schijf (schijfrot noemen ze dat geloof ik) en heb met CDCheck gekeken of ik die bestanden kon repareren, maar die zegt dat ze gewoon goed zijn....
Weet iemand wat ik nog kan proberen om ze weer te kunnen openen?
Bijvoorbaat dank!
Downunder

Al die voorbeelden gebruiken de interne windows library.

heb je irfanview al geprobeerd?

Dank je voor je reactie. Ja ik heb zonet IrfanView gebruikt. Ziet niets.

Ga nu op mijn oude XP kijken of die ze ziet, want volgens mij heeft die ze er ook opgezet. Of is dat onzin?

Laatst bewerkt door een moderator:
In principe zou irfanview (eventueel ook plug-ins installeren) om moeten kunnen gaan met beide formaten. Open ook eens zo'n file met een word editor.

je krijgt dan een hoop onzin, maar ergens in de eerste 20 tekens van je vaak de container in leesbare tekens. dingen zoals:

JFIF, PNG, GIF2 etc. Mogelijk is de extensie van de file verkeerd (hoewel irfanview dit vaak wel oppakt dus mogelijk is het al afgedekt)

Dank je voor je advies, Wampier, maar in mijn wanhoop heb ik toch nog enkele "fototransport" schijven die ik altijd gebruik teruggevonden. (bijna) Alle bestanden die op de ext. vaste schijf niet te openen waren heb ik daarop terug gevonden. Op schijf waren ze nog goed. Probleem opgelost. Hartelijk dank voor het lenen van je brein!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan