Oude harddisk tijdelijk in nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martiniator

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2010
Berichten
14
Hallo allemaal,

De oude pc van mijn ouders heeft het begeven. Hij start niet meer op, ik ben bang dat het probleem bij de cpu ligt.

Ze zitten er nu aan te denken een nieuwe pc te gaan kopen, maar op de oude staan nog belangrijke bestanden.
Mijn vraag is nu of ik de oude harde schijf tijdelijk aan de nieuwe pc kan hangen, zodat ik deze bestanden eraf kan halen, en dan op de nieuwe harddisk kan overzetten. Ik ga er van uit dat dit gewoon moet kunnen, maar voor de zekerheid wil ik het toch maar even vragen. :)

Misschien dat er iemand is die mij een tip kan geven mbt tot de cpu, mss is hij wel helemaal niet stuk en is er iets anders aan de hand. Het is iig zo dat als ik de pc aanzet, ik de fans een seconde of 3 hoor draaien, en vervolgens houdt die er mee op. Ik hoor verder ook geen piepjes in de kast. Hij houdt er gewoon mee op na die 3 seconden.

Alvast bedankt,
Martijn
 
Ja, de schijf kan in een andere PC erbij om dingen eraf te halen.

De schijf eruit halen, start de PC dan wel op?
Nee, geheugen eruit halen, krijg je dan biosbeeps met opstarten?
 
Je kan idd de oude HD aan de nieuwe pc hangen. Kijk wel naar de aansluitingen; koop je alleen een nieuwe pc met SATA en de oude HD is een IDE, dan heb je een probleem. Je hebt wel verloop dingen geloof ik, moet je maar kijken.
Is de ouder HD wel SATA dan is er niets aan de hand.

Verder kan je eerst kijken of de voeding niet kapot is, want dat zou zo maar kunnen. Zonder voeding, start er weinig op.
 
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik moet vanavond en morgen werken, dus kan nu niet naar de pc kijken. Zal denk ik zondag pas worden. Zodra ik iets meer weet zal ik het laten horen.

@Femke, de oude hdd is volgens mij wel een sata, dus dat moet dan geen probleem zijn. En als ik opstart, gaan de fans wel draaien, al is het maar een paar seconden, kan het dan alsnog aan de voeding liggen? En hoe zou ik moeten controleren of het idd aan de voeding ligt?

edit:
Ik las ergens anders dat iemand dit probleem ook had, en diegene haalde de aansluiting van de cpu los, om vervolgens de pc op te starten, hij hield er toen niet mee op. Ik dacht: laat ik dat ook eens proberen, en warempel, de fans bleven draaien. Vandaar dat ik dacht dat het probleem bij de cpu ligt.
 
Laatst bewerkt:
Rare conclusie hoor, heeft nop met de cpu te maken maar met het moederbord, de voeding doet het gewoon vandaar dat die draaien en de devices krijgen ook spanning, een cpu zelf is zelden stuk.
Maar je hoeft niet te doen wat ik voorstelde hoor.
 
Die fans houden er ook mee op, vandaar dat ik aan de voeding denk.
Ik snap niet waar er aan de CPU wordt gedacht namelijk.
Maar het kan nooit kwaad om idd datgene te doen wat lange pier voorstelt, hij is tenslotte DE deskundige.;)
 
Ik dacht dat het probleem aan de cpu lag, omdat de pc (of in ieder geval de fans) wel blijft/blijven draaien als ik de cpu van mijn moederbord loskoppel. Naar mijn idee is dat niet eens zo heel vreemd gedacht. Met cpu: pc start niet op, zonder cpu: pc start niet op. Het leek mij logisch dat het probleem dan aan de cpu lag, maar dat zal dan wel niet zo zijn.

Ik zal het eens proberen zonder harde schijf of geheugen, zoals Lange Pier voorstelde. Dan laat ik dit weekend wel wat van me horen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan