Gnagna, nou dat ging lekker. Ik heb selectief herstelpunten verwijderd, door RP-mappen in de C:\ System Volume Information map te verwijderen. Zoals in bovenstaande informatie beschreven, maar LET OP: datum en tijd van de mappen welke je ziet in de detailweergave van de verkenner kwam bij mij niet overeen met datum en tijd van de in Systeemherstel beschreven herstelpunten! De datum en tijd die je ziet als je rechts klikt op een map en dan eigenschappen inkijkt klopte wel. Ik heb voor de zekerheid steeds de logfile in elke RP map ingekeken. De naam die daarin staat komt overeen met de namen van de herstelpunten. Overigens, mocht je een verkeerde map verwijderd hebben, dan kun je deze nog makkelijk terugplaatsen vanuit de prullenbak.
Hoewel het wat snel is om dat met zekerheid te kunnen zeggen heb ik na het verwijderen van individuele herstelpunten geen problemen ondervonden. Mijn laptop leek prima te werken en alleen de herstelpunten die ik wilde verwijderen, waren verdwenen.
Vervolgens wilde ik hetzelfde gaan doen in de System Volume Information map van mijn tweede partitie, D:\. Op deze partitie staan geen systeembestanden, alleen persoonlijke bestanden. In die map kon ik echter niet duidelijk zien welke map bij welk herstelpunt hoorde of dat het misschien wel heel wat anders was. In de mappen op D stonden nl. geen logfiles. Omdat ik voor D geen behoefte had om oude herstelpunten te bewaren heb ik daarom de herstelpunten van D op de bekende manier verwijderd: Deze Computer > snelmenu: eigenschappen >algemeen > schijfopruiming > meer opties > klik in sectie systeemherstel op de knop opruimen. En zo heb ik dus alle oude herstelpunten van die tweede partitie, behalve de meest recente, verwijderd. In die map stond vervolgens (dus) nog maar één map en verder niets.
Alleen….. toen bleken ook alle herstelpunten van C:\ op de laatste twee na verdwenen! Ieks! Misschien logisch, maar ik had dat niet verwacht. De RP mappen uit de prullenbak of de kopie van de systeem volume information mappen die ik van te voren had gemaakt terugzetten, durfde ik niet. Was bang dat het een te groot zooitje zou worden. Via systeemherstel teruggegaan naar de situatie voor ik begon met individuele herstelpunten verwijderen, maar daarmee kreeg ik mijn oude herstelpunten niet terug. Ook de van te voren gemaakte backup terugzetten bracht de oude herstelpunten niet terug. Na deze actie stond in C:\System Volume Information, alleen nog map RP0, twee RP-mappen (van de twee overgebleven herstelpunten) en wat losse bestanden.
Het lijkt er dus op dat je individuele herstelpunten kunt verwijderen, maar het verband tussen de herstelpunten op beide partities is mij nog niet duidelijk (het nummer en/of tijdstip van de RP map?). Dit is vast te omzeilen door systeemherstel voor de tweede partitie uit te zetten, maar ik zou toch graag weten hoe je ook van de tweede partitie herstelpunten verwijdert en wat dat voor invloed heeft op de herstelpunten van je systeem-partitie. Maar voorlopig kan ik daar niet mee experimenteren, want mijn herstelpunten zijn op, gniffel. Ik heb in ieder geval lekker opgeschoond!