Oude laptop traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter789

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
608
Beste mensen,

ik heb nog een vraag over een andere laptop, doet het prima, maar erg traag. Windows 7, 32 bit.

Wat kan ik het beste doen. De harde schijven zitten vrij vol, 90 en 75%. Er staat wel veel op internet, maar soms tegenstrijdig dus vraag het liever hier.

Herinstalleren is geen optie. Dank.
 
Windows 7 is sowieso al zwaar onveilig voor consumentengebruik en wordt al 3 jaar niet meer ondersteund en krijgt geen updates meer. Niet meer gebruiken!
Je kan kijken of Windows 10 of 11 er op kan, maar ik denk dat deze laptop te oud zal zijn. Anders kan je altijd met Linux aan de slag.
 
Laatst bewerkt:
Hier staan een aantal handige tips: https://usermanual.wiki/Document/Sp...ake20Windows20720Blazing20Fast.236008114/html

Dan over win7: zolang u er geen financiele transacties mee doet is er niet zo veel aan de hand.
Wel natuurlijk erg uitkijken wat u doet en welke websites u bezoekt, maar ook daar is nog wel wat aan te doen.
Gebruik Firefox als browser. Dat is een van de weinige browsers die nog onder win7 wekt en ook update. En voeg daar de extenties Ghostery en Ublock Origin toe aan Firefox.
 
Hier staan een aantal handige tips: https://usermanual.wiki/Document/Sp...ake20Windows20720Blazing20Fast.236008114/html

Dan over win7: zolang u er geen financiele transacties mee doet is er niet zo veel aan de hand.
Wel natuurlijk erg uitkijken wat u doet en welke websites u bezoekt, maar ook daar is nog wel wat aan te doen.
Gebruik Firefox als browser. Dat is een van de weinige browsers die nog onder win7 wekt en ook update. En voeg daar de extenties Ghostery en Ublock Origin toe aan Firefox.
Zelf zou ik het gebruik helemaal afraden. Steeds meer software stopt de ondersteuning ervoor.
Dan zou ik liever aanraden om er iets van Linux op te zetten.
 
Dank, allen, top!

Linux is voor een amateur geen optie. Ik gebruik de laptop ook maar sporadisch, bv. op vakantie als ik geen dure wil meenemen.

Firefox heb ik er inmiddels opgezet, goede tip. Edit: ik zie dat FF niet lager dan win8 ondersteunt. Chrome misschien?

Hier zijn de specs: https://aldi.medion.com/md98430/nl/content/ausstattung.php

Is Win 10 aan te raden, alsdan?
 
Laatst bewerkt:
Met die 4 GB DDR3 SDRAM en Intel® Pentium® processor P6000 (1.86 GHz, 3 MB L3 Cache), das nog net goed mogelijk.
Heb pas een paar laptops gehad met vergelijkbare CPU's @2GHZ en 1x met 3Gb DDR3 en een met 4 GB DD3, beiden werkten acceptabel en er zaten niet eens SSD in.

Systemen met vergelijkbare CPU @1,2GHz met 2-3 GB RAM daar zie je echt wel het verschil mee, die zijn zichtbaar veer trager.
 
Ik hoef dus niet bang te zijn dat hij alleen maar langzamer wordt met Win10? ;)
 
Hij wordt bijna altijd wat langzamer dan Win7, aan jou om dat te beoordelen of dat nog OK is.
Ik heb zelden hardware die niet herkend wordt.
Andres ga ik naar de site v/d fabrikant en dan download ik bijv de 64v bits van Win 8 of Win7 drivers, meestal werkt dat.
 
Laatst bewerkt:
??? een nieuwere Windows versie sneller dan een oudere versie, dat zie je niet vaak op het zelfde systeem.
Tenzij je tegelijkertijd naar een SSD switcht....
 
Laatst bewerkt:
Dan heb ik dus niks aan 10. Het is nu dus zaak om mijn 7 te versnellen. Tips? Het eerder genoemde document is wel erg lang... ;)
 
Als ik schijfdefragmentatie draai blijft hij bij de schijfanalyse hangen op 54%. Het likt erop dat het niet meer werkt. Welk gratis ander programma kunnen jullie aanraden?
 
Sinds Windows XP en NTFS als type partitie heb ik nooit meer aan schijf schijfdefragmentatie gedaan.
Met veel kleinere en tragere schijven van vroeger kon dat voor die tijd nog wel een rol spelen.
Voor die tijd waren het ook FAT-type partities, NTFS was een grote stap vooruit icm grotere en snellere schijven.

Mss werkt het om een andere reden niet.
Check de gezondheid van je schijf eens met C
rystaldiskinfo, er zijn mensen op het forum die over de uitkomst je prima kunne adviseren.
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

 
Laatst bewerkt:
Dank, voor mij zinloos want ik ben niet van plan schijven te vervangen.

Andere vraag: als ik Defender wil starten krijg ik de melding: Dit programma is uitgeschakeld, met een knop om in te schakelen. Als ik daarop klik gebeurt er... eigenlijk helemaal niks, behalve wachten. Is dit een probleem?

Edit: na vele minuten komt de melding: Deze bewerking is geretourneerd omdat de time-out periode verlopen is. 0x800705b4
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk wel helemaal zeker, omdat Windows 7 dus ook Defender niet meer ondersteund worden. Dat werd al eerder geschreven is is dus in principe geen veilig systeem meer.
Zie #2 daar staat het ook al duidelijk, dus waarom denk je dat het mss nu wel zou updaten? Niet dus.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk. Een gratis alternatief nemen? Welk raad je aan?

En kan defender verwijderd worden, om ruimte te creeren?
 
Ik ben al meer 7 jaar weg van de andere virus scanners, geen idee.
En je Win7 blijft sterk verouderd, dat blijft ook nog staan. Helaas, kan er niks meer van maken.
Je kunt de code van win7 gebruiken om win10 Home of Pro te installeren/activeren.
Kijk of het bevalt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan