Oude LCD schermen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Ik weet dat CRT schermen na enige jaren steeds slechter worden door verlies van het vacuum in de buis.
Maar nu constateren we dat ook LCD schermen slechter worden (steeds vager, zonder dat dit bij te regelen is)
Wij (SeniorWeb) gebruiken die oudere schermen (gift van gulle sponsors) maar we hebben er nu een aantal die nauwelijks meer te lezen zijn.
Twee vragen:
1) waardoor komt die verslechtering bij LCD?
2) is er tegen acceptable kosten iets aan te doen? advies?

Vast dank
Rob

Als je flink om je heen vraagt, blijkt iedereen wel beeldschermen te hebben die niet meer nodig zijn. ikzelf heb er nu thuis 4, die ik allemaal gekregen heb in een half jaar...

ik ben bang dat er aan kappotte beeldschermen niet veel te doen valt. bij mij thuis was op mijn vaders computer beeldscherm kaduuk, dus heeft iemand van computerhulp gewoon een nieuwe geregeld, dat was alles wat ie kon doen.. ook daar was het beeld onscherp.
Verder heb ik geen verstand van LCD schermen...
alles slijt...

Denk er ook aan dat oude schermen nog geen goed contrast hadden, en ook geen goede lichtopbrengst.
vroeger dacht ik toen we onze 486 kochten eindelijk kleur op het scherm (heel knap)
Als ik nu dat scherm op mijn pentium 4 aansluit, vind ik er niets meer aan.
Ogen worden een beetje verwend

het probleem wordt veroorzaakt door 3 oorzaken

de verlichting die je LCD scherm heeft - zijn 2 kathode buizen ... vergelijkbaar met TL-verlichting in je kantoor - ook die worden na een tijd niet meer zo "fel"

de 2e oorzaak is dat de kristallen in je LCD paneel "moe" worden en niet meer zo snel of fel reageren.

de 3e oorzaak zijn de stuurchips op elk lijntje in datzelfde paneel door de warmte van de lampen enerzijds en de weerstand van de chip zelf anderzijds naar de hens gaan ...

EDIT: voor de prijs om dat te herstellen (LCD assembly vervangen) heb je een nieuw scherm !

Laatst bewerkt:
Dank voor alle antwoorden: we moeten dus weer onze sponsors lief aankijken en hopen op nieuwe (gebruikte) LCD's
Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan