Oude Macbook probleempjes

Angela69

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
198
Hallo,

Ik wil mijn oude MacBook (ca. 15 jr oud met Leopard) weer gebruiken, hierbij loop ik tegen onderstaande problemen aan:

  • Ben mijn (beheerders) wachtwoord kwijt: iemand een idee hoe dit op te lossen?
  • Safari geeft bij elke url-invoer: kan niet openen omdat er geen beveiligde verbinding met server tot stand kan worden gebracht
  • Hoe verwijder ik de bootcamp? Er zit n.l. ook Windows en Linux op
Reacties zie ik graag tegemoet,

groetjes Angela
 
- met de installatie cd's zou je het beheerderswachtwoord moeten kunnen resetten.
- met die véél te oude Mac gewoon niet internetten!
- Boot Camp kun je verwijderen via de Boot Camp-assistent.
 
- met de installatie cd's zou je het beheerderswachtwoord moeten kunnen resetten.
- met die véél te oude Mac gewoon niet internetten!
- Boot Camp kun je verwijderen via de Boot Camp-assistent.
wachtwoord is nu gewijzigd
waarom niet internetten met en oude Mac? Moet ik dan ook maar mijn oude auto inruilen als deze het nog perfect doet? Of mijn vrouw? Dit soort opmerkingen doen geen goed op een HELP site, ik kom hier voor oplossingen!
Bootcamp? hoe kom ik daar? zie er niets van op mijn oude Mac
 
Wat dacht je van het idee dat een hele oude browser niet kan omgaan met moderne website technieken, en dat je daarom de helft van de websites niet meer kan bezoeken?
 
[...] Dit soort opmerkingen doen geen goed op een HELP site, ik kom hier voor oplossingen!
Met deze toon wil ik helemaal niet meer helpen, da's jammer, ik had nog de tip willen geven Firefox te gebruiken....
 
  • Leuk
Waarderingen: Aar
waarom niet internetten met en oude Mac? Moet ik dan ook maar mijn oude auto inruilen als deze het nog perfect doet? Of mijn vrouw? Dit soort opmerkingen doen geen goed op een HELP site, ik kom hier voor oplossingen!
Bootcamp? hoe kom ik daar? zie er niets van op mijn oude Mac
Je krijgt die melding niet voor niets. Ik ga er van uit dat deze nog beveiligde verbindingen (SSL/TLS met htts://) met oude protocol-versies gebruikt die inmiddels door veel webservers geweigerd worden. Veiligheid op internet staat hoog in het vaandel. Dus daarom is het dringende advies om geen oude software meer te gebruiken, en ja... door de vele updates wordt je het ook dus onmogelijk gemaakt om deze nog te blijven gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Je krijgt die melding niet voor niets. Ik ga er van uit dat deze nog met beveiligde verbindingen (SSL/TLS met htts://) met oude protocol-versies gebruikt die inmiddels door veel webservers geweigerd worden. Veiligheid op internet staat hoog in het vaandel. Dus daarom is het dringende advies om geen oude software meer te gebruiken.
Bedankt weer, ik ben maar een digibeet en kom voor oplossingen naar deze site. Protocol versies? Webservers? geen idee waar je het over hebt. Het is toch maar een machine (MacBook) waar je o.a. mee kunt internetten. Https://; SSL/TLS wordt toch niet door deze machine gemaakt/aangeleverd.
 
De webserver is de computer/server die jouw de website aanbiedt die jij wilt bezoeken. In digibeten-taal komt het er op neer dat je MacBook tegen de webserver zegt: "Hee, ik wil je site bekijken. Hier is de sleutel voor de beveiligde https-verbinding." Waarop de webserver zegt: "Sorry, maar die sleutel is onveilig. Ik accepteer hem niet meer omdat ik nu strengere regels hanteer!". Dat is het protocol dus. Dit verhaal is heel simplistisch, en als ik dit als IT-er in IT-taal uit zou moeten leggen, dan zal dit een heel lang verhaal worden.

Met andere woorden: Mac OS Leopard uit 2007 is zwaar verouderd en niet meer bedoeld om mee te internetten.
Oplossingen anders dan een nieuwe MacBook of een nieuwe softwareversie (als dat erop past) zijn er eigenlijk niet.
 
De webserver is de computer/server die jouw de website aanbiedt die jij wilt bezoeken. In digibeten-taal komt het er op neer dat je MacBook tegen de webserver zegt: "Hee, ik wil je site bekijken. Hier is de sleutel voor de beveiligde https-verbinding." Waarop de webserver zegt: "Sorry, maar die sleutel is onveilig. Ik accepteer hem niet meer omdat ik nu strengere regels hanteer!". Dat is het protocol dus. Dit verhaal is heel simplistisch, en als ik dit als IT-er in IT-taal uit zou moeten leggen, dan zal dit een heel lang verhaal worden.

Met andere woorden: Mac OS Leopard uit 2007 is zwaar verouderd en niet meer bedoeld om mee te internetten.
Learning all the time ☺️ ik zal niet meer internetten hiermee. Kan ik hiermee wel Microsoft 365 mee draaien?
 
Learning all the time ☺️ ik zal niet meer internetten hiermee. Kan ik hiermee wel Microsoft 365 mee draaien?
Die gebruikt ook internet, en ga er maar sterk vanuit dat Microsoft ook geen oude protocollen ondersteunt. In vergelijking met 2007 gebruikt denk ik 98% van het internet nu wel een beveiligde verbinding met https (SSL), waarvan een heel groot deel dit zelfs afdwingt.

Deze macBook kan je denk ik beter weggooien, bewaren als aandenken, of misschien aan het HomeComputerMuseum in Helmond doneren. Die kunnen deze mogelijk wel gebruiken, al is het maar vanwege de onderdelen.
 
Ik heb heel kort gezocht, en niks definitiefs kunnen vinden. Lijkt er echter sterk op dat dit niet gaat werken. Daarnaast werkt veel cloud functionaliteit via HTTPS en jouw Mac ondersteund daar geen recente versie van. Dus dat kan ook nog problemen geven.

Als je al een licentie hebt kun je het natuurlijk gewoon proberen. Als het werkt dan is het prima.
 
@RogerS Ik durf mijn hand wel ervoor in het vuur te steken dat je op deze laptop niks aan Office 365 zal hebben. Het is niet alleen de cloud, maar ook de software die dit gebruikt. Mogelijk zou LibreOffice of een andere open-source variant wel werken. Maaar ik houd mijn vingers gekruist.
 
Ik heb dit topic met interesse gevolgd, omdat mijn situatie vergelijkbaar is. Ik heb geen MacBook van 15 jaar oud, maar wel een iMac die even oud is.
Op de MacBook van @Angela69 staat nog steeds Leopard. Dat is het besturingssysteem waarmee de MacBook bij aankoop geleverd werd, 15 jaar geleden dus. Zo'n besturingssysteem wordt slechts beperkte tijd ondersteund met updates. Daarom moet je op tijd upgraden naar een nieuwere versie van het besturingssysteem (OS X) om updates te kunnen blijven ontvangen. Zou Angela69 dat nooit gedaan hebben? Dat upgraden naar een nieuwere versie van OS X heb ik wel regelmatig gedaan, totdat mijn iMac te oud werd en upgraden naar een nieuwere versies niet meer mogelijk was, omdat de hardware van de iMac daarvoor te oud was. Ik eindigde met OS X El Capitan, wat in juni 2015 uitkwam.
Maar ook El Capitan is intussen zwaar verouderd en wordt niet meer ondersteund. Dat merkte ik toen ik de app Mail opende op de iMac en mijn mail van Gmail wilde bekijken. Dat ging niet meer: de app Mail voldeed niet meer aan de gewijzigde / hogere eisen die Google intussen stelde. Die melding kreeg ik dan ook. Natuurlijk kon ik nog wel mijn mail van Google bekijken via de browser, maar die kon intussen ook niet meer bijgewerkt worden naar de nieuwste versie. Ook daarvoor schoot het verouderde besturingssysteem blijkbaar tekort.

Hoewel ik die iMac alleen nog sporadisch gebruikte, werd ik door dit topic aangespoord om Mac OS X eraf te gooien en voor die Mac over te stappen op Linux. Vanmiddag heb ik er Linux Mint Mate 21.3 (Virginia) opgezet, waarbij ik aan Linux de gehele schijf gaf, zodat OS X verwijderd werd.

De installatie leek te slagen, hoewel ik na het verplichte opnieuw opstarten om de oren werd geslagen met duizenden SQUASHFS errors. Was de installatie dan toch mislukt? Ik zette de Mac hard uit door langdurig de powerknop ingedrukt te houden. Daarna startte ik hem weer op en warempel, Linux Mint startte toen goed op. Nog een paar keer opnieuw opgestart en het opstarten van Linux Mint bleef goed gaan. Operatie geslaagd!
Intussen heb ik mijn Gmail account opgenomen in de app Thunderbird die standaard aanwezig is. Dat ging prima, zonder protesten van Google.
Ook mijn browser (Firefox) is helemaal up to date en kan naar believen gebruikt worden.

Ik schrijf dit om aan Angela69 te tonen dat overstappen naar Linux ook een mogelijkheid is om de Macbook te kunnen blijven gebruiken met een modern besturingssysteem en bijgewerkte programma's .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit topic met interesse gevolgd, omdat mijn situatie vergelijkbaar is. Ik heb geen MacBook van 15 jaar oud, maar wel een iMac die even oud is.
Op de MacBook van @Angela69 staat nog steeds Leopard. Dat is het besturingssysteem waarmee de MacBook bij aankoop geleverd werd, 15 jaar geleden dus. Zo'n besturingssysteem wordt slechts beperkte tijd ondersteund met updates. Daarom moet je op tijd upgraden naar een nieuwere versie van het besturingssysteem (OS X) om updates te kunnen blijven ontvangen. Zou Angela69 dat nooit gedaan hebben? Dat upgraden naar een nieuwere versie van OS X heb ik wel regelmatig gedaan, totdat mijn iMac te oud werd en upgraden naar een nieuwere versies niet meer mogelijk was, omdat de hardware van de iMac daarvoor te oud was. Ik eindigde met OS X El Capitan, wat in juni 2015 uitkwam.
Maar ook El Capitan is intussen zwaar verouderd en wordt niet meer ondersteund. Dat merkte ik toen ik de app Mail opende op de iMac en mijn mail van Gmail wilde bekijken. Dat ging niet meer: de app Mail voldeed niet meer aan de gewijzigde / hogere eisen die Google intussen stelde. Die melding kreeg ik dan ook. Natuurlijk kon ik nog wel mijn mail van Google bekijken via de browser, maar die kon intussen ook niet meer bijgewerkt worden naar de nieuwste versie. Ook daarvoor schoot het verouderde besturingssysteem blijkbaar tekort.

Hoewel ik die iMac alleen nog sporadisch gebruikte, werd ik door dit topic aangespoord om Mac OS X eraf te gooien en voor die Mac over te stappen op Linux. Vanmiddag heb ik er Linux Mint Mate 21.3 (Virginia) opgezet, waarbij ik aan Linux de gehele schijf gaf, zodat OS X verwijderd werd.

De installatie leek te slagen, hoewel ik na het verplichte opnieuw opstarten om de oren werd geslagen met duizenden SQUASHFS errors. Was de installatie dan toch mislukt? Ik zette de Mac hard uit door langdurig de powerknop ingedrukt te houden. Daarna startte ik hem weer op en warempel, Linux Mint startte toen goed op. Nog een paar keer opnieuw opgestart en het opstarten van Linux Mint bleef goed gaan. Operatie geslaagd!
Intussen heb ik mijn Gmail account opgenomen in de app Thunderbird die standaard aanwezig is. Dat ging prima, zonder protesten van Google.
Ook mijn browser (Firefox) is helemaal up to date en kan naar believen gebruikt worden.

Ik schrijf dit om aan Angela69 te tonen dat overstappen naar Linux ook een mogelijkheid is om de Macbook te kunnen blijven gebruiken met een modern besturingssysteem en bijgewerkte programma's .
Kijk hier word ik wijzer van.
Toevallig had ik zo'n 5 jaar geleden middels bootcamp Linux Mint Cinnamon geïnstalleerd. Die heb ik nu aangezet en werk nu aan dit document via Firefox. Helemaal top! Hoef ik niks weg te gooien en kan dit apparaat voor speciale doeleinden blijven gebruiken. Hartelijk dank voor je verhaal.

Ik zit nu eigenlijk nog alleen met de bootcamp. Daar staat ook een niet werkende Windows in . Ik kan hierdoor waarschijnlijk niet in de bootcamp komen, Heb je een advies om deze eruit te halen?
 
Sorry, met Bootcamp kan ik je niet helpen. Daar heb ik geen ervaring mee.

Als je nu met Linux Mint wil blijven werken, controleer dan wel of er updates zijn. Waarschijnlijk is er intussen al een nieuwere versie van Mint. Want ja, ook bij Linux Mint wordt iedere versie slechts beperkte tijd ondersteund.
 
Dat windows is waarschijnlijk een partitie die je gemakkelijk kunt verwijderen in dat prachtige Linux Mint…
 
met de oude mac kun je gerust internetten. zet er een frisse firefox op en je kunt internetten of chrome.
Bankzaken doe je er niet mee.
een mac is minder gevoelig dan de grote microsoft aanhangers.
En loopt het vast...gewoon de installatie van het os opnieuw en je kunt weer verder.
 
Ik heb een iMac Air uit 2014, en die doet het ook nog steeds prima, zelfs met Safari. En daar draait Big Sur op. Enige probleem: het 4Gb geheugen en 256Gb harde schijf zorgen ervoor dat GarageBand en Cubase er behoorlijk aan moeten trekken, en nog wel eens vastlopen als je een track teveel opneemt. Maar internet gaat prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan