Oude modem aan modem verbinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikbenbertus

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2009
hallo

wij hebben een tijd geleden een nieuwe modem gekregen van ziggo (cisco EPC 3925)
de oude modem was een Siemens Gigaset SX552 Wlan dsi.

de nieuwe modem staat op de begane grons in de meterkast.
maar op de 1ste verdieping is er draadloos bijna geen signaal meer.

mijn vraag is op ik de siemens op de 1ste verdieping aan kan sluiten zodat ie als router fungeert.
en hoe?

bvd

Als ik het goed begrijp gebruikt de EPC het 192.168.178.x netwerk. Dat zou betekenen (voor de makkelijk manier van werken) dat je:
a. Beginnen met het instellen van draadloos op de Gigaset. Wil je hetzelfde SSID + WPA(2) code gebruiken als de EPC [als die draadloos heeft] dan de Gigaset op een kanaalnummer zetten dat minstens 3 kanalen verschilt van de EPC. Hiermee zou je dan een huisdekken draadloos netwerk moeten kunnen maken.
b. DHCP serving uitzetten op de Gigaset
c. Verdere verstorende zaken op de Gigaset uitzetten, zoals UPnP, portforwarding etc.
d. De Gigaset een uniek LAN ip-adres moet geven in dat 192.168.178.x netwerk. [Als ik het goed begrijp heeft een gigaset van KPN standaard een 192.168.2.x ip-adres.]
e. Een netwerkkabel trekken naar de 1ste verdieping, en de Gigaset via een van zijn 4 LAN aansluitingen aansluiten op de EPC.

Heb je dit gedaan, dan heb je een tot draadloos accesspoint en bedrade switch omgebouwde Gigaset in je thuisnetwerk gezet.

Even wat specifiekere instructie:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Gigaset zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Cisco EPC. En daarna de Gigaset via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Cisco EPC verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Cisco EPC moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Cisco EPC, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Cisco EPC aan (stel dus dat daar 192.168.178.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.178.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Gigaset router:
Je kunt daarna je Gigaset router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Cisco EPC). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Gigaset van de Cisco EPC, als dat nu het geval is.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Gigaset.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Gigaset, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Gigaset.
5. Zet DHCP serving uit op de Gigaset.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Gigaset uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Gigaset een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Cisco EPC, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Cisco EPC. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Cisco EPC als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .10. Normaal gesproken raad ik aan te kiezen LAN ip-adres te laten eindigen op .253.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Cisco EPC al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Gigaset.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Gigaset bedraad met een LAN poort van de Cisco EPC.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Cisco EPC ipv. de Gigaset.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Gigaset nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Gigaset].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Gigaset zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Cisco EPC.
Je hebt dus de Gigaset als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

het probleem is dat we geen kabels naar boven kunnen trekken omdat de buizen vol zitten.
kan hij ook het draadloos signaal van de EPC versterken?

Hmm... ik moet mijn vorige posting corrigeren: Op mijn Gigaset 551SX kun je 'm wel in repeater modus zetten (ik heb daar niet de KPN firmware op maar de originele van Alcatel/Siemens): Geavanceerde instellingen -> Draadloos netwerk -> Repeater (WDS)

Natuurlijk moet de EPC dan ook WDS hebben. Bovendien zal de doorvoersnelheid vanaf de Gigaset de helft zijn (als ik het WDS systeem goed begrijp).

Tijs.

Laatst bewerkt:
welke MAC adressen moet ik hebben?
heb van de siemens de WLAN MAC.
maar die staat er bij de cisco niet bij

*EDIT*

heb het nu zover dat de siemens de sisco wel repeat maar kan nog niet met de siemens op internet.

Laatst bewerkt:
Welk ip-adres krijgt een pc die via de Siemens is aangesloten?
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig

Tijs.

Dat lijkt me niet goed -> als 192.168.2.x wordt uitgereikt aan verbonden computers, dan gedraagt de Siemens zich nog als een router (met DHCP).
Hij moet echter zich gedragen als repeater.
Stel eens handmatig een 192.168.178.x ip-adres in (bijv. 192.168.178.250), met subnetmasker 255.255.255.0 en als standaardgateway 192.168.178.1 en als DNS-servers 8.8.8.8 en 8.8.4.4 in op zo'n computer, en kijk of Internet dan wel werkt. Indien ja, dan zou het genoeg zijn om de DHCP functionaliteit van de Siemens uit te schakelen, op de computer alles weer terug te zetten op "Automatisch verkrijgen" en dan kijken of er een 192.168.178.x ip-adres wordt toegewezen (dus door de EPC ipv. de Siemens).

Tijs.

Toelichting: Als je hier kijkt, naar de eerste 2 plaatjes op pagina 3 en dat nog instelt (de rest van de tekst en plaatjes negeren), dan lijkt het me dat je het in orde gaat krijgen.

Tijs.

Laat dan eens wat schermafdrukken zien van de mogelijkheden die je hebt onder Geavanceerde instellingen -> Internet en Geavanceerde instellingen -> Lokaal netwerk

Als dat allemaal niet in te stellen is, dan zou je op zoek moeten gaan naar mogelijkheden om de originele firmware erop te krijgen (en dus de KPN firmware eraf).

Tijs.

Als het in het router-menu (ook onder Internet -> Internet connection) het niet mogelijk is om de Internet-modem/router functionaliteit af te zetten, dan moet je op zoek naar manieren om de SSX552 te voorzien van de originele Siemens firmware, omdat blijkbaar KPN in zijn firmware die optie heeft uitgeschakeld.

Tijs.

Laatst bewerkt:
DNS Servers.jpg internet2.jpg local network2.jpg

heb het nu ingesteld, maar bij local network staat nog steeds het oude ip.
en heb nog geen internet

a. Je hebt Internet NIET afgezet (en dat kan komen door de KPN firmware, dus zie mijn vorige posting dat je op zoek moet naar de originele firmware voor de SX552).
b. Je hebt DHCP server functionaliteit nog aan laten staan (laatste schermafdruk). Die moet UIT.

Tijs.

De schermafdrukken waar ik eerder naar verwees geven iets anders aan, maar op die schermafdrukken van zojuist staat ook de optie Internet Uit/Aan niet.
Nu ja, kijk of je het werkend krijgt met WDS aan en DHCP server uit. Meer heb ik niet voor je.

het rare is dat windows eerst aangeeft dat er wel internettoegang is. maar als ik een site probeer te laden lukt dat niet en dan geeft windows weer aan dat er geen internettoegang is.

Zet WDS aan (dat zal nu al het geval zijn als ik je andere postings volg) en DHCP server uit op de SX552.
Herstart daarna je pc, verbind draadloos met de SX552 en kijk of je een ip-adres krijgt in de reeks van de EPC.
Is dat niet het geval, dan gaat de rol van draadloze repeater blijkbaar niet werken.

Tijs.

ik krijg wel het ip adres dat ik anders van de EPC zou krijgen maar geen internettoegang
en hij zegt na een tijd identificeren: onbekend netwerk.

maakt het ook uit dat ik het netwerk op super g (108Mbit/sec) staat?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan