Oude Packard Bell, geen boot menu.

Status
Niet open voor verdere reacties.

pity123

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2010
Hoi,

Ik heb een oude Packard Bell imedia 5800i RW.
Ik wil graag die pc opnieuw installeren, maar nergens staat een optie om op te starten via CD-rom, ook niet in de BIOS.
Weet iemand waar dat wel staat?

Groet,

Hoi,

Ik heb even rond gestruind op het net en het schijnt dat het een MSI moederboard betreft, met een award bios, type nr. ms-6323
Dit zou je even zelf kunne controleren, het type moederboard zal ergens in het wit tussen de pci sloten en de cpu staan.
Als dit klopt zou je in Advanced BIOS Features de te booten apparaat kunnen selecteren.
Op goed geluk dan maar !!!biosMS 6323.png

Ik zie het nergens staan, ik heb een paar foto's bijgevoegd.
Als ik probeer op te slaan, of naar Advanced CMOS setup ga, blijft de BIOS hangen. Weet je misschien welke jumper ik moet verplaatsen om de bios te gaan resetten? Ik heb de batterij al eruit gehad, maar dat heeft geen invloed gehad.

2013-04-18 16.02.02.jpg2013-04-18 16.02.05.jpg2013-04-18 16.03.00.jpg

Groet,

Omdat je schrijft een oude machine kan het natuurlijk ook zijn dat je batterijtje leeg is. Een CR2032. Kost bija niks. Niet geschoten is altijd mis :cool:

Hoi,

Ja, daar was ik al bang voor dat het niet in het bios staat, ik zie ook dat dit moederboard door Packard Bell voorzien is van een 'eigen' AMI bios, ipv Award.
Dat zal daarmee te maken hebben denk ik.

Vreemd dat het er uithalen van de batterij niet helpt, kijk even naar het plaatje voor de juiste jumper.
bios resetten.jpg

@coenraad Een pc hoort toch te piepen of een melding op het scherm weer te geven als de batterij op is?
@Rickvi68 ik zal eens proberen te resetten, is het niet mogelijk om een soort van custom firmware op de bios te zetten?

Groet,

Vlgs. deze pdf zou het moeten staan bij Advanced CMOS Setup, als "1st Boot Device"

Tijs.

Ik ga heel even een videodriver updaten, daarna doe ik wel even een BIOS reset.

Posting #7 nog gezien? Het downloaden van een videodriver en een BIOS reset leveren je geen nieuwe/andere opties op in het BIOS-menu. :rolleyes:

Tijs.

@dnties dat weet ik wel :thumb: maar, de resolutie is 640x480, en daar erger ik mij nogal aan. Nu is die tenminste weer normaal :D oud TNT2 pro videokaartje.

De BIOS is inmiddels gereset, maar ik kan nog steeds geen wijzigingen opslaan. Hij loopt simpelweg gewoon vast.

Hoi,

Misschien dan toch een nieuw batterijtje wat coenraad al aangaf, bios update zou ook mogelijk kunnen zijn, alleen heb ik geen idee waar je die vandaan zou moeten halen.
Het is een MSI bord, met een AMI bios, en dan heb je ook nog ver1 en ver2, dus...lastig

Misschien zou je iets uit kunnen proberen, tijdens de post op verschillende F toetsen trommelen, behalve dan F2, om een bootmenu tevoorschijn te toveren...

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels een nieuwe batterij ingedaan, maar zodra ik klik op Save Settings, loopt de hele BIOS vast, en als ik op een toets druk, piept de pc.

Groet,

Zou het mogelijk zijn dat de BIOS beschermt is? En dat ik eerst een jumper moet verplaatsen?

Groet,

Hoi,

Lijkt me erg onwaarschijnlijk omdat je wel het bios inkomt.
Dat het bios beveiligd is op individuele onderdelen, zoals Advanced CMOS Setup lijkt me niet waarschijnlijk.

Zou er echt geen mogelijkheid zijn om boot-order te veranderen? De enige manier is via een floppy, maar wie heeft tegenwoordig nou een floppy in huis?

Groet,

Ik heb er nog wel 1tje liggen, maar geen diskettes, volgens mij kun je die nog wel krijgen.
Kijk anders even op marktplaats, voor zover ik weet hebben veel mensen nog een floppy ergens in een doos...

Ok, kan je even kijken of dit je systeem is? Anders even in de BIOS naar System Information zoeken of op de sticker kijken. Packard Bell gebruikt nl. intern andere modelnummers dan die op de kast staan.

Verder moet je de CD/DvD-speler/brander goed jumperen & op de juiste kabel/connector aansluiten. Daarna moet je het in de BIOS onder Main, IDEx goed instellen, hetzij met Auto door op Enter te drukken,of handmatig op CD-ROM.

Mogelijk is je BIOS gecorrumpeerd, in deze gebruiksaanwijzing staat hoe je de CMOS reset, waarna je wel eerst met F5 de standaardwaarden moet laden, opslaan, & herstarten:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan